הרשות השנייה פתחה בהפרה נגד רדיו קול חי בשל גזענות

ב-24 בספטמבר דיווח הקריין אריאל שרפר על מותם של 453 מתפללים בערב הסעודית, כשלפתע נשמע השדרן מנחם טוקר שואל את הקריין: "שרפר, למה רק 400?" ■ רדיו קול חי: "תקלה חמורה, הלקחים הופקו"

הרשות השנייה פתחה בהליך הפרה נגד תחנת הרדיו האזורי קול חי על מה שמכונה "משדר פוגע" והיעדר "אובייקטיביות בשידור". זאת לאחר שב-24 בספטמבר השמיע השדרן הבכיר מנחם טוקר אמירה גזענית בשידור.

במהלך מבזק השעה 15:00 דיווח הקריין אריאל שרפר על מותם של 453 מתפללים בעמק מינא הסמוך לעיר מכה שבערב הסעודית. באמצע מהדורת החדשות נשמע לפתע טוקר, מגיש התוכנית "זמן אוויר", שואל את הקריין: "שרפר, למה רק 400? שרפר".

בעקבות הדברים שלחו המטה למאבק בגזענות והמרכז הרפורמי לדת ומדינה מכתב לרשות השנייה, ובו תלונה על הדברים ודרישה למיצוי הדין עם התחנה והשדר.

עו"ד נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות, אמר כי "מדובר באמירה מבזה, משפילה וגזענית, אמירה שכולה שמחה לאיד וזלזול בחיי אדם. יש בכך הפרה בוטה של חוק הרשות השנייה, ואנו דורשים למצות עימו את הדין".

לאור הדברים החל הליך הפרה נגד התחנה, והיא מסתכנת בתשלום קנס כספי.

מהרשות השנייה נמסר כי "הרשות פתחה בהליך הפרה לכאורה בגין התבטאויות של המגיש מנחם טוקר בעניין דיווח על מותם של 400 בני אדם בסעודיה. תחנות הרדיו האזוריות פועליות מתוקף משאב ציבורי, ועליהן להקפיד שלא להשתמש בבמה זו בניגוד להוראות הדין. הרשות תוסיף להקפיד שתחנות הרדיו האזורי יפעלו בהתאם לכך".

רדיו קול חי: "תקלה חמורה"

מרדיו קול חי נמסר כי "מנחם טוקר הוא שדרן רדיו מקצועי ותיק ומנוסה שצבר שנות שידורים רבות, מלאות תוכן איכותי ואחראי. במקרה דנן מדובר בתקלה חמורה שלא אמורה לקרות בשידור בשום אופן.

"לא פעם ישנם חילופי אמירות/הלצות/חוות-דעת/קיטורים וקינטורים וכדומה בין חברי הצוות באולפן, דרך מערכת התקשורת הפנימית טוק-בק. למרבה הצער, הדברים (שאינם אמורים להיאמר בשום מסגרת שהיא, גם לא פנימית) נשמעו בשידור. כמובן שאין בעובדה שמדובר בתקלה מצערת, כדי להפחית ולהקל ראש בחומרת הדברים עצמם.

"בעקבות המקרה השדרן נקרא לשיחת בירור. לדבריו, זו פעם ראשונה ב-20 שנות שידורים שלו שתחת ידיו יצאה תקלה מעין זו, והוא הביע את התנצלותו בפני כל מי שחש נפגע מהדברים. בנוסף חודדו הנהלים בקרב כלל הגורמים הרלוונטיים (מגישים, עורכים, מפיקים וכדומה), והופקו הלקחים על-מנת שמקרים כאלה לא יישנו בעתיד".