שטייניץ: "נתניהו יפעיל בדצמבר סעיף 52 שיאפשר מתווה הגז"

שר האנרגיה: "אנו צופים עתיד מאוד חיובי - אגן הים התיכון יהיה ספק גז משמעותי" ■ מנהל נובל אנרג'י בישראל: "מתווה הגז טוב - מראה שישראל 'פתוחה לעסקים' בפני העולם ומאפשר לנו להמשיך השקעות במיליארדים"

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

במסגרת ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, אשר מתקיימת בשעות אלה בירושלים בנוכחות כלל הסגל הדיפלומטי הזר בישראל נערך פאנל שעסק בנושא משק הגז הטבעי בישראל. ביני זומר, מנהל נובל אנרג'י בישראל, נשאל על ידי מנחת הפאנל, קרולין גליק, עורכת בכירה בג'רוזלם פוסט, "האם ומדוע מתווה הגז טוב לישראל".

זומר השיב בחיוב ואמר כי "המתווה טוב משום שבראש ובראשונה, הוא תואם את המטרות שהממשלה הציבה בכל הקשור לפיתוח משק הגז הישראלי. המתווה משיג את המטרות של פיתוח שדות הגז הטבעי שבאגן הים התיכון, בעידוד תחרות במשק הגז, בהפחתת עלויות לתעשייה ועוד. המתווה גם מראה שישראל 'פתוחה לעסקים' בפני העולם וזה גם מאפשר לנו להמשיך עם השקעות של מיליארדים שהשקענו בשנים האחרונות".

מוקדם יותר דיבר בוועידה שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ, ואמר כי "בימים אלה אנו עומדים בפני פריצת דרך. לאחר שנים של עיכובים, בששת החודשים האחרונים ניסחנו מדיניות ממשלתית מאוחדת עם כל הרגולטורים הנוגעים בדבר, באוגוסט הבאתי את הנושא לאישור הממשלה, הוא אושר כבר בספטמבר ועתה אנו עומדים בישורת האחרונה. במהלך דצמבר הקרוב, יחתום רה"מ על סעיף 52 שיאפשר את החתימה על מתווה הגז".

השר שטייניץ הוסיף כי, "בשנים הקרובות אירופה תזדקק לגז טבעי אשר יגיע ממקורות שבאגן הים התיכון. לפי הערכות שיש בידנו, יש הרבה גז שאמור להימצא במים הכלכליים של ישראל וקפריסין. כנראה, שיש עוד 'לווייתנים ותמרים' שאמורים להימצא באזור המים הכלכליים שלנו במהלך 5 השנים הקרובות ולכן אנו צופים עתיד מאוד חיובי ואגן הים התיכון יהיה ספק משמעותי מאוד גם לאיחוד האירופי. כדי להגשים זאת, ועל מנת לעודד עוד חברות לחיפושי גז, התחלנו לאחרונה בדיאלוג קונסטרוקטיבי עם מצרים וקפריסין", אמר שטייניץ.

לדברי קרולין גליק, "הגז הטבעי, מבחינת ישראל, הוא כמו למצוא כסף מיותר בכיסים. לא מדובר במשהו שאנו היינו מוצאים אם חברות כמו דלק ונובל אנרג'י לא היו משקיעות מיליארדים ושנים של חיפושים ע"מ לאתר ולפתח את המאגרים הללו".

זומר נשאל בפאנל, 'האם נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, אשר ביקר לאחרונה בישראל במסגרת האירועים לזכרו של רה"מ המנוח יצחק רבין, הוא אכן לוביסט של נובל אנרג'י כפי שנטען לאחרונה על ידי המתנגדים למתווה הגז? בתגובה השיב זומר: "התשובה הקצרה היא: 'לא' והתשובה הארוכה היא... 'לא'. צריך להוריד את זה מהפרק. מדובר באמירה נוספת של גורמים שעושים ככל יכולתם כדי לפגוע בישראל מלפתח את מאגרי הגז שלה".