שוק התשלומים במכשירים הניידים גדל - והמאבק מתחמם

גוגל מזנבת באפל, והבנקים וחברות כרטיסי האשראי חשים מאוימים ומגיבים

לאחר תיקון חד מעלה בשווקים בחודש אוקטובר, אותו צפינו כאן מספר פעמים, חוזרים השווקים לעסוק באותם נושאים מרכזיים - הצמיחה בעולם, הריבית בארה"ב והדו"חת הכספיים. חוסר הבהירות לגבי אלה צפויים להמשיך ולהביא לתנודתיות רבה בשווקים, כאשר הכיוונים הסותרים של הבנקים המרכזיים רק צפויים להגביר תנודתיות זו.

אחת המגמות שחוצה גבולות, הינה מצבו המשתפר של הצרכן בארה"ב באירופה ואפילו בסין, שעוברת לכלכלה מוטת שירותים וצריכה. אחת הדרכים ליהנות מהגידול בצריכה עוברת באופן טבעי דרך אמצעי התשלום עבור המוצרים הנרכשים. כנס Money20/20, שנערך בשבוע שעבר בלאס וגאס, גרר גל הודעות בקרב חברות רבות הפועלות בתחום.

קרב טכנולוגי ושיווקי ניטש בין שלושה גורמים מרכזיים - חברות כרטיסי האשראי, הבנקים וחברות הטכנולוגיה השונות, המנסות לגרום לצרכן "לדלג" על אמצעי התשלום המסורתיים ולרכוש את מבוקשם באמצעותן באינטרנט ובעיקר דרך הטלפונים הניידים.

התחזית: גידול פי 20 בתוך 4 שנים

התחזיות לגבי התשלומים בניידים רבות ושונות. לפי הערכות, השנה התשלומים צפויים להגיע לכ-37 מיליארד דולר, כמחצית ממה שהוערך בתחילת השנה. זאת על רקע עיכובים בהשקת פלטפורמות תשלומים. אולם ההערכה היא שעד סוף 2019 יגיע השוק ל-808 מיליארד דולר. אם בסוף 2014 8% מהאמריקאים שילמו במובייל לפחות פעם בשנה, המספר צפוי לזנק ל-65% עד 2019.

את מערכות התשלומים בניידים מובילה בפער גדול אפל עם Apple Pay ואחריה גוגל עם Google Wallet הידועה גם בשם Android Pay וסאמסונג שהשיקה את Samsung Pay.

סקר אחרון שנערך בקיץ בארה"ב בידי חברת Accenture, הראה כי מעל מחצית מהצרכנים בארה"ב מודעים לאפשרות התשלומים במכשירים ניידים, אולם רק כ-18% מהם עשו זאת לפחות פעם בחודש. הסקר הראה כי שיעור השימוש בקרב בעלי הכנסה גבוהה כבר עומד על 38% ובקרב דור ה-Millennials, עליהם כתבנו כאן לאחרונה, עומד השימוש על 23%. עוד מראה הסקר כי 68% מכל התשלומים בניידים בחנויות מבוצעים דרך Apple Pay, אולם עדיין מדובר על 1% בלבד מסך העסקאות הקמעונאיות.

שירות התשלומים צפוי לצבור תאוצה בעקבות החיוב למעבר לשימוש בכרטיסי אשראי מבוססי צ'יפ אלקטרוני במקום הפס המגנטי. עד סוף אוקטובר היו אמורות כל הרשתות בארה"ב לשדרג את טרמינלי התשלומים לסטנדרט הקרוי EMV, אשר מלבד כרטיסי האשראי החדשים יוכל גם להתממשק לתצורות תשלום כמו זו של אפל. לקראת עונת החגים הקרובה תהיה לכך משמעות רבה.

הבנקים הרואים במערכות התשלומים תחרות ישירה על השירות הבסיסי אותו הם מספקים, לא שוקטים על השמרים. בתערוכת Money20/20 הודיע הבנק האמריקאי Chase על פתרון תשלומים דיגיטלי שיושק באמצע 2016. השירות מתבסס על ברקוד הפועל היטב בשירות התשלומים של סטארבקס. זו מצידה הודיעה כי שיעור המשלמים הדיגיטליים שלה עמד על 14% בשנת 2014 וצפוי לעמוד השנה על כ-20%.

