גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש לכם את זה ביותר יצרי?

בכל הזמן הזה שחשבנו על הפסיכולוגיה של סרט חיינו, פס הקול היה כימי

ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל
ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל

1. הקיץ התפוגג, ונתן את האות לחזרה שלי לפארק לריצת הבוקר. הוא קלט אותי מהצד והצטרף אליי, וככה יצא שרק הלכנו. ובעיקר חפרנו. הוא התחיל לספר שהוא עמוק במשבר גיל. ואני שמעתי מישהו, כנראה אותי, אומרת לו: עזוב, יכול להיות שזה רק הטסטוסטרון.

אחר כך, במקרה, נודע לי שזה קרה לאחת הנשים הפעלתניות שיצא לי להכיר. היא לא הצליחה לקום בבוקר, להרים את הראש מהמיטה. המוטיבציה שלה התרסקה, היא הפסיקה לאכול, לא הצליחה לישון, כמעט לא תפקדה, כל האנרגיה שלה התפיידה. לא, זו לא הייתה שחיקה בעבודה. בדיקות דם גילו שזה הטסטוסטרון שלה שכמעט נעלם. רק אחרי שהתחילה לקבל אותו מבחוץ, חזרה לעצמה.

2. תחשבו על אנשי עשייה מוכשרים בטירוף שמשהו בניצוץ, בחיות, בדרייב שלהם - דהה. רק כי חומר כימי מסוים התכלה במוח. ומולם, השפיצים, יזמים אנרגטיים, מפוצצי אנרגיה גבוהה ומתריסה: לי יש את הטסטוסטרון ולכם לא.

והוא יודע להרים. הוא גורם לך להיות מהיר, אסרטיבי, ממוקד, תחרותי, נמרץ, יצרי, אגרסיבי. ההשפעה שלו מאז'ורית. הוא מכוון התנהגויות חברתיות. אבל ישנו גם הדאונסייד. ככל שיש יותר ממנו - האמפתיה כלפי אחרים יורדת. אתה מכוון לחשיבה יותר מערכתית ופחות ליחסים רגשיים.

3. נוהגים לכנות אותו ההורמון הגברי, אבל הוא מצוי בכמויות גדולות גם אצל נשים.

עכשיו, כשאתם מעלים את זה, אני מתחילה לחשוד שגם אצלי זה אולי קצת ירד. אני יכולה להישבע שנפטרתי מהאגרסיביות שהייתה בי פעם. וגם התחרותיות הקיצונית קצת שככה, ופתאום אני שטופת אמפתיה. ואני חשבתי שזה החיים שעיגלו אותי. שנהייתי יותר מפויסת, מכילה, סבלנית. אז מה אתם אומרים? שבעצם זה היה רק מנגנון של אות כימי שהפסיק לתת עבודה? בכל הזמן הזה שחשבנו על הפסיכולוגיה של סרט חיינו, פס הקול היה כימי.

4. אני מסתכלת עליה ורואה ערימת טסטוסטרון. את כל האנרגיה והמרץ והלהט אני מתרגמת אוטומטית לחומרי הגלם. יש לה חיים אדג'יים? היא לא פוחדת לקחת סיכונים? אז כנראה שיש לה ממנו בכמויות. תוצרי מפעל הטסטוסטרון ביותרת הכליה מופקדים עכשיו בחשבון הבנק המתנפח שלה. כן, טסטוסטרון יצייד אותך בהרבה ממה שנחוץ לך כדי להתקדם בקריירה. וכשהמפעל בצמצומים? הלך עליך. אל תחפש תשובות אצל הפסיכולוג. זה כנראה הזמן להדק יחסים עם האנדוקרינולוג.

5. זו אחת החידות הגדולות: איך הוא משפיע על המחשבות, הרגשות, התפקוד שלנו. בגדול, הוא מצית אותנו. הוא גנרטור שמייצר מגה ואטים של דחף ויוזמה, מחדד את המחשבה, ממריץ, משפר מצב רוח. הורמון ממזר, שעושה לנו אקטיבציה. לפעמים נראה שאין שום דבר רע, שקצת טסטוסטרון לא יכול לפתור. בזכותו אנחנו תופסים את החיים בביצים.

כמויות הטסטוסטרון שגברים מייצרים יכולות לנוע מפי 10 עד פי 100 מהכמות שמייצרות נשים.

ואז בא התעלול האכזרי. עד גיל 50 גברים מאבדים בדרך כלל מעל מחצית מהטסטוסטרון שמייצר גופם. עד גיל 50 יש נשים שמאבדות עד 70% ממנו.

