הלם וכאב: צפו בסרטונים ממתקפת הטרור בפריז

(עדכון) - 128 הרוגים במתקפת הטרור על פריז, כ-200 נוספים נפצעו ■ נשיא צרפת הבהיר: "נהיה חסרי רחמים במאבק בטרור" ■ מגדל אייפל ומוזיאון הלובר נסגרו ■ הרשויות המקומיות בצרפת הוסמכו להטיל עוצר

מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס
מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס

בצרפת ממשיכים עדיין לחקור את מתקפת הפיגועים שזעזעה אתמול את הבירה פריז, והיום (שבת) החלו לצאת פרטים ראשונים ודיווחים רבים על זהות המחבלים. לפי אחד הדיווחים, אחד החמושים היה סורי שהתחזה לפליט ונכנס לאירופה דרך יוון בחודש אוקטובר האחרון. ברשת BBC דווח כי שמונת המחבלים היו חלק מתא עצמאי שחבריו התאמנו בסוריה עד שחזרו לאירופה.

"המחזיק בדרכון עבר דרך האי לרוס ב-3 באוקטובר, שם הוא זוהה לפי תקנות האיחוד", מסר סגן שר המשטרה של יוון, ניקוס טוסקס, בהצהרה מיוחדת. גורם במשטרת יוון מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בעל הדרכון היה צעיר שהגיע לאי יחד עם 69 פליטים נוספים וטביעות האצבעות שלו נלקחו על ידי הרשויות. המשטרה סירבה למסור את שמו.

סגן השר הוסיף כי הוא לא יודע אם הדרכון נבדק בידי מדינות אחרות שבשטחן ככל הנראה עבר המחבל עד שהגיע לפריז. הגורם במשטרה אמר כי הרשויות בצרפת ביקשו ממדינות נוספות באירופה, כולל צרפת, לבדוק את הדרכון שנמצא לצד הגופה.

בנוסף לכך, מדינת בוואריה בגרמניה הודיעה היום כי בתחילת החודש נעצר אדם וברשותו כלי נשק וחומרי נפץ במכוניתו וכי הוא עשוי להיות קשור למתקפות הטרור בפריז. "יש בידינו עצור שלפי חשדות מבוססים עשוי להיות קשור למתקפה", נמסר. דובר משטרת בוואריה מסר כי הגבר בן 51 נעצר ב-5 בנובמבר בכביש הסמוך לרוזנהיים.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, אזרח מקומי זוהה כאחד מהחמושים שהסתערו על אולם המופעים, שם הם ירו לכל עבר ורצחו יותר מ-85 מהנוכחים. גורם המקורב לחקירה מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדובר בצעיר המזוהה עם ארגוני איסלאם קיצוני. העיתון "ליברסיון" דיווח כי דרכונים סוריים ומצריים נמצאו על המחבלים המתאבדים שהתפוצצו בסמוך לאצטדיון "הפארק דה פראנס".

במקביל, הממשלה המשיכה להגביר את צעדי הביטחון בשל גל הטרור חסר-התקדים שעליו קיבל אחריות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). שר הפנים ברנרד קזנוב הסמיך את הרשויות המקומיות להטיל עוצר אם צריך ובריאיון לטלוויזיה הוא אישר כי על הציבור ייאסר להתכנס בפומבי עד יום חמישי.

השר הבהיר כי אלף אנשי ביטחון נוספים נפרסו ברחבי המדינה, בעיקר בפריז, וכי תוגברה האבטחה סביב מוסדות ציבור מסוימים. בנוסף לכך, כאמצעי זהירות, נסגרו מגדל אייפל ומוזיאון הלובר - שניים מאתרי התיירות המרכזיים ביותר בבירת צרפת - לכניסת מבקרים עד להודעה חדשה. בסך הכול פרוסים ברחבי המדינה אלפי חיילים ושוטרים.

הולנד: דאע"ש הכריז מלחמה על צרפת

נשיא צרפת פרנסואה הולנד האשים היום (שבת) את ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) באחריות למתקפת הטרור המשולבת בפריז, שבה נהרגו לפחות 128 בני אדם, וטען כי הארגון "הכריז מלחמה על צרפת". לדבריו, בתום ישיבת קבינט, המתקפה בוצעה על ידי "צבא טרוריסטי, דאעש, צבא ג'יהאדיסטי נגד צרפת, נגד הערכים שאנו מגנים עליהם בעולם כולו, ונגד מה שאנחנו - מדינה חופשית". ביום שני תציין צרפת דקת דומיה בכל רחבי המדינה לזכר ההרוגים.

הולנד לא מסר פרטים רבים מחקירת האירוע, אולם טען כי מדובר ב"מעשה מלחמה שתוכנן ואורגן בהשתתפות חיצונית". לדבריו, "זה מעשה של ברבריות מוחלטת. צרפת הותקפה בפחדנות ובאלימות". הוא הוסיף כי הרשויות פועלות במלוא הכוח להגנה על האזרחים, והוצבו מאבטחים בכוננות הגבוהה ביותר.

"צרפת תגיב בכל האמצעים שברשותה. נהיה חסרי רחמים במאבק בטרור", הבהיר. דבריו של הולנד נמסרו בתום ישיבת חירום בלשכת הנשיא בארמון האליזה, בהשתתפות ראש הממשלה מנואל ואלס, שר הפנים ברנאר קזנוב, שרת המשפטים כריסטיאן טובירה ושר ההגנה ז'אן-איב לה דריאן.

זמן קצר לפני הצהרתו של הולנד, דאעש פרסם הודעה רשמית שבה קיבל אחריות על הפיגועים. "במתקפה מבורכת של אללה, קבוצת חיילי החליפות שבורכו על ידי אללה, לקחו בירי את בירת התועבה והסטייה, זו שנושאת את דגל הצלב באירופה, פריז. קבוצה של לוחמים נטשו את החיים האלה והתקדמו לעבר אויביהם, במותם מות קדושים, למען הדת, הנביא וחבריו ומתוך רצון להשפיל את אויביו. הם ניצחו עם אללה".

דאעש מסר עוד כי "שמונה אחים עם חגורות נפץ וכלי נשק פתחו באש במקומות שנבחרו בקפידה בלב הבירה הצרפתית; באצטדיון צרפת במהלך משחק של שתי מדינות צלבניות, צרפת וגרמניה, שם ישב הטיפש של צרפת פרנסואה הולנד; בבטקלן, שם מאות כופרים התכנסו בחגיגה סוטה; זאת לצד יריות ברבעים העשירי, ה-11 וה-18, כל זאת במקביל".

לדברי הארגון, המחבלים מתו מות קדושים. "הם פוצצו את חגורות הנפץ שלהם בלב הצלבנים. על צרפת ואלה שעוקבים אחריה לדעת כי הם נותרו המטרות העיקרית של המדינה האיסלאמית והם ימשיכו לחוש את ריח המוות. אין זו אלא ההתחלה של הסערה".

בסרטון שפורסם עם תחילת התקיפות של צרפת בסוריה, נאמר: "עכשיו, עכשיו, הגיע הקרב, עכשיו, החלה המערכה. אמרו להתראות למוסלמים שחיים אצלכם, הגיע הזמן שהם יעשו היג'רה למען אללה, הגיע הזמן שהם יגנו על דתם".

עוד קראו הלוחמים לכוחות הצרפתיים: "כרגע אתם פחדנים עם המטוסים שלכם. למה שלא תבואו להילחם על הקרקע? בואו לשדה הקרב. אבל אתה, פרנסואה הולנד, אתה והחיילים הקטנים שלך, אתם לעולם לא תגיעו. כי אתה פחדן, ואתה יודע את זה טוב מאוד".

המקומות הציבוריים נסגרו

עיריית פריז הודיעה היום (שבת) על סגירת כל המקומות הציבוריים, מחשש למתקפות נוספות. גם מגדל אייפל נסגר לתנעות מבקרים. הרשויות המקומיות הוסמכו להטיל עוצר.

טרם ידוע באופן ודאי מי אחראי לשורת המתקפות במהלך הלילה, שבהן נהרגו לפחות 120 בני אדם ונפצעו מאות נוספים, ולא ידוע אם קיימות חוליות נוספות ברחבי העיר, שמתכוונות לפעול בזמן הקרוב.

"החל ממחר, יסגרו כל בתי הספר, המוזיאונים, הספריות, בריכות השחייה ומרכזי הקניות", נמסר בהודעה רשמית מהעירייה. כמו כן, נאסר על התכנסויות מרובות משתתפים. התושבים התבקשו כבר במהלך הלילה להימנע מיציאה מהבתים מלבד מקרים דחופים, ומוקדי חירום הוקמו על ידי המשטרה המקומית.

על פי דיווחים בכלי תקשורת ערביים, ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) קיבל הבוקר אחריות על מתקפת הטרור. בהודעה שפורסמה בחשבונות טוויטר המזוהים עם הארגון, אולם לא אומתה, איים דאע"ש כי ימשיך במתקפות נגד בירות מערביות נוספות, בהן רומא, וושינגטון ולונדון.

מקור המעורה בחקירת הפיגועים מסר כי שמונה מחבלים נהרגו במהלך, בהם שבעה שפוצצו את עצמם באמצעות חגורות נפץ. אתמול הורה נשיא צרפת פרנסואה הולנד להטיל עוצר על העיר, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, וכן לחסום את גבולות המדינה. עם זאת, הובהר כי טיסות ורכבות ימשיכו להגיע באופן סדיר.

לפחות 120 בני אדם נהרגו אמש (ו') ועוד כ-200 נפצעו, מתוכם 80 באורח קשה, במתקפת טרור משולבת בפריז, שכללה לפחות חמישה מוקדים שונים. האירוע הקטלני ביותר התרחש באולם המופעים "בטקלן", שם נרצחו לפחות 112 צופים בידי לפחות ארבעה חמושים שטבחו בנוכחים בהופעת רוק של להקת Eagles Of Death Metal. מתוכם, שלושה מחבלים חגרו חגורות נפץ והתאבדו עם כניסת כוחות הביטחון לאולם כשעה מתחילת ההתבצרות. הארבעה חוסלו על ידי כוחות הביטחון. בעקבות הפיגועים, הכריזה הממשלה על שורת צעדים, בהם מצב חירום וסגירת הגבולות.

עשרות אנשים נוספים נהרגו בשורת פיגועים נוספים שזעזעה את בירת צרפת. לפחות מחבל מתאבד אחד התפוצץ בסמוך לאצטדיון הלאומי של צרפת, שבו שהה הנשיא פרנסואה הולנד. עוד שני פיצוצים, שייתכן שנגרמו מרימוני יד, נשמעו ליד סניף של "מקדונלדס" הנמצא במתחם האצטדיון. במתקפה נהרגו ארבעה בני אדם.

באותו זמן אירח ה"פארק דה פראנס" את נבחרת הכדורגל המקומית ונבחרת גרמניה. הנשיא הולנד פונה מיד עם הישמע הפיצוצים. הוא הועבר למקלט תחת אבטחה כבדה. המשחק נמשך עד סופו, אך הקהל נכנס לפאניקה עם התפשטות הידיעות על המתרחש וחלקו ירד אל המגרש עם שריקת הסיום.

במרכז פריז, אירעה מתקפת ירי במסעדה קמבודית ברובע העשירי של העיר שבה נהרגו 14 סועדים. בירי שהתבצע בסמוך לבר ברובע ה-11 של העיר נהרגו 19 בני אדם. במוקד ירי חמישי בשדרות הרפובליקה שבעיר נהרגו ארבעה אנשים. ככל הנראה, המחבלים שביצעו את הפיגועים האלו נמלטו מהזירה.

הנשיא הולנד כינס דיון חירום של הממשלה שבסיומו הכריז על מצב חירום ועל סגירות הגבולות, בעקבות מה שהוא כינה "מתקפת טרור חסרת-תקדים". לדבריו, "המשטרה פועלת ברחבי העיר". הולנד אף הודיע כי יבטל את נסיעתו לטורקיה, שם תתקיים פסגת ה-G20 בתחילת השבוע. בנוסף לכך, הוטל עוצר לילי על פריז, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה ו-1,500 חיילים נפרסו ברחובות העיר.

"זהו מחזה אימים", אמר הולנד. "שתי החלטות יתבצעו בעקבות זאת: מצב חירום יוכרז, ומשמעו שכמה מקומות ייסגרו, התנועה עשויה להיעצר וייערכו סריקות ברחבי אזור פריש". הנשיא הוסיף כי "ההחלטה השנייה שלקחתי היא לסגור את הגבולות. אנחנו חייבים להבטיח שאף אחד לא יכול להיכנס לכאן ולבצע פעולה כלשהי. באותו זמן, זה יבטיח את מעצרם של אלו שאחראים לפשעים הללו אם הם ינסו לעזוב את המדינה".

"החלטתי לגייס את כל הכוחות שאנחנו יכולים כדי לנטרל את הטרוריסטים האלו ולהציב אבטחה בכל מקום שעומד בפני סכנה". לדבריו, "ביקשתי גם תגבורת מהצבא. הם פרוסים בשלב הזה בפריז רבתי כדי להבטיח שלא יתרחשו מתקפות נוספות".

בלגיה השכנה נקטה צעדי בטיחות בשל המתקפה. דובר מטעם ראש הממשלה שארל מישל מסר כי הוא הורה לבדוק את אלו המגיעים מצרפת דרך הכבישים והרכבות המחברים בין המדינות וכן דרך טיסות. עם זאת, הוא הבהיר כי לא מדובר בסגירת הגבולות, אלא בהגברת הפיקוח עליהם.

בינואר האחרון נהרגו בפריז 16 בני אדם, בהם ארבעה יהודים שנרצחו בהשתלטות של אחמד קוליבאלי על המרכול הכשר בעיר. 11 איש נוספים נורו למוות במשרדי המגזין הסאטירי "שרלי הבדו" ושוטר נהרג במהלך המרדף אחרי האחים קוואשי, שביצעו את הטבח במערכת העיתון שלעג לנביא מוחמד ולדת האיסלאם.

בשל האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את משרד החוץ לפנות לגורמי הביטחון בצרפת בבקשה להגביר את האבטחה סביב שגרירות ישראל, השליחים ומוסדות יהודיים. הוא הביע תנחומים ואמר: "אנחנו עומדים כתף אל כתף עם נשיא צרפת ועם הצרפתי במלחמה המשותפת נגד הטרור".

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון הגיב לפיגוע הקשה וכתב בטוויטר שלו: "נעשה כל שביכולתו כדי לעזור". בנוסף לכך, מהבית הלבן נמסר כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה עודכן במתקפה המשולבת. "פעם נוספת אנחנו רואים ניסיון מקומם להטיל טרור על אזרחים תמימים", מסר אובמה בהצהרה מיוחדת.

לדבריו, "אנחנו מוכנים לספק כל עזרה שממשלת צרפת והעם הצרפתי יצטרכו". אובמה הבטיח "להעמיד את הטרוריסטים לדין" ולרדוף אחרי "רשתות הטרור" שבהן הם מעורבים. "אלו שחושבים שהם יכולים להפחיד את העם הצרפתי או את ערכיו טועים", הדגיש.