נת"ע תוכל לפרסם מכרז מערכות חשמול הרכבת הקלה

זאת, חרף התנגדות אגף התקציבים באוצר שביקש לאחד מספר ממכרזי החברה ■ שווי המכרז - 3 מיליארד שקל ■ המשמעות: מכרז הקרונות ימשיך כמתוכנן ■ מכרז המערכות יפורסם בשבועות הקרובים

עבודות הרכבת הקלה / צילום: גלובס טיוי
עבודות הרכבת הקלה / צילום: גלובס טיוי

ועדת ההיגוי העליונה של הקו האדום של הרכבת הקלה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי אישרה לנת"ע לפרסם את מכרז מערכות החשמול של הרכבת הקלה - כך נודע ל"גלובס". מדובר במכרז בשווי 3 מיליארד שקל. גורמים במשק התחבורה טענו היום כי משמעות ההחלטה היא כי נת"ע לא תבטל את מכרז הקרונות, ותפרסם שני מכרזים נפרדים למערכות, ולתפעול ותחזוקה. זאת חרף התנגדות אגף התקציבים באוצר ורשות החברות הממשלתיות.

המכרז כולל תכנון, התקנה והפעלה של כל המערכות ברכבת, לרבות מערכות החשמל, שליטה ובקרה, איתות ומסילה ותשתיות. עוד הוא כולל את מערכות התקשורת, מערכות האבטחה, כירטוס, מידע לנוסעים, כריזה, וידאו ותאורה.

נזכיר, כי בפברואר האחרון ביקש משרד האוצר לאחד את כלל המכרזים של נת"ע שאינם נוגעים לעבודות התשתית למכרז משולב. האוצר אף המליץ לבטל את מכרז הקרונות שכבר פורסם, ולפרסמו מחדש במסגרת המכרז המקיף.

כבר 8 חודשים שנת"ע מוכנה להכריז על החברה הסינית CNR כחברה הזוכה במכרז הקרונות, אולם שתי המתמודדות האירופאיות שהתמודדו גם הן במכרז - CAF הספרדית ואלסטום הצרפתית - האשימו אותה ב"תפירת מכרז" למידותיה של החברה הסינית. החברות טענו כי תנאי הסף הונמכו בכוונה, וכי ניתן דגש גדול מדי למחיר על פני האיכות.

משרד האוצר החליט למנות את רונן וולפמן, שכיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ואת רו"ח יצחק עזר, כדי שיבחנו האם המכרז אכן "נתפר" למידותיהם של הסינים. ואכן, לפני 3 חודשים הגיש הצוות את מסקנותיו לחשבת הכללית הגב' מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

כעת נראה כי החשבת נתנה את הסכמתה להמשיך עם המכרזים כמתוכנן. בסיכום דיון שהועבר לחברי הוועדה נאמר כי מכרז המערכות מוכן לפרסום ועל אגף התקציבים במשרד האוצר לעדכן מועד תקצוב למכרז בהקדם האפשרי.