באוניברסיטאות ובמכללות מוקמות קפיטריות במחירי קופיקס

ביוזמת אגודות הסטודנטים מוקמות קפיטריות חדשות המתחרות בוותיקות, ומוכרות קפה, כריכים וסלט במחירים מוזלים ■ במקומות אחרים נרקם שיתוף-פעולה עם הזכיינים, כמו קפה גרג שבכל יום רביעי הופך לפאב חברתי

אוניברסיטת בר אילן  / צילום:אגודת הסטודנטים בר אילן
אוניברסיטת בר אילן / צילום:אגודת הסטודנטים בר אילן

המחירים הגבוהים בקפיטריות ובמזנונים במוסדות הלימוד האקדמיים הובילו את הסטודנטים לא להמתין לחסדי הזוכים במכרזים ולצאת במהלכים נקודתיים באופן עצמאי, רובם פועלים על עיקרון קופיקס, כלומר מחיר של 5 שקלים למוצר.

לפני כשבועיים פרסמנו במדור זה את בדיקת המועצה לצרכנות, שגילתה כי הסטודנטים - קהל צרכנים שבוי - נאלצים לשלם מחירים גבוהים במוסדות לימוד שבהם אין רשת מוזלת דוגמת קופיקס או שאין בהם תחרות.

הבדיקה חשפה פערים גדולים מאוד בין המחיר הנמוך לגבוה, למשל במחירו של קרואסון (5-12 שקלים) או בורקס (5 שקלים בקופיקס לעומת 18 שקל בגרג). עוד נמצאו הבדלים של מאות אחוזים במחירי בקבוק מים מינרליים, שנמכר ב-3 שקלים בקפה אגודה באוניברסיטת חיפה, לעומת 9 שקלים בבורגרס בר באוניברסיטת בר-אילן.

בעקבות הפרסום יוצאת התאחדות הסטודנטים הארצית בקריאה למיזמים מקומיים במטרה להוריד את המחירים באקדמיות. בתוך כך מספרים שם על מהלכים שננקטו לאחרונה.

כך למשל, במכללת אורנים הגיעו למסקנה כי הפתרון, כמו תמיד, יבוא בדמות תחרות: כמענה לקפיטריה "קופי שי" הפועלת במקום, פתחו הסטודנטים את "קופי די" - אלטרנטיבה עם מחירים נמוכים יותר, כשמרבית המוצרים, כך מספרים בהתאחדות, זהים למוצרים של "קופי שי", וחלקם אפילו מגיעים מאותו ספק: כך למשל המחיר לכריך בגט ב"קופי שי" עומד על 14 שקל, לעומת 9 שקלים ב"קופי די"; המחיר לקפה או למאפה עומד על 2 שקלים בלבד, לעומת 6 שקלים; וסלט בקפיטריה של הסטונדטים נמכר ב-13 שקל, במקום ב-18 שקל.

גם באוניברסיטת אריאל יזמו הסטודנטים מהלך לטובת מחירים הוגנים, כאשר תנאי המכרז של זכייני הקפיטריות הגבילו את מחירי המוצרים עד ל-5 שקלים. למרות שהמכרז התבסס על רעיון קופיקס, מי שזכה במכרז הייתה רשת אחרת שהציעה מחירים נמוכים מזה. ולא רק קפה: בין כותלי האוניברסיטה נפתחה מכולת שמוכרת פירות, ירקות, חלב ובשר במחירים מוזלים, הודות לדמי שכירות נמוכים המשולמים במקום.

באוניברסיטת בר-אילן מספרים על מהלך של שיתוף-פעולה עם הזכיינים הפועלים במקום, לפיו יימכרו קפה ושתייה חמה, שייקים טבעיים וכריכים ב-5 שקלים. בנוסף, הושק הבר החברתי, כך שבימי רביעי קפה גרג הופך לפאב שמציע בירות, צ'ייסרים ונשנושים ב-10 שקלים.

במרכז הבינתחומי בהרצליה הפנימו את אחד החוקים הבסיסיים בכלכלה, והוחלט שם לשבור את המונופול: "במרכז הבינתחומי יש לזכיין מונופול מכוח החוזה מול המוסד, כך שהסטודנטים הפכו לצרכנים שבויים של הרשת קרנף. בשנה האחרונה נעשה שיתוף-פעולה בין האגודה לקרנף, כך שהאגודה מפקחת על המחירים של 150 מוצרים שונים. בנוסף, האגודה פיתחה אפליקציה שכוללת מסעדות הממוקמות בסמוך למכללה והמציעות משלוחים ב-20%-30% הנחה".

עיקרון קופיקס מיושם גם במרכז האקדמי לב: עד לפני שנה פעלה שם קפיטריה קטנה, שהציעה מעט מוצרים במחירים גבוהים. אחרי שהאגודה קיבלה לידיה את הזיכיון על הקפיטריה, נכנסה "חמסה" שבה המחיר המירבי הוא 5 שקלים למוצר (ומוצר חמישי חינם במנגנון של צבירה).