מי באמת אחראי להגדלת תקציב הספורט בישראל, גברתי השרה?

מה הם האינטרסים והמספרים האמיתיים שמתחבאים בתוך ההודעה מלאת הפאתוס של מירי רגב השבוע על "הגדלת תקציב הספורט מ-445 מיליון שקל ל-540"? ■ האם באמת יותר כסף יילך לספורט נשים? ■ איך הצליחו להשאיר בצד "קופה קטנה" של כ-63 מיליון שקל? ■ פרשת השבוע

ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי
ח"כ מירי רגב / צילום: תמר מצפי

השבוע יצאה ממשרד התרבות והספורט בשורה עצומה עבור הספורט הישראלי. אחרי קריאה של פעם ועוד פעם ושוב ושוב של ההודעה המרגשת לתקשורת, אותה פרסמו האתרים והעיתונים כלשונה, מה שנותר זה לשאול רק שאלה אחת: איך היא, השרה, עשתה את זה? איך היא, השרה, הביאה בחצי שנה בתפקיד כל כך הרבה כסף נוסף לרווחת הספורט הישראלי? יכול להיות שחיינו בשקר כל כך הרבה זמן, ומישהו גנב אותנו במשך שנים, עד שבאה השרה הנוכחית וגילתה לנו את האור ואת הכסף?

כאן כמובן חובה לפרסם כלשונה את ההודעה המרגשת שיצאה ממשרדה של המיניסטר, המותקפת כבר שבועות על לא עוול בכפה: "המועצה הלאומית לספורט קבעה ואישרה היום פה אחד את עיקר תקציב הספורט בישראל המבטא את מדיניות שרת התרבות והספורט ומדגיש הגדלת התקציב לאיגודים והתאחדויות, הקמת מתקני ספורט, בדגש על הפריפריה, המשך המאבק למניעת אלימות בספורט, קידום ספורט הנשים וטיפוח ומינוף הספורט העממי. התקציב אושר על-ידי המועצה הלאומית בספורט ויאפשר קליטה ותמיכה רבה יותר בספורטאים בכל ענפי הספורט, בדגש על הענפים המועדפים והליגות הנמוכות בכדורגל. מדובר בתקציב שיא לספורט בישראל שיעמוד על 540 מיליון שקל, זאת בהשוואה לשנה שעברה, אז עמד התקציב על סך 445 מיליון שקל. שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב: 'גאה ושמחה לבשר על תקציב חברתי בספורט הישראלי, תקציב שמאפשר למשרד התרבות והספורט לממש מדיניות צודקת ולהנגיש את הספורט לכל הארץ ולכל המגזרים בחברה. מדובר בתקציב שיקדם באופן משמעותי את הספורט העממי וספורט הנשים, תקציב שיצעיד קדימה את הספורטאים, המקצועיים והחובבניים... תקציב שאני מאוד גאה בו. אני מודה לעודד טירה ראש המועצה הלאומית לספורט ומברכת אותו על ה הישג החשוב'".

יש רק איזה עניין קטן עם ההודעה מלאת הפאתוס הזאת: יש בה לא מעט המצאות.

***

המצאה מספר 1: "...מדובר בתקציב שיא שיעמוד על 540 מיליון שקל, זאת בהשוואה לשנה שעברה אז עמד התקציב על 445 מיליון שקל". רגע, איך הצליחה השרה להגדיל את התקציב ככה? נתחיל מהקרדיט שלקחו לעצמם השרה והמשרד על "הגדלת התקציב". באותה ישיבה השבוע דנו בכלל בכספי הטוטו, אלו שמחולקים מדי שנה, ונשענים על רווחי הטוטו. השרה והמשרד אמנם הציגו לציבור שהתקציב לספורט צמח בכמעט 100 מיליון שקל, אבל מי שאחראי בלעדי לגידול הזה הוא הטוטו שצפוי להגדיל את ההכנסות ובאופן ישיר נגזרת מכך גם הגדלת הכספים לחלוקה לספורט. השרה, לעצם העניין, לא הביאה כלום מהכסף הזה. למשרד ולשרה אין שום דרך ויכולת להשפיע על כמות הכסף לחלוקה, שנשענת כאמור על היכולת של המהמרים להוציא את כספם מדי שנה עוד ועוד. כלומר, יש לשרה יכולת להשפיע על כמות הכסף אבל זה הרבה יותר קשה ובעייתי, בעיקר תדמיתית, ותלוי ברפורמות הימורים שהיא יכולה ביחד עם שר האוצר להחיל בישראל - לייב בטינג וכו'. אבל תודו שהרבה פחות טוב תדמיתית לבוא לציבור ולהסביר על החלטה להקלות רגולציה על שוק ההימורים בישראל.

המצאה מספר 2: "מדובר בתקציב שיקדם באופן משמעותי את הספורט העממי וספורט הנשים...". בפירוט שמסר המשרד לבקשתנו, מדובר על סעיף תקציבי של 70 מיליון שקל "לטובת פעילויות לקידום הספורט העממי, ספורט הנשים ופרויקטים מיוחדים". בואו ניקח לרגע את ספורט הנשים שעליו מדברת השרה - כמה יש בו מתוך אותו סעיף תקציב של 70 מיליון שקל? 30? 40? אולי אפילו 60? לא לא, רק 10 מיליון שקל. וגם הסכום הזה אין בו שום בשורה בהתחשב בכך שבכל שנה מועברים 10 מיליון שקל לספורט נשים דרך פרויקט "אתנה". גם בשנה שעברה תוקצבו אותם 10 מיליון שקל לספורט נשים.

