הרוסים החזירו את האתלטיקה אל ימיה האפלים ביותר

פרשת הסימום האחרונה באתלטיקה שבה נחשדת רוסיה, מזכירה את הימים האפלים של התעשייה המזרח-גרמנית ■ מלבד הממדים המבהילים וכמות הספורטאים המעורבים, מטרידה המחשבה כי חסות של מדינה יכולה להביא בקלות לקריסת כל חומות ההגנה של הרשויות

דגל רוסיה מונף במהלך אולימפיאדת לונדון 2012 / צלם: רויטרס
דגל רוסיה מונף במהלך אולימפיאדת לונדון 2012 / צלם: רויטרס

עכשיו כולם מנסים להרגיע את הרוחות. סבסטיאן קו, נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF), שביום שישי החליטה להשעות את רוסיה מפעילות בגלל סקנדל סימום שעורר הדים, הודה יום אחר כך שאף אחד לא יצא טוב מהפרשה, "כולל ההתאחדות שלי". תומאס באך, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, אמר שהוא בטוח שרוסיה תבצע את הרפורמות הדרושות מהר ככל האפשר ותשלח נבחרת אתלטיקה נקייה למשחקי ריו 2016. ויטלי מוטקו, שר הספורט הרוסי, הודיע שהרפורמות יתחילו מיידית, כולל סילוק "כל האנשים שהמוניטין שלהם חשוד" מהמערכת. בהשוואה למצב הדברים בשבוע שעבר, מדובר ביקום מקביל.

תקציר האירועים: ב-9 בנובמבר ועדה מיוחדת של WADA (הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט) פרסמה דו"ח של 323 עמודים על מדיניות הסימום בספורט הרוסי. לפי הדו"ח, שנכתב אחרי תחקיר של עשרה חודשים, ברוסיה הונהג בשנים האחרונות סימום שיטתי, שבין היתר כלל שידול של ספורטאים לשימוש בחומרים אסורים, זיוף בדיקות סמים, מעבדה שהשמידה יותר מ-1,400 בדיקות סמים ש-WADA ביקשה לבחון מחדש, ומעורבות של סוכנים משירות הביטחון הפדרלי. "זה יהיה נאיבי בצורה קיצונית", נכתב בדו"ח, "להסיק שפעילויות בקנה המידה שנחשפו היו יכולות להתקיים בלי אישור מפורש או טקטי של הרשויות הממשלתיות ברוסיה".

***

הרשויות ברוסיה עלו על הרדאר של WADA בזכות סרט דוקומנטרי בשם "סימום סודי: איך רוסיה מייצרת את האלופים שלה", ששודר בדצמבר 2014 ברשת הטלוויזיה הגרמנית ARD. הסרט מבוסס על עדויות של אתלטים, מאמנים ופקידים, שמסבירים בדיוק איך התרמית עבדה. "לספורטאים לא הייתה ברירה", אמר אולג פופוב, מאמן מקצועות זריקה. "או שאתה משתמש בחומרים אסורים בזמן האימונים עם הנבחרת הלאומית כדי לזכות במדליות ולרצות את המאמנים, התאחדות האתלטיקה ומשרד הספורט, או שאתה מסרב לשתף פעולה, ואז מאוד מהר אתה בחוץ".

ויטלי סטפנוב, לשעבר פקיד בסוכנות למאבק בסמים של רוסיה, סיפר בסרט שפונקציונרים ממשרד הספורט נהגו להתקשר באופן קבוע לסוכנות כדי לשאול מי הם הספורטאים שנתפסו בשימוש בסמים. "אם זה היה אתלט אלמוני, הבדיקה נשארה חיובית", אמר סטפנוב, "אבל אם זה היה מישהו מפורסם, או מישהו צעיר עם פוטנציאל לזכות במדליות, הבדיקה לא דווחה (ל-WADA)". השיטה הזאת עזרה לרוסיה זכתה ב-17 מדליות, שמונה מהן מזהב, בתחרויות האתלטיקה במשחקים האולימפיים בלונדון. לפי זורקת הדיסקוס יבגניה פשרינה, שנתפסה בשימוש בסטרואידים ב-2011, "99%" מהאתלטים בנבחרת הרוסית למשחקי לונדון היו מסוממים.

