אם נתניהו וכחלון לא יתעוררו, מחכה לנו סיבוב נוסף - "גולן טלקום 2"

מיזם הסיבים "אנלימיטד" רעוע. כך נראה את סיסקו, באמצעות נציגתה ויה אירופה, עושה על המדינה את אחד הסיבובים הגדולים ביותר שנעשו פה

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

הנה מגיע גולן טלקום 2. אם שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו לא יתעוררו, בשנה הבאה הם יצטרכו להתמודד עם סיבוב נוסף שיעשו משקיעים זרים על חשבון מדינת ישראל. אבל אל תמהרו לדאוג, זה לא יקרה. אף אחד לא יעצור ויתקן את המיזם, וגם הפעם סביר להניח שדיל פוליטי כלשהו יכריע את העניין. כך נראה את סיסקו, באמצעות נציגתה ויה אירופה, עושה על המדינה את אחד הסיבובים הגדולים ביותר שנעשו פה. בסוף מישהו יצטרך לשלם את פירות התרגיל הזה, וסביר להניח שאלה יהיו אנחנו - הצרכנים - לאחר שהאוצר החליט לאחרונה להזרים למיזם 150 מיליון שקל במתנה כדי לתמרץ אותו.

בינתיים, הספיק המיזם להקים מתקן גיבוי בעלות של מיליוני שקלים באתר של ויה אירופה בשבדיה, בניגוד גמור לעמדות אנשי המקצוע שטענו שמדובר בפרויקט מיותר, ובניגוד לחברת החשמל שמחזיקה 40% מהמיזם ומבינה דבר או שניים בתחום התשתיות. לא היא ולא שאר השותפים הישראלים הצליחו לעצור את מה שהיום ברור שהוא מחדל. יתרה מכך, במתקן הגיבוי שהוקם (שלא כל-כך ברור מה צריך לגבות בו לנוכח העובדה שהמיזם בקושי מגייס מנויים ואף נכשל כישלון חרוץ בתוכנית העסקית שלו) ישנו מידע שמהווה נכס ביטחוני לכל ארגון טרור בדמות פרטים רגישים על כל הבניינים במדינה. האם מישהו נתן דעתו על כך?

אבל גם זו לא הבעיה העיקרית של המיזם. סיסקו משכה הזמנות כנגד מימון ספקים שנתנה למיזם בהיקפים, שלדברי גורמים שבקיאים בנושא, כבר החזירו את ההשקעה שלה בו. במילים אחרות: סיסקו מסבסדת את מימון הספקים שלה דרך הכסף שהישראלים השקיעו ודרך הכסף שהמדינה שמה בפרויקט. בתמורה, בעלי המניות מקבלים הזמנות מהמיזם - וכך למעשה הוא נבזז.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי האוצר הזרים כספים למיזם למרות שחוות-דעת כלכלית שהזמין הצביעה על כישלון קולוסאלי שלו ועל כך שאין סיכוי שימשיך ללא שינויים מהותיים בתוכנית העסקית וללא הזרמות ומימון נוסף מהבעלים. זה קרה כי כנראה שהיה באוצר מי שחשב שעדיף לשפוך את הכסף בתקווה שיקרה נס והמיזם יתרומם. שר האוצר כחלון לא יכול היה שלא להעביר את הכסף לאחר שהבין שכישלון של המיזם יהיה על שמו משום שהוא זה שהגה אותו כאשר היה שר התקשורת. הכסף עבר ונשטף בים.

ומה עכשיו? כולם ינסו להשיג כמה שאפשר מהמיזם. סיסקו קיבלה את שלה דרך הזמנות בהיקפים אדירים של ציוד לא מתאים ששוכב במחסני חברת החשמל (ראיתם פעם חברה שמזמינה ציוד לשנים קדימה כאשר ברור שהוא כבר ישן ויתיישן עוד יותר?); השותפים הישראלים (מלבד באטם) יקבלו את שלהם בדמות תשלומים עבור עבודות או הזמנות; חברת החשמל תקבל את הסיבים האופטיים שהונחו על גבי תשתיות שלה; וויה אירופה הרוויחה מתקן גיבוי של מיליוני שקלים ששוכב במתקנים שלה בשבדיה. והכי חשוב - בסוף המיזם יקרוס לתוך עצמו, ואולי אז חברת החשמל תפעיל אותו בעצמה או ביחד עם שותפים חדשים. כמו שזה נראה עכשיו, "אנלימיטד" היא רק הפרומו לגולן 2.