האירו נפל לשפל של יותר מ-13 שנה: היציג נקבע על 4.10 ש'

(עדכון) בנק ישראל רכש מאות מיליוני דולרים והדולר מחק ירידה של 0.4% מוקדם יותר מול השקל וסיים בעלייה של 0.1% בלבד ■ האירו היציג נחלש 0.4% ■ האירו נחלש בעולם בעקבות דיווח לפיו הבנק המרכזי האירופי יגדיל את שיעור הריבית השלילית על הפקדונות

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

לראשונה מזה חודשים רבים בנק ישראל מתערב בשוק המט"ח המקומי שלא במסגרת רכישות המט"ח שנועדו לנטרל את השפעת הגז - ורכש לפי הערכות מאות מיליוני דולרים בשוק. בתגובה למהלך הדולר מחק ירידה של 0.4% מוקדם יותר מול השקל ושערו היציג ננעל בעלייה קלה של 0.1% ל-3.877 שקלים. האירו היציג נחלש ב-0.4% ל-4.1.056 שקלים, שפל של כמעט 14 שנה.

האירו נחלש בעולם לרמה של כ-1.06 דולרים לאירו, זאת בעקבות דיווח לפיו הבנק המרכזי האירופי יגדיל את שיעור הריבית השלילית על הפקדונות ושוקל להרחיב את תוכנית רכישות האג"ח.

אתמול, נזכיר, הדולר היציג נחלש ב-0.5% ל-3.873 שקלים בעוד האירו היציג איבד 0.4% ל-4.121 שקלים. התחזקות השקל אתמול הגיעה לאחר שבנק ישראל הותיר ביום שני את ריבית דצמבר על כנה, ברמה של 0.1%. הבנק ציין בין היתר כי הוא ממתין לראות את השפעות של המדיניות המוניטארית בעולם, כאשר מצד אחד הפד מתכנן להעלות את הריביות בחודש הבא ומנגד הבנק המרכזי האירופי פועל בכיוון ההפוך וכאמור צפוי להגדיל את רכישות האג"ח.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מזכירים הבוקר, כי התחקות השקל אתמול באה גם על רקע החששות הגיאו-פוליטיים בעקבות הפלת המטוס הרוסי והמתיחות בין טורקיה לרוסיה. לדברי הכלכלנים, "המשקיעים הגיבו להתפתחות הנפיצה הזו בחשש ונמלטו אל המטבעות הבטוחים יותר ובעקבות כך הדולר נחלש. גם השקל יצא נשכר מתנועת ההון הזו. אם נראה בימים הקרובים התנצחות בין רוסיה לטורקיה הדבר עשוי להגביר את שנאת הסיכון בשוק ולהחליש את הדולר. ואולם, ייתכן כי מדובר יהיה באפקט קצר מועד בלבד. אמש פורסם תיקון חיובי לתמ"ג בארצות הברית, ולכך יש לצרף את סדרת ההתבטאויות המעידות כי הפד עשוי בסבירות גבוהה להעלות ריבית כבר בדצמבר, מה שנותן רוח גבית חזקה לדולר. אם הרוחות יירגעו והעניינים ישובו לסדרם, הדולר צפוי שוב לחזור למסלול העלייה".