המזגן יחמם מים? העתיד של תדיראן

עסקת סופרגז שהתפוצצה ■ סגירת מפעל המקררים האחרון בישראל והיציאה מתחום מוצרי החשמל הביתיים ■ המכרז הענק בתחום ההתייעלות האנרגטית ■ וגם המזגן שבקרוב יחמם מים ■ משה ממרוד, בעל השליטה בתדיראן, בריאיון פתוח

משה ממרוד / צילום: איל יצהר
משה ממרוד / צילום: איל יצהר

כשמשה ממרוד, בעל השליטה ומנכ"ל תדיראן גרופ, נשאל על מהלך אסטרטגי גדול בחברה שלו, הוא בוחר להתחיל דווקא מסיפור משנת 2000, אז היה משווק גדול של מוצרי חשמל ביתיים. באותה שנה הוא קיבל מחברת אמנה האמריקאית משימה: למכור בישראל מקררים "הפוכים" - כאלה שתא ההקפאה שלהם נמצא בחלק התחתון.

"אני מגיע לאייווה בארצות הברית", משחזר ממרוד, "והבוס קורא לי. נחשבתי אצלם לילד, אבל לילד שמוכר הרבה. הוא מראה לי את המקרר ואומר: זה העתיד. עניתי לו 'שמע, אני לא בטוח, בישראל יש הרגלי צריכה קשיחים. תן לי לחשוב על זה'. אחרי רבע שעה חזרתי ואמרתי 'וואלק, זה רעיון מצוין. כמה פעמים משתמשים בפריזר וכמה במקרר? לפי הסקרים שלנו, על כל 30 פתיחות של מקרר יש פתיחה אחת של פריזר.

"ביקשתי שישלחו לי שלוש-ארבע יחידות לישראל והזמנתי איש מאוד מוכר בענף לחוות דעה. הוא הסתכל ואמר 'משה, מספיק עם השטויות. מה תגיד לגברת מסעודה? אתה סתם שורף את הכסף שלך'. זה הכניס אותי לדיכאון, אבל החלטתי לנסות. שמתי את המקררים במקומות שהרגשתי שזה יכול לתפוס, ולקוח שהתלבט, נתתי לו אפשרות לנסות במשך חודש. האמריקאים קיוו שאמכור 1,000 מקררים בשנה, אבל כבר בשנה השנייה מכרתי 10,000".

- מה אתה רוצה לומר בזה?

"אני לא מקבל את הדברים כמו שהם ולא מוכן לקבל את הביטוי 'ככה זה'. כשמציעים לי משהו, אם זה הגיוני, אני אעשה את זה ולא אהיה תקוע במקום אחד. אם אני רואה שצריך לעשות שינוי, אתקדם איתו".