היועמ"ש לשר להגנת הסביבה: אל תדבר נגד מתווה הגז

לקראת הדיון המכריע בשבוע הבא בוועדת הכלכלה שיעסוק במתווה הגז, חווה היועץ את דעתו ואמר כי "במסגרת הדיון בוועדה נדרש השר לתמוך בהחלטת הממשלה ולא להתנגד לה"

אבי גבאי / צלם: איל יצהר
אבי גבאי / צלם: איל יצהר

השר יופיע מול הוועדה אבל לא יוכל להתנגד למתווה הגז: לקראת הדיונים המכריעים של ועדת הכלכלה במתווה הגז הצפויים בשבוע הבא, הכריע אתמול (א') היועץ המשפטי לממשלה כי השר להגנת הסביבה אבי גבאי שתכנן לדבר נגד המתווה - יוכל להופיע בוועדה, אך נאסר עליו להביע התנגדות לעמדת הממשלה.

"במסגרת הדיון בוועדה נדרש השר לתמוך בהחלטת הממשלה ולא להתנגד לה- בין אם בצורה ישירה ובין בצורה עקיפה", מפורט במכתב שהפנה עוזרו של היועמ"ש למזכיר הממשלה. "במסגרת זו, תיאור עובדתי של עמדתו המתנגדת של השר כמוהו הצגת המחלוקת וההסתייגויות מההחלטה. על פי תקנון הממשלה והנחיות היועמ"ש, חובתו האתית של השר היא לא לחלוק על עמדת הממשלה בדיונים בכנסת".

"חשוב להדגיש כי אין מדובר בניסיון למנוע מידע מהכנסת כיוון שממילא עמדתו של השר ידועה היטב. מדובר בהקפדה על ההתנהלות הראויה של הממשלה. פעולה בניגוד לעמדה זו אינה מקימה סנקציה משפטית אלא סנקציה פוליטית בלבד", קבע בנוסף היועמ"ש. השר גבאי אישר שיופיע בפני הוועדה כמתוכנן. לדבריו, המכתב שנשלח מלשכת היועמ"ש רק מחזק את עמדתו בנושא.

השר שמתנגד למתווה יסביר מדוע הוא דווקא חיוני

עקב החלטת היועץ המשפטי, ייווצר מצב שלפיו השר גבאי יגיע לוועדה - ולא יוכל לדבר נגד המתווה. בנוסף, הוא לא יוכל לפרט את הסיבות שלפיהן הוא מתנגד - ולמעשה יהיה עליו להגיע ולהסביר מדוע המתווה דווקא חשוב וחיוני.

בלשכת ראש הממשלה שאפו שגבאי כלל לא יגיע לוועדה, אולם הוא טען שקיבל זימון מהכנסת - ולא יוכל לסרב לו ויהיה עליו להתייצב. עקב כך, הכריע היועץ כי על גבאי לנהוג בשם האחריות המיניסטריאלית ולא לדבר נגד עמדת הממשלה.

ביום שלישי הבא, 8 בדצמבר, יגיע נתניהו, המשמש גם כשר הכלכלה מאז התפטרותו של דרעי, לדיון בוועדת הכלכלה - שם הוא צפוי להביע את עמדתו בנושא מתווה הגז ולהגן עליו. נתניהו צפוי לפגוש בדיון את נציגי הארגונים החברתיים וחברי הכנסת המתנגדים באופן נחרץ למתווה הגז. ב-10 בדצמבר, לאחרי שני הדיונים הדרמטיים בוועדת הכלכלה, היא צפויה לסיים את תפקידה - וראש הממשלה, המכהן כאמור גם כשר הכלכלה, יוכל להפעיל את סעיף 52 ולאשר את המתווה.