איך יחולקו רווחי הטוטו ב2016
 איך יחולקו רווחי הטוטו ב2016

המצאה מספר 3: "התקציב יאפשר קליטה ותמיכה רבה יותר בספורטאים בכל ענפי הספורט, בדגש על הענפים המועדפים והליגות הנמוכות בכדורגל". שוב, אמירה שנשמעת טוב אבל אין מאחוריה כלום. תמיכה רבה יותר בספורטאים בכל ענפי הספורט? בוא נכנס לתוך המספרים - הכסף לאיגודים ואגודות (כסף נטו לספורטאים, לא למתקנים) יעמוד על 184 מיליון שקל - עלייה של 6% בהשוואה לשנה שעברה. שיעור נמוך מאוד ביחס לעלייה של כלל כספי החלוקה שעלו ב-21%. כלומר, באופן יחסי חלקם של הספורטאים, באמצעות איגודים ואגודות, עוד ירד ביחס לעוגת החלוקה הכוללת.

הלאה. "בדגש על הענפים המועדפים". באמת? 20 מיליון שקל יוקצו השנה לענפים המועדפים, שזה בדיוק אותם 20 מיליון שקל שהוקצו בשנת 2015. נכון, אמנם יש כוונה להחיל תוכנית של 'ענפים מועדפים ב', רשימה של חמישה ענפים מועדפים נוספים. אבל בינתיים מדובר בכוונה בלבד.

***

סכנה מספר 1: עזבו את ההמצאות. מה שמירי רגב לא מספרת לכם הוא על המאבק הגדול שהתחולל על עשרות מיליוני שקלים מכספי הטוטו שאותם ביקשו - וגם הצליחו - שלא לצבוע. על כמה כסף אנחנו מדברים - כ-63 מיליון שקל. כאן נמצא הסיפור הגדול. באותה ישיבת חלוקה של רווחי הטוטו הצליחו לשים בצד כ-12% מרווחי הטוטו ולא לצבוע אותם כבשנים עברו. הכסף הזה מורכב מרזרבה תקציבית, שהונחה בצד על-פי חוק, אבל עד היום תמיד סוכם מראש איך תחולק. ועוד סכום של 20 מיליון שקל לסעיף האמורפי "מחוללי שינוי בספורט". המשמעות בפועל היא שיש 63 מיליון שקל לסוג של "קופה קטנה". למה לא לצבוע את הכסף? אה, ברור. ככה יהיה לנו שליטה עליו. ככה יהיה לנו כוח. בכל פעם שירצו להוציא מהכסף הזה תהיה ועדה שתצטרך לקבוע קריטריונים. האם מבחינה חוקית נכון ומותר להשאיר כל כך הרבה כסף ציבורי לא צבוע בצד? שאלה מעניינת. האם למשל תקציב המדינה יכול להיות בנוי מסכום של 12% שלא יהיה צבוע ויימצא בידיו של ראש הממשלה, שבמהלך השנה "כבר נראה מה לעשות איתו ולמי לתת אותו"?

בעיה מספר 1: המועצה הלאומית לספורט היא גוף שקם לפני כשנה וחצי. המטרה בגדול הייתה טובה - שהטוטו לא יוכל להיות זה שמייצר את הכסף וגם יחלק אותו. בפועל, קרה בדיוק מה שחששו ממנו: המועצה יצרה עוד מנגנון בירוקרטי שמקשה על הוצאת הכספים. כל דבר צריך לעבור עוד מנגנונים בירוקרטיים, עוד שורה של יועצים משפטיים. המועצה הלאומית היא אחת הסיבות העיקריות לכך שפרויקטים רבים שנצבעו לא מצליחים לצאת לדרך. אפילו כספים שבסמכות המועצה לנהל אותם, כמו אותו סעיף אמורפי של "מחוללי שינוי בספורט" שעמד ב-2015 על 15 מיליון שקל, ןאפילו את כולו לא הצליחה המועצה להוציא. תחת הסעיף הזה, שהוא קופה קטנה לכל דבר, אפשר לתקוע הכל - ב-2015 הוציאו למשל 5 מיליון שקל מהכסף הזה לטובת שיטור ואבטחה (מחולל שינוי? בטח) אחרי שנוצר הפלונטר סביב הסכם השיווק של ההתאחדות לכדורגל.

הבעיה העיקרית עם המועצה הלאומית היא לא האין-אונות שלה, אלא בעיקר שהפכה לעוד זרוע שניתנת לשליטה על-ידי משרד התרבות והספורט. עוד מקור שיכול להחזיק עבור השרה קופות קטנות, וגם להחליט איך הן יחולקו.

שאלה מספר 1: האם יש קשר בין גופי התקשורת שמפרסמים את ההודעה המקושקשת הזאת כלשונה, לבין מיליוני השקלים שהם מקבלים מדי שנה ממשרד התרבות והספורט (דרך לפ"מ) עבור קידום ופרסום פרויקטים כאלו ואחרים של המשרד? לא, לא יכול להיות.