המל"ג: מוסדות אקדמיים יחויבו לעמוד בקריטריונים לשיפור ההוראה

מדובר בהחלטה "מרוככת" ביחס לדוח ועדת באב"ד שהמליצה לשלול תקצוב למוסדות שלא יעמדו ביעדים ■ הקריטריונים: הכשרה מקצועית לחברי הסגל, משובים להערכת ההוראה ועוד

אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ
אוניברסיטת תל אביב / צילום: רפי קוץ

שנה לאחר פרסום המלצות ועדת באב"ד, לפיהן יש לקבוע תקצוב דיפרנציאלי על פי איכות ההוראה למוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל עד כדי שלילה מוחלטת של התקצוב ממוסד שלא יעמוד בקריטריונים, אימצה אתמול (ג') המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מודל מרוכך בהרבה.

על פי החלטת מליאת המל"ג, בראשות שר החינוך נפתלי בנט, כל אוניברסיטה או מכללה ציבורית מתוקצבת תצטרך לעמוד בשורה של קריטריונים המחייבים אותן בצעדים לשיפור איכות ההוראה. אם המוסד האקדמי לא יעמוד בקריטריונים לא תופעל סנקציה מיידית כמו במודל שהציעה הוועדה בראשות הפרופ' אלישע באב"ד שהוקמה על ידי המל"ג, אולם ועדת הפיקוח והאכיפה של המל"ג "תתכנס כדי לדון בהפרה".

ההחלטה קובעת כי כל מוסד אקדמי מתוקצב יחויב לקיים מנגנון רשמי שיופקד על ביצוע הצעדים המחייבים: קיומן של הכשרות מקצועיות בתחום ההוראה לכל חבר סגל חדש בכל הרמות, כולל מורים מן החוץ ועוזרי הוראה; ביצוע משובים להערכת ההוראה בכל סמסטר ובכל הקורסים המתקיימים במוסד; הפצת ממצאי השאלונים והערות הסטודנטים לכל מרצה שעבר הערכה ולממונה עליו תוך ציון מיקומו היחסי במחלקה ובמוסד; קיום מנגנון לטיפול במרצים שתוצאות סקרי ההוראה עבורם חורגים מהסטנדרט (לשני הכיוונים); העמדת מערכת נגישה ופומבית לקבלת תלונות של סטודנטים בתחומי ההוראה וטיפול בהן; פרסום והפצת מערכת סילבוסים מפורטת לכל הקורסים וכן כללי החובות בקורס וצורת קביעת הציון; שקיפות בלוחות הזמנים של הסגל ובזמינות המרצים; ותמיכה בסגל בכל הקשור לטכנולוגיות הוראה.

עוד החליטה מליאת המל"ג להקצות כ-9 מיליון שקל ב-3 השנים הקרובות למכללות האקדמיות המתוקצבות שיפעלו מעבר לקריטריונים הבסיסיים שנקבעו. התקצוב יינתן עד גובה מקסימלי של 75 אלף שקל בשנה למכללה - סכום נמוך לכל הדעות שספק אם יתמרץ את המוסדות להשקעה מיוחדת.

יצוין כי בסקרי שביעות-רצון של התאחדות הסטודנטים, דווקא האוניברסיטאות הגדולות זכו לציונים נמוכים באיכות ההוראה (להבדיל ממחקר).

הקריטריונים שנקבעו לטובת מודל התמרוץ הזה כוללים: ליווי וחניכה של חבר סגל חדש במשך 3 שנים; הדרכה ותמיכה טכנולוגית לשימוש חברי הסגל לצורכי תכנון ופיתוח דרכי הוראה חדשניות; ליווי מוגבר למרצים שהפגינו יכולת חלשה בהוראה; עידוד ותמרוץ מרצים המצטיינים בהוראה; עריכת סמינר מחלקתי לסגל לפחות פעם בשנה; מינוי אחראי לריכוז ההוראה בכל יחידה אקדמית; היענות של 60% ומעלה מהסטודנטים לשאלוני המשוב; ושיחה אישית של ראש היחידה האקדמית עם אנשי סגל שזכו למשובים חלשים, זאת לפחות פעם בשנה. עוד נקבע כי יוקצה סכום של מיליון שקל נוספים ב-3 שנים למוסדות שיפעלו "באופן חדשני ומקורי" בתחום איכות ההוראה והערכתה.

"חינוך זה אומר להשתפר כל הזמן, והסטודנטים שלנו ראויים לכך", אמר היום (ד') בנט. יו"ר התאחדות הסטודנטים, גלעד ארדיטי, בירך היום על ההחלטה: "כסטודנטים חשובה לנו מאוד דרך הלימוד בנוסף לתוכן. אנו שמחים על שינוי הכיוון החשוב שהחליטה עליו המועצה להשכלה גבוהה, על התקצוב ועל קביעת תנאי סף לדרך ההוראה".