ללא אישור: רוטשטיין נסע להשתלמות בארה"ב

מנכ"ל משרד הבריאות אישר את הנסיעה אם תוגדר כחופשה פרטית ■ בנציבות שירות המדינה ראו בכך התחכמות ■ שיבא: "רוטשטיין בחו"ל על חשבונו"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

אחד התנאים המרכזיים של היועץ המשפטי לממשלה בדרך לאישור המינוי של פרופ' זאב רוטשטיין למנכ"ל הדסה היה לקבל את הצהרותיהם הכתובות של ראשי האוצר והבריאות לכך שרוטשטיין מחויב הפעם להישמע לקול הממונים עליו, להכיר בסמכותם ומרותם ולעבוד רק על פי כללי מנהל תקין. באופן אירוני, אנו חושפים היום (ה'), כי רוטשטיין נמצא בימים אלה בהשתלמות בארה"ב, אף שבקשתו להשתתף בה נדחתה על ידי ועדה מקצועית במשרד הבריאות.

על פי מכתב חמור ששיגר השבוע ראש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, עו"ד אסף רוזנברג, עולה כי רוטשטיין נמצא כבר 3 שבועות באותה השתלמות וצפוי לשהות שם 3 שבועות נוספים, זאת על אף שהוועדה המיוחדת לאישור נסיעות עבודה קבעה כי אין לאשר את ההשתתפות הן על רקע מינויו הצפוי למנכ"ל הדסה והן על רקע הצורך להכין את ביה"ח שיבא לתחלואי החורף. הוועדה, כך נודע, החליטה על כך מטעמים מקצועיים, ולא רק מסיבות כלכליות לאור בקשת רוטשטיין לאשר לביה"ח לממן את הנסיעה.

לפי מכתבו של עו"ד רוזנברג, שנשלח למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ולשורה ארוכה של גורמים במערכת, נטען כי בר סימן טוב המליץ לרוטשטיין לצאת לחופשה פרטית במימונו - חופשה בה לשיטתו של בר סימן טוב הוא יכל לעשות בה כרצונו, לרבות השתתפות באותה השתלמות. בר סימן טוב, כך לפי רוזנברג, המליץ עוד לרוטשטיין לערער על החלטת הוועדה בדיעבד כשישוב מהנסיעה, ואם זו תתעקש שלא לאשר אותה גם בדיעבד, הרי שממילא הנסיעה תיחשב לחופשה פרטית.

רוזנברג תמה על עצם העובדה שהמנכ"ל נותן אפשרות חילוץ מתוחכמת לכאורה לרוטשטיין, למרות שוועדה במשרדו שלו דחתה את הבקשה - כל זאת כאשר בנוהל יציאות לחו"ל של משרד הבריאות אין כל אפשרות לקבל אישור בדיעבד על נסיעת השתלמות. עוד כותב רוזנברג, כי על בר סימן טוב היה לדעת כי כנגד רוטשטיין כבר עומד הליך משמעתי חמור שבמסגרתו הוא מואשם בעידוד ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר, כאשר בנסיבות הללו טוב היה אם בר סימן טוב היה לוקח זאת בחשבון. בסיום מעלה רוזנברג תמיהה גדולה הכיצד נסיעה של 6 שבועות עולה בקנה אחד עם הפנייה הבהולה של בר סימן טוב ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לזרז את הליכי המינוי של רוטשטיין "נוכח מצבו הקריטי של בית החולים".

היום, כך נודע, שלח רוזנברג מכתב נוסף לבר סימן טוב, בו ציין כי עדיין לא זכה לתשובה על השאלה מי מימן את נסיעתו של רוטשטיין לחו"ל.

בר סימן טוב אמר היום בתגובה ל"גלובס" כי הוא עצמו אישר את החלטת הוועדה שלא לאשר את השתתפותו של רוטשטיין בהשתלמות, וכי רוטשטיין הצהיר מנגד כי הוא יוצא אם כך לחופשה פרטית במימונו. לדברי בר סימן טוב, אישור החופשה ניתן לו תוך התחייבות שיחזור לארץ באופן מיידי ככל שיידרש לכך.

דוברת שיבא מסרה כי "פרופ' רוטשטיין נמצא בחופשה בחו"ל על חשבונו כפי שכל אדם ואו עובד מדינה זכאי. הוא המנהל הראשון בישראל שלא אושרה לו השתלמות המגיעה לו כדין ועל פי ההסכם הקיבוצי של הרופאים, ולכן ביקש וקיבל אישור הממונה עליו לצאת לחופשה רגילה על חשבונו".