המהפכה מתקרבת? המדינה תחבר 450 מפעלים לגז עד סוף העשור

אף שב-5 השנים האחרונות התגלו בישראל עתודות גז שאמורות להספיק לצריכה מקומית של עשרות שנים, רק 12 מפעלים מבין 2,000 מפעלי תעשייה צורכים גז טבעי

המדינה תחבר 450 מפעלים לגז טבעי עד סוף העשור. ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל אישרה בלילה בין חמישי לשישי לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה להסרת חסמים שעיכבו חיבור מפעלים לרשת הגז הטבעי, זאת במסגרת חוק ההסדרים.

אף שב-5 השנים האחרונות התגלו בישראל עתודות גז שאמורות להספיק לצריכה מקומית של עשרות שנים, רק 12 מפעלים מבין 2,000 מפעלי תעשייה צורכים גז טבעי. התעשיינים מאשימים בכך את הביורוקרטיה, את הסכסוך המתמשך בין משרד האנרגיה למשרד הכלכלה בנוגע לשאלת האחריות על בטיחות המתקנים, ואת הנחיות הנחת צנרת הגז שמשתנות כל כמה חודשים. המשמעות היא שמאות מפעלים משלמים על הדלקים שלהם (כמו מזוט וסולר) פי 3 ממה שהיו יכולים לשלם על גז טבעי. משרד האוצר מעריך כי הרפורמה תחסוך למשק 500-700 מיליון שקל בשנה.

הצעת החוק הקרובה יכולה - אם תעבור ותיושם כמו שצריך - לקרב סוף-סוף את "מהפכת הגז". היא כוללת לוחות זמנים ברורים וקצרים לקבלת אישורי בטיחות למתקני הגז במפעלים, לקבלת אישורים להנחת קווי חלוקת הגז הטבעי וכן הליכים מקוצרים לתיאום בין גורמי התשתיות השונים - שהערימו קשיים על פריסת רשת החלוקה. עוד נקבע כי אישור הבטיחות יינתן תוך תקופה של 30 עד 45 ימי עסקים.

כמו כן בוטל הצורך בקבלת היתר בנייה ונקבע כי הליך אישור התוכניות יוגבל לתקופה של 90 עד 130 יום לכל היותר. "מדובר במהפכה בתחום חיבור הגז הטבעי למפעלים ברחבי הארץ. אנחנו נותנים ודאות, ולוחות זמנים בהירים", אמר ל"גלובס" מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור. "אנחנו עוברים חסם-חסם ומוצאים פתרונות".