הצעת חוק: יוגבלו דמי הניהול בפנסיה של עובדים בשכר מינימום

לפי ההצעה, דמי הניהול שנגבים מבעלי שכר נמוך יוגבלו ל-0.2% מהצבירה ו-1% מההפקדות

האם דמי הניהול המקסימליים בשוק הפנסיה עומדים בפני שינוי נוסף? מוקדם יותר השבוע הונחה על שולחן הכנסת, לקריאה טרומית, הצעת חוק של חברי הכנסת מיכל בירן ועמר בר לב ("המחנה הציוני") להגבלת דמי ניהול לעמית ששכרו אינו עולה על שכר המינימום.

הצעת החוק, שמגיעה זמן קצר לאחר דיונים רבים בוועדת הכספים של הכנסת ביחס לפרק הפנסיוני שבחוק ההסדרים, נועדה להגביל את גובה דמי הניהול עבור העובדים החלשים במשק, שמשתכרים עד שכר המינימום. על פי ההצעה, דמי הניהול שישלמו אלה המשתכרים שכר מינימום ונמוך מכך יוגבל לרמה של עד 1% מהפרמיה השוטפת ועד 0.2% מהצבירה.

זאת, לעומת סך מירבי המותר לגבייה כיום שעומד על 0.5% מהצבירה ו-6% מהפרמיה השוטפת בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, ורמה של 4% מהפרמיה שוטפת ו-1.05% מהצבירה בביטוחי המנהלים ובקופות הגמל.

גם הם מוכרחים לחסוך לפנסיה

מבחינת מציעי החוק, הוא נועד להביא ל"ביטול העיוות שנוצר בשטח לפיו דווקא העובדים החלשים ביותר, אלו שחוסכים לפנסיה רק כי החוק מחייבם, משלמים לא פעם באופן אבסורדי את דמי הניהול המרביים המותרים, כיוון שהם בעלי כושר מיקוח נמוך יותר". עם זאת, נדגיש כי מבחינה שקלית מדובר על תשלום נמוך למדי שמשולם עבור שירותי ניהול החיסכון הפנסיוני, בוודאי אם תתקבל הצעת החוק האמורה.

בכל אופן, העובדים החלשים שמשתכרים שכר מינימום, ושאינם הנהנים המרכזיים במשק מהטבות מס משום שאינם מעל לרף תשלום המס, מוכרחים לחסוך לפנסיה של עצמם גם אם אינם 'סוגרים את החודש'. זאת, בשל הוראות הפנסיה חובה שמוחלת על כלל השכירים במשק מאז שנת 2008. אז קבעה הממשלה, בצו הרחבה, כי ישנה חובת חיסכון לפנסיה בישראל עבור כל השכירים - גם עובדים שמבחינתם מדובר בפגיעה בהכנסה הנוכחית, שקרוב לוודאי שאינה מותירה להם הכנסה פנויה (בלשון המעטה).

בתחילת החודש אישרה הממשלה תיקון לחוק שכר המינימום שנכנס לתוקף באפריל השנה, שלפיו יתווספו 300 שקל לשכר המינימום, ובמקום 5,000 שקל הוא יעמוד על 5,300 שקל החל מדצמבר 2017.