גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הערכות: ערוץ 10 יסיים את השנה עם רווח של כ-10 מיליון שקל

ערוץ 10 משיק היום את "בייבי בום" כתוכנית הדגל של לוח שידורים חדש עם יעד רייטינג ממוצע של 9% ומעלה ■ המודל של התאמה בין ההוצאות להכנסות מפרסומות מוכיח את עצמו, והאסטרטגיה היא לא להתחרות מול ערוץ 2

יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן
יוסי ורשבסקי / צילום: גיא קרן

היום (ד') תשוב למסך ערוץ 10 התוכנית "בייבי בום", לעונה שלישית. שתי העונות האחרונות שלה היו לתוכניות הנצפות ב-3 השנים האחרונות בערוץ (18.1% ו-18.6%), מאז שידורה של "אללה איסלאם" בספטמבר 2012.

בעבור ערוץ 10 לא מדובר רק בהשקת תוכנית הדגל, שתהיה גם היקרה ביותר כרגע על המסך, אלא בלוח שידורים שלראשונה באופן רציף - עד לפסח 2016 - יבוסס על תוכן מקורי וללא שידורים חוזרים. זו לפחות האסטרטגיה, עד כמה שאפשר לשמור עליה במציאות שנעה בין בחירות לעימות בטחוני.

"בייבי בום" (בהפקת אסף גיל) תוצב מול הזכיינית קשת, כמו גם משחקי מכבי בימי חמישי ו"גב האומה" שתשודר במוצאי שבת, מה שמוכיח במידת מה את התפיסה בערוץ 10 לנסות ולהתמודד - שלא לומר להחליש - את קשת, לעומת הזכיינית רשת, שמולה יוצבו אלטרנטיבות "קלות" יותר כמו שידור רצועה דוקומנטרית בימי ראשון ו"המקור" בימי שלישי, מול "הישרדות".

אם שואלים בערוץ 10, יודעים לספר שם כי בשיחות סגורות הורה המנכ"ל יוסי ורשבסקי ש"לא מתייחסים לערוץ 2". כלומר, הלוח יהיה יציב וקבוע, לא בר-שינוי על-פי מידת התחרות, וכמוהו גם מקבצי הפרסום.

בניגוד לזכייניות ערוץ 2 ממול, הברייקים לא ייעלמו או יקוצצו על-מנת לשפר את נתוני הצפייה. אולי משום שרף הציפיות מהרייטינג הוא נמוך בסך-הכול וריאלי במסגרת עוצמת המאבק שמעמיד הערוץ.

אין הפסד כלכלי

"בערוץ 10 מסתכלים מהשורה התחתונה למעלה", אומר בכיר בתעשיית הפרסום. כוונתו היא שכל דקה נספרת באופן כזה שבסוף הערב ובסוף החודש תעלה ההכנסה על ההוצאה. לא יהיה רגע אחד של הפסד כלכלי, גם אם מדובר בהתרסקות מדרוגית, ובשנה האחרונה היו חודשים שלמים שערוץ 10 לא היה שחקן כלל בכל הקשור למפת צפייה.

ועדיין, האסטרטגיה של ורשבסקי, יחד עם הגב של בעלי הבית החדשים, קבוצת RGE, הוכיחה את עצמה. בחודשים האחרונים בוטלה על-ידי משרד רואי החשבון זיו-האפט הערת העסק החי שהוצמדה לערוץ מאז ראשיתו.

אם לא די בזאת, על-פי התחזיות, לראשונה זה זמן רב יסיים הערוץ את השנה עם רווח נקי של 10 מיליון שקל לפחות. לשם השוואה - את שנת 2014 סיים הערוץ בהפסד של למעלה מ-30 מיליון שקל.

צריך לזכור שבין חודש ינואר לחודש יולי 2015 ערוץ 10 היה בתקופה של זיכיון בתנאי רישיון, ולמעשה רק 4 חודשים שהערוץ, תחת הבעלות החדשה, נמצא ברישיון, אותו קיבל מהרשות השנייה לתקופה של 15 שנה. עד אז הוא היה נתון באי-ודאות מלאה ולא ידע האם יש עתיד לפניו. על כן, במשך תקופה ארוכה - שבמסגרתה גם חל קיצוץ דרמטי בערוץ - לא יצאו הפקות לדרך.

חידוש ההפקות חל רק בינואר האחרון, ומאז התמלא המדף, כשהיעד להתחלת הוצאת לוח שידורים רגיל שאינו מבוסס על שידורים חוזרים, או מיחזורי כתבות ממהדורת החדשות תחת הכינוי "סלפי", היה לוח החורף.

ורשבסקי הודיע ערב קבלת הרישיון על אסטרטגיה ברורה - בעיקר חדשות ותוכניות תעודה ותחקיר, בעלויות מינימליות, ודרמות אך ורק על-פי קריטריונים של עמידה בתנאי הרשות השנייה.

בעונה הנוכחית תשודר הסדרה "בני-ערובה", שתהיה אולי סדרת הדרמה האחרונה שישדר ערוץ 10. שידורה נובע בעיקר מהתחייבות ליוצרים ולמפיצים שנבעה משביעות-הרצון מהעונה הראשונה.

