ועדת הכספים אישרה את מפת הטבות המס לפריפריה

בסך-הכול נכללים במתווה 403 יישובים, לעומת 182 יישובים שקיבלו הטבות עד היום ■ מפת ההטבות החדשה תיכנס לתוף החל מ-1 בינואר 2016

ימים ספורים לפני ה"דד-ליין" שהציב בג"ץ לפקיעת הטבות המס לחלק מיישובי הפריפריה, ובתום שבועות ארוכים של ויכוחים, מו"מ אינטנסיבי ולחצים גדולים מצד ראשי רשויות על חברי ועדת הכספים ועל שרי הממשלה, אישרה היום (ג') ועדת הכספים את מפת הטבות המס ליישובים בפריפריה על-פי המתווה שקידם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.

במתווה החדש נכללים 403 יישובים, לעומת 182 שקיבלו הטבות עד היום. מפת ההטבות החדשה תיכנס לתוף החל מ-1 בינואר 2016.

לפי המתווה שאושר, ייקבעו בפקודת מס הכנסה 3 מסלולי הטבות: מסלול המעניק הטבה של 7% מההכנסה שתקוזז עם המס המשולם עד תקרה שנתית של 120 אלף שקל; מסלול המעניק זיכוי של 10% עד תקרה של 162 אלף שקל; ומסלול הטבה של 12% עד תקרה של 192 אלף שקל לשנה.

שיעור ההטבה נקבע לפי קריטריונים שונים כמו המרחק מהגבול, המיקום בפריפריה ומצב חברתי-כלכלי. כך נקבע, כי "יישוב מוטב" , הוא יישוב סמוך לגבול, אשר דירות המגורים בו נמצאות צפונה מקו רוחב 750, דרומה מקו רוחב 610 או מזרחה מקו רוחב 250; אוכלוסייתו מונה פחות מ-75 אלף תושבים; הוא משויך לאשכול נמוך במדרג החברתי-כלכלי. עוד הוגדר במתווה "יישוב סמוך לגבול" - כשיישוב הממוקם 7 קילומטרים מגבול ישראל עם ירדן, סוריה או מצרים או מגדר המערכת המקיפה את רצועת עזה או עד 9 קילומטרים מגבול ישראל עם לבנון; "יישוב עירוני בנגב", הוגדר כעירייה או מועצה אזורית במחוז דרום; ו"יישוב צמוד לגבול העימות בצפון", הוגדר כיישוב ששוכן עד 2 קילומטרים מגבול ישראל עם סוריה או לבנון.

הטבות המס לפריפריה
 הטבות המס לפריפריה

בתיקון מתווה הטבות המס נקבע עוד כי לתושבי יישובים מוטבים הנכנסים להגדרת "יישוב עירוני בנגב", יתווסף לזיכוי המס שהם זכאים לו שיעור של 6% מהכנסתם החייבת במס, ולתקרת ההכנסה יתווסף סכום נוסף של 30 אלף שקל. תושבי יישוב צמוד לגבול עימות בצפון ייהנו, בנוסף לשיעור הטבת המס, מזיכוי נוסף בשיעור 1% מהכנסתם החייבת ותקרת ההכנסה לצורך החישוב תעלה ב-6,000 שקל. לתושבי יישוב עירוני צמוד לגבול עימות בצפון יתווסף להטבת המס, שיעור של 6% מהכנסתם החייבת ותקרת ההכנסה תעלה ב-36 אלף שקל נוספים.

לפי הקריטריונים האלה יתווספו 223 יישובים ליישובים הנהנים כיום מן ההטבה, ומספרם יגיע ל-403. במתווה הטבות המס הנוכחי נהנים מההטבות כ-470 אלף איש מ-182 יישובים, בסכום כולל של כ-850 מיליון שקל. המתווה שאושר מתייחס לכ-1.1 מיליון איש בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד שקל.

"זה המתווה האופטימלי אליו יכולנו להגיע, שבו כמעט כל היישובים הרלוונטיים נמצאים בפנים, אף אם יש יישובים שירדו מעט באחוזי ההטבה. המתווה יחזק את הפריפריה ואנו מקווים שיסייע לעודד אוכלוסיות חזקות לפריפריה. עתה יקבלו תושבי הפריפריה את המגיע להם כדין", אמר גפני לאחר אישור המתווה.

אישור המתווה מגיע בתום למעלה מעשור של מחלוקות סביב הנושא, אשר הגיעו לסיומן רק בעקבות החלטת בג"ץ בעתירתם של מספר יישובים ערביים כנגד האפליה של הממשלה בהענקת הטבות מס ליישובים מראשית שנות ה-2000.

ביוני 2012 ביטל בית המשפט העליון סעיף בפקודת מס הכנסה שהעניק הטבות מס ליישובים יהודיים באופן לא שוויוני, ובכך שלח מסר למערכת הפוליטית, כי היא לא יכולה להפלות יישובים בענייני מס משיקולים בלתי ענייניים.

הנשיאה בדימוס דורית ביניש, הנשיא בדימוס אשר גרוניס והמשנה לנשיא בדימוס אליעזר ריבלין, קבעו אז כי השיטה שלפיה נקבעים היישובים הזכאים להטבות מס לפי פקודת מס הכנסה, ללא אמות-מידה ועל-פי רשימה אקראית של יישובים, פוגעת בזכות לשוויון ומפלה בין תושבי יישובים סמוכים שאין הבחנה עניינית ביניהם.

כתוצאה מקביעה זו פסל בית המשפט סעיף בפקודה שהעניק הטבות מס ל-5 יישובים: המועצה האזורית אילות; בית שאן; חצור הגלילית; המועצה האזורית ערבה תיכונה; וערד. במקביל, הורה בג"ץ להוסיף לרשימת היישובים מקבלי ההטבה 3 יישובים דרוזיים וערביים הסמוכים לגבול לבנון - מזרעה, כיסרא-סמיע ובית ג'אן.

בשנים האחרונות קיבלה הממשלה מספר ארכות מבג"ץ למימוש פסק הדין בנימוק שהיא מבצעת הליך של הסדרת קריטריונים, ואולם ביולי השנה העמיד בג"ץ את ה"דד-ליין" האחרון ליישום הכללים שנקבעו עד ה-1 בדצמבר 2015.

היישובים שהיו אמורים לצאת מן המתווה ב-1 בדצמבר נכללים בהגדרות החדשות.

הלחץ שהפעילו תושבי כפר ורדים שלא לצאת ממפת ההטבות החדשה עבד. היישוב כפר ורדים היה אמור לצאת ממפת ההטבות, מכיוון שמדובר ביישוב בדירוג סוציו-אקונומי גבוה מהקריטריונים שנקעו במתווה החדש, אך חברי וועדת הכספים "עקפו" מכשול זה באמצעות קביעת הוראת שעה, לפיה כפר ורדים ימשיך לקבל את ההטבה (11% זיכוי במס עד היום) במשך שנתיים נוספות שבהן יפעלו בכנסת למצוא פתרון קבוע למצב.

יו"ר הוועדה גפני, ציין כי לכל חברי ועדת הכספים יש עניין שכפר ורדים ימשיך לקבל הטבות, מכיוון שיש לנו עניין שיהיה בצפון יישוב עם אוכלוסייה חזקה, שכן הדבר תורם לכל הסביבה שלו.