תנובה תשתלט על שוק הבשר? תנאים דרקוניים לרשתות

הסכם שהגיע לידי "גלובס": תנובה דורשת מהקמעונאים להתחייב לכמויות ולהעביר לה מכסות יבוא ■ בכירים בענף: "תנובה נוקטת צעדים שעלולים לדכא את כמויות הבשר בשוק" ■ תנובה: "אנחנו מעודדים תחרות בריאה"

כחודשיים אחרי שקבוצת תנובה, באמצעות החברה-הבת "אדום אדום", החלה לייבא בשר טרי מפולין, מתברר כי הקבוצה מציבה לרשתות השיווק תנאים המעלים חשש לפגיעה בתחרות. יבואנים ובכירים בענף טוענים כי באופן זה מנסה תנובה להשתלט על שוק הבשר הטרי בארץ.

שוק הבשר הטרי בארץ, שנאמד ב-1.095 מיליארד שקל בשנה, הוא מרוכז ונשלט על-ידי "אדום אדום" ודבאח, אשר אחראיים יחד לכ-80% ממכירות השוק.

הממשלה הגדירה כמות (בטון) של בשר טרי שניתן לייבא ללא מכס, אלא שעד השנה מקור כמעט כל מכירות הבשר הטרי בארץ היה בשחיטה מקומית, והעגלים יובאו מחו"ל. תנובה, למשל, עשתה שימוש ביבוא רק לצורך השלמת חוסרים.

המפנה חל כאשר רשת שופרסל נכנסה לפני מספר חודשים לשוק הבשר הטרי עם המותג הפרטי "אנגוס". שופרסל, שהחלה לייבא את הבשר מארגנטינה באמצעות קבוצת נטו, פתחה חזית מול תנובה, כשהכריזה כי מחירי "אנגוס" יהיו זולים ב-10%-30% מהמחירים הנהוגים בשוק. עד אותה העת תנובה הייתה אחראית ל-58% ממכירות הבשר הטרי ברשת שופרסל, ולכן הייתה צפויה להיות הנפגעת העיקירת מהמהלך.

תגובתה של תנובה לא איחרה לבוא, ושבועות ספורים לאחר מכן היא הודיעה על יבוא בשר טרי מפולין שיתחרה במחירים של "אנגוס" של שופרסל.

התניות בעייתיות

כעת מתברר כי רשתות השיווק שביקשו לרכוש מתנובה בשר מיובא מפולין, נאלצו להתחייב לרכוש ממנה כמות מוסכמת של בשר למשך תקופה של 12 חודשים. יתרה מזאת, הן נדרשות לפצות את תנובה בסכום השווה ל-20% מערכו של הבשר שלא ירכשו. לדברי מומחה להגבלים עסקיים, ההתניות הללו הן בעייתיות.

ראשית, אומר המומחה, "המוטו של משרד הכלכלה בשנים האחרונות הוא לעודד תחרות. כשיש מכסה מוגבלת, הנטייה היא לא לתת אותה לגורמים משמעותיים שכבר פועלים בענף, אלא לתת לגורמים חדשים על-מנת שיצליחו לחולל תחרות".

שנית, לדבריו, אם יתברר כי "כמות הבשר המוסכמת בין הצדדים תפורה לצורכי הרשת, דהיינו קרובה לכמות הבשר הטרי הנוספת שהרשת צריכה, מעבר למה שהיא רוכשת מ'אדום אדום' - כמו למשל שההסכם מדבר על 80 טון, וכל הכמות הנוספת שהרשת צריכה היא 100 טון - אזי יש חשש שמדובר בהסדר בלעדיות, וזה בעייתי".

בכירים בשוק טוענים כי הסכם זה מציב מכשולים בפני שחקנים אחרים שירצו להיכנס לשוק. לדברי יבואן בשר, "ההתחייבות לקנות במשך 12 חודשים לא עולה בקנה אחד עם הוראה בחוק המדברת על כך שספק גודל לא יוכל להדיר את רגליהם של ספקים קטנים. בדרך הזאת תנובה חוסמת למעשה את כניסתם של ספקים קטנים, כי לא יהיה להם למי למכור. תנובה מנצלת את כוחה כספק המזון הגדול בישראל כדי להשתלט על שוק הבשר הטרי".

סעיפים בעייתיים לכאורה בין תנובה ללקוחותיה
 סעיפים בעייתיים לכאורה בין תנובה ללקוחותיה

"כאילו מתחרה בעצמה"

אם לא די בכך, מתברר כי באמצעות ההסכמים שתנובה עורכת עם רשתות השיווק או קמעונאי בשר, היא עושה שימוש במכסות שיקבלו הלקוחות שלה בעצמן ליבוא של בשר טרי ללא מכס.

אחד מסעיפי ההסכם קובע כי עד למועד מסוים תנובה תבצע את יבוא הבשר הטרי על-חשבון המכסה שלה, והחל ממנו יבוא הבשר הטרי יתבצע על חשבון המכסה שיקבלו רשת השיווק או קמעונאי הבשר. האחרונים אף נדרשים להתחייב לפעול לקבלת מכסת יבוא בהיקף נדרש, עד לתאריך מוסכם.

לדברי המומחה להגבלים, "זהו מעין סחר במכסות, כי הלקוח מעביר לתנובה את המכסה. אם משרד הכלכלה יחליט להקצות מכסה לפי מעמד השחקן בשוק, זה סוג של עקיפת הרצון לפזר את המכסות. במבחן התוצאה, זה בעייתי שגורם כמו תנובה לוקח על עצמו חלק מהמכסה המוגבלת, ולא פחות בעייתי מכך זה שתנובה עושה זאת בעקיפין.

"האם זה אסור? זה יהיה אסור רק אם משרד הכלכלה יכתיב מגבלות ברורות - כפי שעשה במכרז ליבוא גבינה צהובה ללא מכס. במקרה כזה הדבר יהיה אסור במישרין או בעקיפין, ולא יתנו לתנובה הלכה למעשה לקבל את המכסה".

בכיר בשוק אומר: "יש בעיה בעצם זה שהמונופול המקומי מקבל בכלל מכסה מהיבוא שאמור להתחרות בו. ברור ומובן שבתנאי המכרז של יבוא גבינות צהובות, מחלבה ישראלית לא יכולה להתמודד, כי המטרה היא לייצר תחרות לשליטי השוק המקומי - מה שיביא להוזלת מחיר בסוף הדרך. זה אמור היה להיות גם בבשר הטרי, אבל זה לא המצב.

"תנובה, שהשקיעה כמה מאות מיליוני שקלים במפעל 'אדום אדום', כאילו מייצרת תחרות לעצמה. זה לא באמת האינטרס שלה. הכמויות שתנובה ייבאה עד עכשיו מוכיחות שהיא לא מנסה ליצור תחרות אמיתית, כי אם היא תצליח, היא תירה לעצמה ברגל.

"תנובה מנסה להשתלט על שוק יבוא הבשר הטרי בכך שהיא מתחרה עם עצמה, והיא יכולה לדכא את הכמויות או להגביל אותן. תוסיפי לכך את התיקון לחוק ההסדרים לגבי הבשר המיושן (לא יהיה ניתן למכור בשר מופשר, א' ח'); ואם בחג הבא לא תצליחי למצוא בשר בפחות מ-150 שקל לק"ג - זו הסיבה".

יבואן בשר אשר עימו שוחחנו היה פחות דיפלומטי, וכינה את העברת המכסות במילה "קומבינה".

נציין כי ההסכם בין תנובה לרשתות כולל סעיף סודיות מקיף במיוחד, ולפיו "הצדדים מתחייבים לשמור בסודיות מלאה, ולא למסור או לגלות לצד שלישי כלשהו כל מידע הנוגע להסכמות שבמסמך" - וזאת ללא הגבלת זמן.

תנובה: "פאניקה של המתחרים"

קבוצת תנובה מסרה בתגובה: "מדובר בטענות חסרות שחר שמקורן כנראה בצדדים שיש להם מה להפסיד מכך שתנובה מסייעת להביא לצרכנים הישראליים בשר בקר טרי ואיכותי במחיר אטרקטיבי, במקום מוצרים נחותים מבשר קפוא שהופשר.

"תנובה אינה 'משתלטת' על השוק, אלא מעודדת תחרות בריאה לטובת הצרכנים - הן בגזרת האיכות והן בגזרת המחיר. למען הסר ספק - תנובה אינה השחקן הגדול ביותר בשוק הבשר בישראל, ולכן טענות לפיהן היא 'משתלטת' על השוק הן חסרות שחר ומשקפות אולי פאניקה מצד מתחרים שלה, שאינם יכולים לעמוד בתחרות שהיא מציבה בפניהם.

"תנובה איננה דורשת מאף לקוח לקנות רק מוצרים ממנה, וכל לקוח שלה רשאי לבחור בכל עת ממי לרכוש מוצרי בשר. לאור זאת, ברור כי גם בשאר הטענות שהועלו כנגד תנובה אין ממש".

שוק הבשר
 שוק הבשר