מעתה - בניגוד לרשת ולקשת שיוצאות מגדרן עם הפקות מושקעות כמו ב"כפולים" ו"המדרשה" - יסתפק ערוץ 10 רק בסיטקומים דלי-תקציב כמו "בנות הזהב" ו"לה פמיליה", אותם גם אפשר לשדר שוב ושוב בשידורים מחזוריים מבלי שהקהל ירגיש ממש בהבדל. הפקת הדרמה המושקעת ביותר המתוכננת היא עונתה השלישית "חברות".

היעד שהציג ורשבסקי ביולי 2014 עמד על רייטינג של 7.8%, בכדי לצאת מאוזנים לאור ההשקעה. בדצמבר אותה השנה הוא הציג יעד של 8.4%. נכון לחודש אוקטובר, על-פי הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", הוא לא עמד ביעד והשיג רייטינג ממוצע מאז תחילת השנה של 8.1%. כעת, כשלוח חדש ומקורי עולה, היעד של ורשבסקי הוא לעבור את תשעת האחוזים.

רייטינג ונתח ערוץ 10

עד כה אומרים בקבוצת RGE שהם שבעי-רצון מהתוצאות הכספיות של ערוץ 10, וכי התוצאות אף מקדימות את התחזיות. "נצמדנו לתוכנית עסקית, ואנחנו הדוקים כאילו היא התנ"ך", אמר ורשבסקי בשיחות סגורות.

"בייבי בום" היא כרגע התוכנית היקרה ביותר על הלוח של ערוץ 10 - 400 אלף שקל, ועלותה דומה פחות או יותר לתוכנית מסע הבישולים של גידי גוב וישראל אהרוני. אלה יחפפו בשידור רק לתקופה קצרה, כשלמעשה הלוח מסודר כך שתהיה בו תוכנית דגל יקרה אחת בלבד, והיתר תוכניות זולות משמעותית. "גב האומה", למשל, עולה פחות מ-250 אלף שקל לתוכנית.

"הם בודקים יום אחרי יום, ואם הם לא מביאים את ההכנסות שצריך, הם עושים סטופ ועושים דברים יותר זולים", אמר גורם בתעשייה.

איש פרסום בכיר הוסיף כי "ערוץ 10 הפך להיות לסמן ימני ומשנה את השוק כולו. גם בערוץ 2 התחילו לעשות ימי שידור שמזכירים יותר את ערוץ 10, עם דוקומנטרי דל-תקציב".

בשוק מדווחים גם על שינוי דרמטי במוסר התשלומים של הערוץ. "הם הפכו להיות הזכיין שהכי טוב לעבוד איתו בכל הקשור לתזרים", אומר מפיק בכיר, "הכול בזמן ועל-פי הסיכומים".

גם משרדי הפרסום אומרים כי לראשונה זה זמן רב "הערוץ לא משדר לחץ, ואין שיחות טלפון של בקשת עזרה", ותולים את הסיבה לכך בניהולו של ורשבסקי. "יש תחושה שיש שם מנהל", אמר בכיר. "הם הרבה יותר רגועים מאז שיש בעל בית שלקח אחריות. זה מאוד משמעותי לעסק".

עם זאת, יש מי שמאיר את העובדה שבמקבצי הפרסומות של ערוץ 10 יש לא מעט פרסום עצמי של חברות-בת או חברות שנמצאות בשיתוף-פעולה עם הערוץ, כמו האתרים טריוואגו וצ'יינה ביי שנמצאים בשיתוף-פעולה עם אתר נענע10. מאז כניסתה של קבוצת RGE, רואים גם פרסום רב של ערוץ הילדים וערוץ הספורט.

"אוקטובר הוא חודש חלש, אבל בערוץ 10 זה נמשך לאורך זמן", אמר בכיר. "זה מעורר חשש שהם לא מצליחים למלא מקבץ פרסומות".

בערוץ אומרים כי הסיבה לכך היא ניסיון לשמור על מחיר קבוע, שכן ניסיון למלא בכוח מקבצי פרסום, משמעותו מכירות במחירי מבצע, מזה הם מבקשים להימנע.

"ההשקעה שלהם היא לא השקעה גדולה בתוכן, המודל שהלוואי שכל תעשיית הטלוויזיה הייתה עובדת לפיו", אומרים בתעשיית הפרסום, "זה לייצר התאמה בין הוצאות לפרסומות, והוא עומד בזה. אבל אם יהיו מפרסמים שיגידו שהם לא מעוניינים להיות שם, המודל יכול לקרוס. כרגע ערוץ 10 משתלב בסדר בקמפיינים, אף אחד לא עושה טובה להם שהוא שם. רוב הקמפיינים שעולים, מקבלים את ה'שר' הטבעי שלהם שם".

ועדיין, מזהירים בשוק, "שוק הפרסום נמצא בבעיה, ויש חשיבות משמעותית לרבעון האחרון של השנה אצל כל הזכייניות. כרגע הן משדרות ביטחון עצמי, אבל השוק שברירי בעבור כולן. נראה אם 'בייבי בום' יעמוד בציפיות".

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים