הסדר נושים רביעי לדודי ויסמן ושרגא בירן - הפעם ברוזבאד

חברת הנדל"ן שבשליטת השותפים שהפכו ליריבים הודיעה על כוונתה לבצע הסדר בהיקף של 53 מיליון שקל ■ מחזיקי האג"ח יתכנסו ביום חמישי כדי לדון בהצעה

דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר
דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: תמר מצפי ואיל יצהר

לא כל-כך ברור מה מסתתר מאחורי הפרסומים האחרונים אודות כוונתו של דודי ויסמן לרכוש את חברת הדלק סונול מידי קבוצת עזריאלי בתמורה למאות מיליוני שקלים. בינתיים עושה רושם שכל מה שויסמן נגע בו בעבר הולך ומתמוטט. בסוף השבוע הודיעה חברת הנדל"ן הכושלת רוזבאד, שבשלטת ויסמן ושותפו הוותיק שרגא בירן, על כוונתה לבצע הסדר חוב בהיקף של 53 מיליון שקל. זאת, על רקע הסכסוך בין השותפים שהפכו בשנה האחרונה ליריבים מרים.

ויסמן ובירן מחזיקים ב-82% ממניות רוזבאד באמצעות חברת ביילסול הפרטית (שבאמצעותה הם שולטים גם בקבוצת אלון, המרכזת את רוב עסקיהם). הסדר החוב הצפוי ברוזבאד הוא הרביעי שמקדמים השניים בעסקיהם בשנה האחרונה, על רקע משבר נזילות והיעדר יכולת לפרוע את התחייבויותיהם במועד.

יתר ההסדרים בהם מעורבים השניים משוייכים לקבוצת אלון: הסדר בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בקבוצת אלון הפרטית; הסדר חוב ענק נוסף בהיקף של כ-900 מיליון שקל בחברה הבת, אלון רבוע כחול; והסדר נושים בהיקף של 1.3 מיליארד שקל ברשת קמעונאות המזון הקורסת מגה (חברה בת של אלון רבוע כחול וחברה נכדה של קבוצת אלון).

בחמישי בערב דיווחה רוזבאד על מתווה עקרונות כללי ובלתי מחייב שגובש בין בירן ווייסמן לבין הנאמן למחזיקי האג"ח, ואלה צפויים להתכנס ביום חמישי הקרוב כדי לקבל עדכון לגבי מצב החברה ולדון במתווה ההסדר. בעקבות הודעתה של רוזבאד, לא יבוצע תשלום חוב בהיקף של 27 מיליון שקל, שהיה אמור להתבצע מחר (ב'). מועד תשלום יתרת החוב, בהיקף דומה, הוא עוד שנה (סוף נובמבר 2016).

במסגרת ההסדר מעוניינת רוזבאד לדחות את תשלום קרן וריבית האג"ח בשלוש שנים ממועד אישור ההסדר, ולבצע פידיון מוקדם של החוב במקרה בו תממש את החזקתה המרכזית: שותפות (50%) בקרקע בבוקרשט שברומניה, שרשומה בספרים בשווי של 89 מיליון שקל. ביילסול מציעה לתת ערבות בהיקף של 7.5 מיליון שקל להקטנת החוב תוך שנה במקרה בו לא תמומש הקרקע, וכן לדחות את חלקה בחוב האג"ח, בהיקף של יותר מ-8 מיליון שקל. החברה גם תעמיד לרוזבאד את המימון הנדרש להוצאותיה השונות.

ברוזבאד מציינים כי במסגרת ההסדר 75% מכל סכום של עד 10 מיליון אירו שיתקבל ממכירת הקרקע ישולם למחזיקים, והיתרה (25%) לביילסול. סכום שיתקבל מעבר לכך יתחלק באופן שווה בין המחזיקים לבין ביילסול, עד לפירעון כל יתרת האג"ח. במקרה בו הקרקע בבוקרשט לא תימכר תוך שלוש שנים, החברה תוכל להאריך את מועד פירעון יתרת החוב בשנה נוספת ולשלם למחזיקי האג"ח 7.5 מיליון שקל נוספים.

בשנים האחרונות תמכו בירן וויסמן ברוזבאד באמצעות הלוואות בהיקף עצום של כ-250 מיליון שקל לצורך פירעון הקרן והריבית למחזיקים. עד כה, בכל פעם שרוזבאד נדרשה לשלם למחזיקי האג"ח, העבירו שני השותפים את הכסף לביילסול לפי חלקם בה (80% מבירן ו-20% מויסמן) והיא הלוותה את הסכום לרוזבאד. ואולם, ככל הנראה הסכסוך בין השניים, שכלל את הדחתו של ויסמן מניהול קבוצת אלון בתחילת השנה על רקע הההסתבכות הפיננסית בקבוצה וקריסתה של מגה, הובילו להפסקת התמיכה ברוזבאד.

עד 2014 פעלה רוזבאד בשני תחומים עיקריים: נכסים מניבים בגרמניה וייזום והקמת פרויקטים ברומניה. לפני כשנה הגישו שותפויות שבאמצעותן החזיקה החברה ב-14 נכסים בגרמניה בקשות לחדלות פירעון, עקב אי יכולתן לפרוע חובות בנקאיים, ועקב כך איבדה רוזבאד את השליטה בהן ונותרה עם ההחזקה ברומניה.

לרוזבאד, הנסחרת בבורסה באמצעות אג"ח, קופת מזומנים מצומקת של כ-800 אלף שקל, לאחר שהציגה בסוף אוגוסט 2015 גירעון של 120 מיליון שקל בהון העצמי, אחרי הפסד מצטבר של מאות מיליוני שקלים בשנים האחרונות.

הסדרי החוב
 הסדרי החוב