דירוג המדינות הבריאות ביותר בעולם: ישראל במקום השישי

הדירוג, שעורכת סוכנות "בלומברג", בוחן מדדים כגון תוחלת חיים, תמותת תינוקות, שיעור בדיקות ממוגרפיה לנשים ועוד ■ ישראל מדורגת מעל מדינות מערביות כגון ספרד, הולנד, שוודיה וארה"ב ■ הדירוג של בלומברג אינו בחן את מצב התשתיות של מערכת הבריאות

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

במשרד הבריאות בירכו היום (ב') בחגיגיות על תוצאות "דירוג המדינות הבריאות ביותר" של סוכנות הידיעות "בלומברג", שמיקם פעם נוספת את ישראל במקום ה-6 בעולם. הדירוג הזה כולל שני פרמטרים מרכזיים: תוצאות מדידות של מערכת הבריאות כמו תוחלת חיים, תמותת תינוקות, שיעור בדיקות ממוגרפיה לנשים ועוד, ומה שמכונה "מדדי סיכון בריאותי": שיעור המעשנים, שיעור השמנת היתר, שיעור צריכת האלכוהול, זיהום אוויר ועוד.

על פי הדירוג, ישראל נמצאת מעל מדינות מערביות מתקדמות כמו ספרד, הולנד, שוודיה, גרמניה, אוסטריה, ארה"ב, קנדה ואחרות. מי שעקפו את ישראל בדירוג הן יפן, שוויץ, אוסטרליה, איטליה וסינגפור שהגיעה למקום הראשון.

מהודעת משרד הבריאות משתמע כאילו מערכת הבריאות של ישראל היא בין הטובות ביותר על פי הדירוג הזה, אולם כאמור מדובר בתוצאות בריאותיות שאינן משקפות בהכרח את טיב המערכת.

הדירוג של בלומברג אינו עוסק כלל במצב התשתיות של מערכת הבריאות, בציוד, בזמינות לבדיקות וניתוחים וגם לא בשירות. דוחות ה-OECD שבוחנים את הפרמטרים האלה מדי שנה מצביעים על כך שמחלקות האשפוז בישראל הן הצפופות ביותר בקרב המדינות המפותחות, שקיים מחסור חמור במיטות אשפוז, במכשירים חשובים כמו MRI ואפילו מחסור קריטי באחיות.

גם שר הבריאות יעקב ליצמן, שבירך על תוצאות הדירוג, ציין כי יש הרבה מה לשפר: "מערכת הבריאות בישראל טובה והמובילות בעולם. עם זאת, יש הרבה מה לשפר ולייעל בה. אנו פועלים לחיזוק הרפואה הציבורית, בקידום רפורמות מערכתיות בכל תחומי העשייה, תוך השקעה בפריפריה ותוך מדיניות חברתית למען ציבור החולים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף: "הסיכון המרכזי כיום למערכת הישראלית הוא השחיקה במשאבים העומדים לרשותה, גרעונות הקופות והתארכות התורים. אנו פועלים על מנת לשפר את המערכת ולהבטיח את המשך מובילותה בשנים הקרובות באמצעות תוספת משאבים שיבטיחו איתנות המערכת וישפרו את השירות לאזרחים, השקעה בקידום בריאות והפעלת תוכנית לקיצור תורים" .