למרות הראלי: פדיונות של כ-1.1 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות

על רקע העליות החדות בשוקי המניות בארץ ובעולם, הקרנות המנייתיות סיכמו את החודש עם גיוסים של כ-110 מיליון שקל ■ קצב הפדיונות בקרנות אג"ח מדינה ירד באוקטובר ב-25% לעומת החודש הקודם ונאמד בכ-1 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

חודש אוקטובר התאפיין בעליות חדות במדדי המניות בארץ ובעולם ועליות שערים נאות גם באגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות. זאת, על רקע הנחישות של הבנקים המרכזיים להמשיך ולתמוך בהתאוששות הכלכלית. 

לאחר חודשיים של מימושים במדדי המניות והאג"ח, אוקטובר החזיר את הצבע ללחייהם של המשקיעים, מה שהתבטא מצידם בירידה של כ-50% בקצב הפדיונות בקרנות הנאמנות המסורתיות לעומת ספטמבר לכ-1.1 מיליארד שקל. מרבית הפדיונות התרכזו בקרנות אג"ח מדינה, אג"ח כללי ובקרנות אג"ח חו"ל. מתחילת השנה, הקרנות המסורתיות איבדו כ-3.2 מיליארד שקל, כאשר 7.8 מיליארד שקל נפדו מהקרנות המנוהלות, לעומת גיוסים של כ-4.6 מיליארד שקל בקרנות המחקות. כך נמסר היום מבית ההשקעות מיטב דש.

על רקע העליות החדות בשוקי המניות בארץ ובעולם, הקרנות המנייתיות סיכמו את החודש עם גיוסים של כ-110 מיליון שקל. זאת, לעומת פדיונות של 650 מיליון שקל בחודשי אוגוסט-ספטמבר. קרנות מניות בארץ וגמישות רשמו באוקטובר גיוסים של כ-120 מיליון שקל, ומנגד נרשם פדיון קטן בקרנות מניות חו"ל.

קצב הפדיונות בקרנות אג"ח מדינה ירד באוקטובר ב-25% לעומת החודש הקודם ונאמד בכ-1 מיליארד שקל וכ-4.5 מיליארד שקל מתחילת השנה.

בעקבות התשואות הנאות במדדי האג"ח בסיכום אוקטובר, קרנות אג"ח קונצרני רשמו בחודש שעבר גיוסים הנאמדים בכ-170 מיליון שקל, זאת לאחר חודשיים רצופים של פדיונות. קרנות אג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית, קרנות 10/90 וכו', רשמו פדיון של מעט יותר מ-2.5 מיליארד שקל - ירידה של כ-60% בקצב הפדיונות לעומת ספטמבר. מתחילת השנה עדיין נרשמו גיוסים בקרנות אלה המסתכמים ביותר מ-2.7 מיליארד שקל.

באפיק השקלי נרשמה עלייה חדה בקצב הפדיונות בקרנות הכספיות שהסתכמו באוקטובר בכ-1 מיליארד שקל. מתחילת השנה הפדיונות בקרנות הכספיות מגיעים ל-24.5 מיליארד שקל. לעומתן, הקרנות השקליות סגרו את החודש עם גיוסים של כ-110 מיליון שקל וקיזזו מעט מהפדיון שהצטבר מתחילת השנה ועומד על כ-2.4 מיליארד שקל.

קרנות אג"ח חו"ל רשמו עלייה של כ-20% בקצב הפדיונות לעומת החודש הקודם. זאת, בעקבות הירידות באג"ח ממשלת ארה"ב ולמרות תיסוף הדולר והאירו אל מול השקל. בסיכום חודשי, קרנות אג"ח בחו"ל איבדו כ-230 מיליון שקל, המורידים את סך הגיוסים באפיק לכ-1.27 מיליארד שקל מתחילת השנה.