העדויות האלה מזכירות את הסימום המסיבי שהונהג בגרמניה המזרחית במאה הקודמת. במסגרת תכנית שאושרה בשנות השבעים על ידי הדרגים הכי גבוהים בממשלה, כ-9,000 ספורטאים מזרח גרמנים סוממו כדי להוכיח, דרך הצלחה בתחרויות בינלאומיות, את עליונות הגוש הקומוניסטי על המערב. התוצאות היו מדהימות: בין 1972-1988 גרמניה המזרחית, מדינה של 17 מיליון איש, זכתה ב-384 מדליות אולימפיות. התכנית הרוסית אמנם לא הייתה קרובה למספרים האלה, אבל הגישה, אמר דיק פאונד מקנדה, אחד ממחברי הדו"ח על רוסיה ששימש כנשיא WADA בין 1999-2007, הייתה "הגישה הישנה מימי המלחמה הקרה".

התגובה הראשונית של הרוסים לדו"ח בהחלט הזכירה את ימי המלחמה הקרה. דימיטרי פסקוב, דוברו של ולדימיר פוטין, אמר שכל עוד "אין הוכחות, קשה להתייחס להאשמות, שנראות די חסרות יסוד". יו"ר הסוכנות הרוסית למאבק בסמים בספורט, ניקיטה קמאייב, טען שמדובר בסיטואציה של "הוא אמר/היא אמרה. זה מוזר שמילים של אתלטים מושעים מקבלות יותר משקל ממידע רשמי". ואדים זליצ'נוק, יו"ר התאחדות האתלטיקה הרוסית, אפילו כינה את הדו"ח "התנקשות פוליטית".

***

מאז ההשעיה, כאמור, הטון הרוסי התרכך משמעותית, ושר הספורט מוטקו הודיע כי סיכם עם קו שבעוד שלושה חודשים ההתאחדות הרוסית תציג את הרפורמות שנעשו כדי שההשעיה תבוטל. אבל השאיפות הגיאופוליטיות של פוטין - שמתבטאות גם בזירה הספורטיבית, ע"ע משחקי החורף האולימפיים בסוצ'י ב-2014 והזכייה באירוח גביע העולם בכדורגל ב-2018 - עדיין נמצאות ברקע. והבעיה היא שהחשש של המערב מאותן שאיפות משפיע, יותר מכל משתנה אחר, על התפיסה הציבורית של סקנדל הסמים ברוסיה, אף על פי שברור שרוסיה היא לא המדינה היחידה שבה אפשר למצוא שחיתות וסימום בהיקפים דומים.

"אולי מבחינת קנה המידה של השחיתות כרגע, רוסיה נמצאת לבדה", אמר פרופסור פיטר דונלי, מנהל המרכז למדיניות ספורט באוניברסיטת טורונטו, שחוקר את השחיתות ההולכת וגוברת בארגוני ספורט בינלאומיים. "אבל החשאיות של פעולות כאלו מאוד מקשה לדעת אם מדינות נוספות מעורבות באותם דברים". לפי דונלי, הבעיה מתחילה בהתנהלות של ארגוני הספורט הבינלאומיים, כולל בפרשת הנוכחית, כמו שמוכיח המעצר של למין דיאק הסנגלי, נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית בין 1999-2015 (קו החליף אותו באוגוסט).

דיאק, שעד התפוצצות הפרשה שימש גם כחבר הוועד האולימפי הבינלאומי, נעצר בצרפת ב-4 בנובמבר בחשד לקבלת שוחד של 1.2 מיליון דולר מהתאחדות האתלטיקה הרוסית בשנת 2011, בתמורה להעלמת עין מבדיקות סמים חיוביות של לפחות שישה אתלטים. דוח הוועדה ש-WADA מינתה כדי לחקור את תופעת הסימום ברוסיה כולל גם פרק על ההתנהלות של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית, שעדיין לא פורסם בגלל החקירה הצרפתית, ודונלי מאמין שבדיוק "כמו עם פיפ"א, מה שאנחנו שומעים עכשיו זו רק ההתחלה ולא סוף הסיפור".

זה לא מקרי, טוען דונלי, שבשנים האחרונות נחשפות עוד ועוד שערוריות בארגוני ספורט גדולים. "אנחנו לומדים שהאוטונומיה של הספורט - קיומה של מערכת רגולטורית נפרדת לספורט, מחוץ למערכות הרגולציה של המיינסטרים - היא בעיה", הוא אמר, "ולמדנו שבארגוני ספורט, שהם בדרך כלל לא דמוקרטיים ושולטים בעצמם - השחיתות פורחת. הבעיות המפורסמות של ההתאחדויות הבינלאומיות בכדורגל, באתלטיקה ובאופניים נראות כמו קצה הקרחון - ואם דברים לא יתחילו להשתנות, הספורט יאבד לגמרי את האמינות שלו, והתחרויות יהפכו לסוג של היאבקות מקצוענית, Sportainment".