ממש קזינו: כל מה שרציתם לדעת על אופציות בינאריות

המסחר המקוון בחוזי הפרשים, המכונה "פורקס", עוטה בשנה האחרונה רגולציה, ועתה רשות ני"ע מתפנה לטפל במסגרתו באופציות הבינאריות ■ בבורסה מציעים את האופציות השבועיות כחלופה מעניינת לסוחרים בעלי פרופיל סיכון גבוה ■ מבטיחים לכם רווח מהיר? תיזהרו!

אופציות בינאריות / צילום: shutterstock
אופציות בינאריות / צילום: shutterstock

שנת 2015 לא הייתה מוצלחת מהזווית הרגולטורית עבור החברות שמנהלות את זירות המסחר המקוון בחוזי הפרשים (CFD) בישראל, המכונות בלשון העם "פורקס". מדובר בחברות שמציעות ללקוחותיהן פלטפורמת מסחר אינטרנטית במגוון נכסים, כגון מטבעות, סחורות, מדדים זרים ואופציות בינאריות. עד השנה פעלו חברות אלה באופן חופשי ללא פיקוח ושיווקו את מרכולתן בצורה אגרסיבית.

במאי השנה החלה רשות ני"ע ליישם את תהליך ההסדרה של זירות אלו. בסוף התהליך (שייתכן וייארך אף שנה ויותר) שוק הפורקס בישראל יתנהל דרך זירות מורשות שמפוקחות ומוסדרות על-ידי רשות ני"ע, כפי שמתבצע בעולם. תוואי ההסדרה יכלול שורת צעדים, כגון הגשת בקשה לרשות ני"ע לקבלת רישיון לפעול בארץ, הגבלת המינוף, דרישת הון רגולטורי מינימלי והגבלת הפרסום.

בינאריות מתחת לכל באנר רענן

בשבועות האחרונים פורסמה בתקשורת כוונה נוספת של רשות ני"ע להצר את צעדיהן של זירות הפורקס, כאשר הפעם ההתמקדות היא באותן חברות שמציעות מסחר באופציות בינאריות. כוונת רשות לני"ע היא לאפשר מסחר רק למי שמוגדר "לקוח מתוחכם" ובכך למנוע את הגישה של הציבור הרחב למסחר באותן אופציות.

- אז מה זו בעצם אופציה בינארית ומה ההבדל בין סוג אופציה זה לאופציה סטנדרטית אשר נסחרת בבורסה לני"ע בתל אביב?

כאשר לקוח קונה אופציה סטנדרטית בבורסה (מסוג Call או Put) התזרים הכספי שלו במועד פקיעת האופציה, אינו קבוע והינו פונקציה של השינוי במחיר נכס הבסיס. כך למשל, התזרים הכספי של קונה אופצית Call בכסף על מדד ת"א 25 יעלה ביחס ישר לעליית מדד ת"א 25 במועד הפקיעה. לדוגמה, לקוח קנה אופציית Call בכסף כאשר המדד עומד על 1,500 נקודות. במידה והמדד יעלה ב-5%, התזרים הכספי של הקונה יהיה 7,500 שקל ואילו במידה שהמדד יעלה ב-10% התזרים יהיה כפול - 15,000 שקל. לעומת זאת אם המדד ירד מתחת ל-1,500 נקודות התזרים יהיו 0.

אופציה בינארית לעומת זאת, כשמה כן היא. במועד פקיעת האופציה קיימים שני מצבים: 0 או 1. עבור אופציה בינארית מסוג Call: אם המדד יירד מתחת למחיר ההתחלתי, התזרים הכספי במועד הפקיעה יהיה 0, ובמידה שהוא מעל המחיר ההתחלתי, הלקוח מקבל סכום קבוע שאינו פונקציה של גובה המדד. כך שלא משנה בכמה יעלה המדד, התזרים תמיד יהיה קבוע.

זירות הפורקס מאפשרות ללקוחותיהן מסחר באופציות בינאריות על נכסים מגוונים: מטבעות, מניות זרות, מדדים זרים ועוד. האופציות מונפקות לתקופות קצרות מאוד של דקות או שעות בודדות. זירות המסחר מצליחות לגייס סוחרים בעלי פרופיל/תיאבון סיכון גבוה באמצעות פעולות שיווק אגרסיביות (חלוקת מתנות, שלטי חוצות בולטים ועוד). מעטים הגולשים שלא נחשפו לבאנרים באתרי האינטרנט השונים שמבטיחים "להרוויח 10,000 שקל תוך שעה".

אופציות בתחפושת

אחת מהחוזקות של זירות הפורקס באופציות הבינאריות, היא כאמור יכולת השיווק שלהן. אותן זירות לקחו אופציות סטנדרטיות, קבעו להן מועד פקיעה אולטרה קצר וארזו אותן כמוצר מלהיב ואטרקטיבי.

רוב סוחרי האופציות הבינאריות כנראה לא מודעים לכך שניתן ליצור אופציה בינארית "סינתטית" באמצעות שילוב של מספר אופציות סטנדרטיות. כלומר, ליצור אסטרטגיית השקעה שכמעט זהה בתזרים הכספי שלה במועד הפקיעה לזה של אופציה בינארית שנסחרת בזירת פורקס. לדוגמה, אופציה בינארית מסוג Call ניתן לחקות באמצעות ביצוע אסטרטגיה מסוג "מרווח עולה" (קניית אופציות Call בכסף וביצוע short באופציית CALL מחוץ לכסף).

ניתן לראות בגרף שהתזרים הכספי של שתי האסטרטגיות זהה במועד הפקיעה (פרט למצב בו המדד נקבע בין 1,500 ל-1,510) ולפיכך ניתן לתמחר אופציה בינארית באמצעות אופציה בינארית "סינתטית".

אופציות שבועיות בבורסה המקומית

גם בבורסה נסחרות אופציות לבעלי תיאבון סיכון גבוה (אך לא רק). אלו האופציות השבועיות על מדד ת"א 25, שהושקו לפני כשנתיים וזוכות לפופולריות.

אופציות שבועיות דומות במאפייניהן לאופציות סטנדרטיות בעלות טווח ארוך יותר לפקיעה (כמו חודש או רבעון), פרט למשך החיים שלהן, שהוא כמובן שבוע אחד.

בעוד ששוק הפורקס התנהל ללא רגולציה, הסוחרים בבורסה נהנים משקיפות מלאה ומפיקוח רשות ני"ע. בנוסף, בעוד הערך הכלכלי האמיתי של האופציות הבינאריות מוטל בספק בגלל טווח הזמן הקצר לפקיעה, הרי שהאופציות השבועיות מאפשרות לגדר את תיק ההשקעות מול אירועים ספציפיים של הטווח הקצר (למשל, להגיב לאירועים מתוזמנים מראש, כגון הודעות על רכישות, החלטת בנק מרכזי, או אירוע גיאופוליטי קצר-טווח).

הטבלה שמופיעה פה ממחישה את ההבדלים העיקריים בין המסחר באופציות הבינאריות והאופציות השבועיות. מנקודת מבטם של סוחרים רבים, זירות הפורקס מספקות יתרונות על פני המסחר בבורסה בהיבטים של גמישות, פשטות פעולה, מינוף, כמות נכסי בסיס נסחרים ועוד. אך בטווח הארוך מדובר בחרב פיפיות, משום ששוק שאינו מוסדר ושאין בו גילוי נאות של הסיכון, עלול לגרום ללקוחות הפעילים בו הפסדים כבדים.

להערכתי, ככל שהרגולציה והפיקוח על זירות הפורקס יהפכו להדוקים יותר, נראה הסטה של פעילות מזירות אלה למסחר בבורסה ובמקביל יצטמצם מספר החברות בענף זה.

הכותב הוא מנהל מדור בכיר, פיתוח מוצרים, בבורסה לני"ע בתל אביב ומומחה לניהול סיכונים פיננסיים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם

מה עדיף
 מה עדיף