חשבת שאתה גדול, אבל זו הייתה רק הביולוגיה. נשארת בלי החומר. האש כבתה, ואתה מבין כמה זה כוזב, חלול, בוגדני. אתה מאשים את עצמך. מה שחשבת שהוא האישיות החזקה שלך, הקילר אינסטינקט, השאפתנות, היצריות, היה, מסתבר, רק תוצר של טרנזקציות כימיות במוח. הניצחון שלך הוא רק מבוא לתבוסה שתבוא בהמשך. הסיפור של החיים שלך מתרומם עם הטסטוסטרון ומתרסק כשהוא נוטש לדרכו.

6. כל הממצאים, שמופיעים בהרחבה בגיליון, מעוררים שאלה מרכזית אחת מטרידה: איפה חופש הבחירה שלנו?

אם מנגנון פיזיקלי משפיע על המצב המנטלי שלנו, הוא נשלט לגמרי על ידי חוקי הפיזיקה. אם הרצייה, החשיבה, המשיכה, האמפתיה, הנדיבות, התחרותיות - הם תוצרים של קידוד כימי במוח, מה זה אומר על כל מה שחשבנו על הנפש שלנו?

הכימי קובע את המנטלי. את השכל ואת הרגש. אנחנו מנסים לנסח לעצמנו את חוסר המוטיבציה, אובדן היוזמה והמרץ, ועליית הנדיבות - כמצב נפשי. ואז זה מתפוצץ לנו בפנים. אנחנו מתאמצים לשווא לתת לעצמנו הסברים חברתיים, תרבותיים, פסיכולוגיים לתופעות שהן בשורה התחתונה ביוכימיה במוח. חומר נטו.

מאכזב לעשות רדוקציה לדבר הגדול העצום הזה שחונכנו לחשוב עליו ביראה: הנפש שלנו.

מאכזב לגלות שכל הרוקנרול הזה הוא רק אוסף של מולקולות. ואולי זה סוג של הקלה. זו דרכו המרושעת של הטבע לומר לך: דע את מקומך.

7. בעתיד, כשיהיה לך את הטסטוסטרון בהישג יד - תוכל להיפרע ממנו. אם במהפכה התעשייתית אנשים למדו לייצר מכונות, במהפכה של המאה ה-21 אנשים ילמדו לייצר תודעה. קרוב היום שבו נוכל במחי הזלפה להפוך עצמנו לפצצות תשוקה ולהט, יוזמה ומרץ, המטווחות זיקוקין די נור. נוכל לארגן לעצמנו מרבצי טסטוסטרון שיעיפו אותנו, שיגרמו לנו להתפקע מעוצמה, מאנרגיה, דחף, תשוקה. סוף סוף נוכל לחיות חיים עזי מבע.

כשזה יקרה נוכל בקלות 'להציץ לה', לנפש. בדיקות המעבדה יספרו לנו כל מה שצריך. האפליקציה כבר בדרך. כל מה שסיבכנו בלונג שוט, יעשה מדיד ושטוח.

8. הטסטוסטרון הוא רק מטאפורה. הוא רק אחד מתוך שורה ארוכה של חומרים. זו המגמה בגדול: להסביר את התודעה המורכבת שלנו בעזרת חקר המוח. בדיוק כמו הגישה הפסיכואנליטית, רק הפוך.

אני, ברשותכם, מאמצת בחום את הגישה שאומרת שאנחנו זה הכימיה של המוח שלנו.

כן, זה כתב הכניעה שלי. מורידה מעליי אחריות. זה לא אני, זה מה שקורה שם באמיגדלה.

מה נשאר מכל החירויות שנתנו לנו בעולם המודרני? מה עם חופש הבחירה והמחשבה? אם מה שמכתיב את רמת הסיכון שבה אבחר להשקיע את הכסף שלי - זה רק כמות הטסטוסטרון, איפה זה שם אותי?

חירות? היא קיימת כנראה רק אצל ג'ונתן פראנזן. בחיים האמיתיים אנחנו מופעלים בידי אוסף מולקולות במוח. בסוף הן מחליטות בשבילנו.

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטבעות דיגיטליים / אילוסטרציה: Shutterstock

מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%; הביטקוין צמוד ל-70 אלף דולר למטבע

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-69.7 אלף דולר למטבע ● נעילה ירוקה באסיה, מדד שנגחאי עלה ב-1%

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר