כחלון: "מי שהבעיר את שוק הדיור זו המדינה"

כחלון הגיע לוועדת הכלכלה לדיון במשבר הדיור ■ "המחיר למשתכן מחזיר אותנו למחירים סבירים. עד עכשיו עשינו 3 מכרזים עם תוצאות יפות, עם הנחה של 300 אלף שקל במחיר הדירה"

"אני והצוות שלי הבנו שמי שהבעיר את השוק זו הייתה המדינה. פעם אחת בריביות, ועל זה אין שליטה בגלל הסביבה העולמית. מצד שני, אנחנו כמדינה שולטים על למעלה מ-90% בקרקעות. אם המדינה העלתה מחיר הקרקע, כולם יישרו עם זה קו. זו הסיבה שהתעקשתי להתמנות ליו"ר רשות מקרקעי ישראל וההחלטה הראשונה הייתה להפסיק לספסר הקרקע ולהוציא מכרזים בהיקף גדול. כי קרה כאן דבר מעניין בעבר, היה מתחם של 1,000 יחידות דיור אז הוציאו רק 100 עם מחיר מסוים. נסגרו המחירים, ואחר כך הוציאו עוד 100 במחיר גבוה יותר על פי מה שנסגר במכרז על המאה הראשונים. וככה זה נמשך. המדינה העלתה את המחיר הקרקע בין מכרז למכרז. מה אתם רוצים שקבלן יעשה אם הקרקע עולה? הוא גם מעלה מחירים. אבל היום בעקבות מחיר למשתכן מי שמקבל את הקרקע הוא מי שמציע הכי פחות", כך אמר שר האוצר משה כחלון בדיון שהתקיים היום (ג') בוועדת הכלכלה בנושא התוכניות לפתרון משבר הדיור.

"המחיר למשתכן מחזיר אותנו למחירים סבירים", המשיך שר האוצר, "עד עכשיו עשינו 3 מכרזים עם תוצאות יפות. עם הנחה של 300 אלף שקל במחיר הדירה. זה לא סכום פעוט זה סכום משמעותי. זה מאות חודשי חיסכון של אנשים. החלק השני שעשינו, וכאן גם הכנסת הייתה מעורבת, נושא מס הרכישה. אנחנו רואים שהנתונים מראים שמאז נכנס מס הרכישה המוגדל היקף המשקיעים ירד בצורה משמעותית. בחודש האחרון ב-23%. אנחנו רואים מגמה ופועלים בכל המרץ לפתור את הבעיה. במקביל אנחנו מתכוונים להוציא מכרזים במקומות רבים בארץ, גם באזורי הביקוש כמו בהרצליה, בראש העין, בירושלים, ביבנה, בטירת הכרמל, בעתלית ובראשון לציון. עד סוף שנה הבאה נוציא כ-70 אלף יחידות דיור. המספרים האלו והמחירים האלו שכבר הוכחנו שיודעים לעשות ישפיעו על השוק. בכמה? לא יודע להגיד. אבל השפעה תהיה. לא רוצה לתת תחזיות, אבל תהיה השפעה. כל הגורמים עובדים במלוא הכח כדי לטפל בבעיית הדיור".

במסגרת הדיון נשאל שר האוצר האם נתוני משרד השיכון המעידים על ירידות מחירים מדויקים, וזאת בעקבות ביקורת שנמתחה עליהם הבוקר. על כך ענה כחלון כי לא מדובר בנתונים של משרד האוצר וכי השאלות צריכות להגיע למי שהוציא את הנתונים, משרד השיכון והבינוי: "הנתונים הם לא של האוצר ולא של רמ"י. אבל אם מישהו אומר שהנתון לא נכון צריך לשאול האם מדובר בנתונים שלו. שיציגו נתונים אחרים ונתווכח. ויתווכח עם משרד השיכון כי זה הנתונים שלהם".