כאמור, גם על חברות כרטיסי האשראי הלחץ רב. מאסטרקארד הודיעה בשבוע שעבר על כניסתה לתחום התשלומים האלחוטיים, בשמו הצובר תאוצה "Seamless", דרך שיתוף פעולה עם חברות פרטיות בתחומי הצמידים (Nymi) והטבעות (Ringly). השירות צפוי להיות מושק במהלך 2016. מהפכנית לא פחות הייתה ההודעה של מאסטרקארד על הסכם עם חברת GM, שיאפשר תשלומים דרך הרכב.

שובו של התפוח הגדול

אולם את עיקר תשומת הלב בתחום מושך שירות התשלומים של אפל Apple Pay, שהושק באוקטובר הקודם. השירות זמין לבעלי מכשירי האייפון 6 ושעון היד, אשר צוברים תאוצה כאשר אפל חתמה על שיתוף פעולה עם כ-400 מוסדות פיננסיים. אפל הודיעה יחד עם פרסום הדוחות כי חתמה, בצורה אולי מפתיעה, על שיתוף פעולה עם חברת אמריקן אקספרס.

החוזה יאפשר להרחיב את השימוש בפתרון של אפל, שקיים בארה"ב ובריטניה, גם לספרד, הונג קונג וסינגפור כבר בשנה הבאה. למרות תשומת הלב התקשורתית, סקרים אחרונים מראים כי רק 16.6% מבעלי אייפון 6 התנסו בתשלום בעזרת השירות, שיעור נמוך מחד אולם מנגד מעיד כי הפוטנציאל העתידי גבוה.

מבין אפשרויות העברת הכספים והתשלומים באינטרנט, בולטת גם PayPal הוותיקה המפעילה גם את Square, Venmo שעומדת לפני הנפקה, ו-clearXchange המשמשת להעברת תשלומים בין בנקים. שירות התשלומים של אפליקציית המסרים המידיים WeChat של חברת Tencent מונה בסין לבדה כבר קרוב ל-200 מיליון משתמשים. טים קוק, מנכ"ל אפל, התבטא לאחרונה כי כניסה לסין היא בעדיפות ראשונה מבחינתו אולם דווקא חברת סווטש הקדימה את אפל וחתמה על הסכמים עם בנקים בסין. עוד כדאי לציין את חברת One97, שהיא המובילה בהודו לתשלומים בניידים ואת Worldpay ו-First Data, שהנפיקו לאחרונה.

החיים החדשים של PayPal

שתי מובילות התחום אפל וגוגל הן מהמומלצות הוותיקות כאן במדור. שתיהן היכו את תחזיות האנליסטים ושתיהן להערכתנו צפויות להוביל כל אחת בתחומה. תחום התשלומים בניידים הוא מההבודדים בהם הן מתחרות והוא צפוי להשפיע בצורה משמעותית לחיוב בעתיד על רווחי שתי החברות, הגם שהיום הוא מהווה נתח קטן בלבד מהפעילות.

חברה ותיקה נוספת הפועלת בתחום הינה PayPal (PYPL)שהופרדה בקיץ מ-eBay. החברה פרסמה בשבוע שעבר דוחות מעורבים, כאשר האתגרים והתחרות, כמו גם הצורך בהשקעות הון לרכישות והתרחבות גיאוגרפית, מותירים אותנו בהמלצת "החזק". החברה ראויה למעקב צמוד על רקע התרחבות התחום וכן לאור הרחבת שירות Venmo, שצובר תאוצה להעברת כספים בין אנשים (P2P).

חברה נוספת ופחות מוכרת היא Travelport Worldwide (TVPT), שהוציאה אתמול דוחות כספיים טובים. החברה הינה ספק טכנולוגי מוביל להזמנות ותשלומים בתעשיית התיירות בין ספקי שירותים שונים (B2B) דרך חברת eNett. החברה הינה השנייה בגודלה בתחום בארה"ב (43% מההכנסות), אירופה (23%) ואסיה (18%). לחברה הסכם בלעדיות עם מאסטרקארד והיא מתחרה בחברות Amadeus ו-Sabre.

לסיכום, 2016 צפויה להיות שנת התשלומים הדיגיטליים במכשירים הניידים, כאשר חברות כרטיסי האשראי והבנקים צפויים להילחם טכנולוגית ושיווקית עם חברות הטכנולוגיה השונות כדי לשמר בידיהם את מערך התשלומים והסליקה של רכישות הצרכנים. אלה מצידם, לאור השיפור במצבם ברחבי העולם, צפויים להמשיך ולהגדיל את הצריכה ולדחוף את הכלכלה העולמית הרחק מהמיתון ממנו חוששים רבים.

*** הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצים של usb
 המומלצים של usb