"הגיע עם הוריקן"

בפתח הדיון התייחס יו"ר הועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) לנתוני משרד השיכון והבינוי שפורסמו והעידו על ירידה במחירי הדירות ברמה הכלל ארצית ואמר: "שר האוצר הגיע לוועדה לא עם רוח גבית אלא עם הוריקן. אבל יש עוד הרבה מאוד שאלות שצריכות להישאל. מדובר בנושא הדרמטי ביותר היום בכלכלת ישראל. זה הנושא הכבד ביותר לכל משפחה בישראל, גם ברמה האישית וגם למשפחות שצריכות לעזור לילדים. נשאלת השאלה איך מורידים את המחירים. שבענו מסיפורים, אנחנו רוצים לשמוע משנה סדורה לטיפול במשבר".

כחלון התייחס בדיון גם לעסקת סלקום וגולן טלקום ואמר: "אנחנו במשרד האוצר, למרות שמנסים לטעון שאין לנו סמכות בנושא, שאף אחד לא יטעה. תדר זה נכס, והמדינה נתנה את התדר לגולן טלקום שתשתמש בו. התדר הוא של הציבור ולטעון שאין לנו מילה בעניין זה לא נכון. המשרד יעשה הכל שהמיזוג לא יקרה וזה רע לציבור ויחזיר אותנו שנים אחרונית".

במסגרת הדיון, חבר הכנסת יצחק ועקנין (ש"ס) פנה אל שר האוצר ואמר כי באוצר ממשיכים להצהיר על שיווקים כעסקאות סגורות וכי המחירים לא ירדו עד שהאוצר לא יוציא עוד כסף על תחום הדיור. הטענות של ח"כ ועקנין הובילו לויכוח בינו לבין שר האוצר כחלון שאמר: "אנחנו דיווחנו על עסקאות ולא על שיווקים. יש הבדל בין לשווק קרקע לבין עסקאות סגורות. בעפולה, ובלוד ובקרית מוצקין קבלנים שמו כסף. צריך לדייק בדברים שנאמרים. אתה מדבר על לשים כסף על ידי האוצר. בכמה נמכרה קרקע במכרזים של המחיר למשתכן? האוצר נתן הנחה משמעותית על הקרקע". גם יו"ר מטה הדיור באוצר אביגדור יצחקי הוסיף לדברי שר האוצר ואמר: "אנחנו ויתרנו על מחיר הקרקע וגם במקומות מסויימים אנחנו נותנים 40 אלף שקל מהתקציב ועוד מענקים בין 40 אלף שקל ל-60 אלף שקל למשתכן עצמו. זה מאות מיליונים, וסך הכל 3 מיליארד שקל בשנה. זה להגיד שבאוצר לא שמים כסף?"

בסיכום הדיון התייחס שר האוצר לחלק מההערות והשאלות של חברי הכנסת שעלו בדיון. לגבי שאלות שעלו על עזרה לזוגות צעירים בהשגת ההון העצמי אמר שר האוצר: "נושא ההון העצמי בעייתי. בודקים עכשיו פתרונות אבל לאוכלוסיות שצריכות את זה, למי שבאמת זקוק ושאין לו. בוחנים לתת ערבות מדינה. אבל בניגוד למחיר למשתכן שנותנים לכולם, בנושא הזה חייבים לתת את העזרה רק למי שבאמת צריך את זה. חבר הכנסת אלי כהן נמצא במגעים בנושא הזה עם החשבת הכללית וקיבלתי עדכון שזה מתקדם".

לגבי הטענות של ראש מועצת בית דגן כנגד מכרז מחיר למשתכן שפורסם ביישוב, והטענה כי אין מקום לפרסם מכרז כזה על עתודת הקרקע היחידה של היישוב כפי שנחשף ב"גלובס" לפני מספר שבועות, אמר שר האוצר כי: "עיר שלא תכניס זוגות צעירים תשקע. נכון שהצעירים כרגע הם דיירים גרעוניים לעיר. אבל הערים חייבות להכניס אותם. אולי בבית דגן יש מקרה מיוחד ונבחן אותו".

לקראת סוף הדיון התייחס שר האוצר גם לטענה שהעלתה חברת הכנסת סתיו שפיר שהממשלה לא מקדמת פתרון לדיור בר השגה אמיתי בישראל. "דיור בר השגה זה דבר חשוב ונכון וצריך לקדם אותו. אנחנו נגיע לזה בסוף אבל עכשיו המשבר כל כך חמור אז צריך לטפל בו בטווח הקצר בינתיים, אחר כך נגיע לטווח הארוך".