השביתה במכבידנט הסתיימה; מי יפצה את הצרכנים?

השביתה הממושכת במכבידנט, רשת מרפאות השיניים של קופ"ח מכבי, הותירה לא מעט מטופלים ששילמו מראש על טיפולי שיניים שהתבטלו - וכאלה שנאלצו לפנות לחלופה פרטית ■ מי מהם יזכה לקבל את כספו חזרה?

מרפאת שיניים/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מרפאת שיניים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כמעט חודש אחרי שפרצה שביתת 2,200 עובדי מכבידנט, רשת מרפאות השיניים של קופת-חולים מכבי - המונה כיום מעל ל-2 מיליון מבוטחים - התבשרו שלשום (ב') מבוטחי הקופה כי השביתה הגיעה אל סיומה, וכבר אתמול (ג') שבו המרפאות לעבודה.

כיצד יושפעו הצרכנים מהאירועים האחרונים, והאם הם יזכו לקבל חזרה את סכומי הכסף שגבתה מהם השביתה? לא בהכרח, מסתבר.

עובדי מכבידנט מאוגדים בהסתדרות הלאומית, והסיבה לסכסוך העבודה, לטענת העובדים, הייתה סירוב ההנהלה להתכנס למשא-ומתן לשיפור תנאי העסקתם.

סכסוכים מעין אלה כמובן מוצדקים מצד העובדים, אך בשביתה כמו בשביתה - מי שמשלם את המחיר הם הצרכנים, ובמקרה הזה מבוטחי הקופה: ילדים שלא קיבלו טיפולי שיניים להם הם זכאים במסגרת הביטוח; ומבוגרים שלא קיבלו מענה לטיפולים מסובסדים, בין אם במהלך סדרת טיפולים שהיו בעיצומה ובין אם כטיפול פרטני.

נפגעים מהסיטואציה הזו יש כנראה למכביר. "מכבידנט בעיצומים (למי שלא שמע ולא סבל לאחרונה מכאבי שיניים בלתי נסבלים)", כך כתבה ט', מבוטחת של מכבי, בפוסט שהעלתה בפייסבוק. "לפני כניסתם לעיצומים שילמתי סכום נכבד מראש לטיפול שיניים, שאמור היה לכלול 6 מפגשים קבועים עם רופאת השיניים שלי אחת לשבוע. לאחר שני מפגשים שכללו טיפול שורש (שעד עכשיו כואב) וסתימה זמנית, החלו העיצומים, ואני נשארתי עם כאב ואכילה בצד אחד, מפחד שתיפול הסתימה הזמנית (ומהכאב כמובן).

"כתבתי לתלונות הציבור במכבידנט על מצבי, שכרגע לצערי אינו מאפשר לי להוציא סכום נוסף (ואפילו יותר) באופן פרטי על רופא שיניים מחוץ לקופה, ולכן אני מבקשת את ההחזר הכספי של שאר הטיפולים שלא קיבלתי, על-מנת שאוכל לטפל בעצמי באופן פרטי. התשובה שקיבלתי מנציגת מכבידנט היא שכרגע אין דרך לסייע לי עד שיסתיימו העיצומים".

במצב הנוכחי, כפי שמתארת הכותבת, רבים נאלצו ככל הנראה לפנות לטיפול פרטי במחיר כפול ומכופל ממחירי הקופה. כאבי שיניים כידוע לא מאפשרים תמיד לגלות סבלנות כאשר טיפול מיידי הוא הכרחי.

"למזלי הכאב היה נסבל", אומרת ט' ל"גלובס". "אני לא יכולתי לשלם על טיפול פרטי, אז התאפקתי. אמרתי לעצמי שאחכה עד לגבול מסוים, ונאמר לי שהשביתה הזו לא תימשך יותר מדי. לשמחתי היא הסתיימה, ועכשיו אני מניחה שייווצר פקק של תורים, ושאמתין עוד עד לסיום הטיפולים. בעקבות המצב אני בהחלט שוקלת לעבור לקופה אחרת".

על סדרת הטיפולים שילמה ט' 2,000 שקל. "הטעות שלי הייתה ששילמתי מראש", היא אומרת. "היום אני מבינה שאסור היה לי לשלם מראש את מלוא הסכום עבור 6 טיפולים, אלא על כל אחד בנפרד. סיכונים כמו שביתה או אפילו החלפת הרופא המטפל קיימים כאשר מדובר בקופת-חולים, וחייבים לקחת את זה בחשבון".

מכבידנט: נשלם על טיפולים שלא בוצעו

מתגובת מכבידנט עולה כי רוב המבוטחים שנאלצו לקבל טיפול במקום אחר יקבלו החזר על כספים ששילמו מראש על טיפולים, אולם לא יקבלו החזרים על המחיר ששילמו בפועל בגין טיפול פרטי:

"מכבידנט נערכת לטפל בעיכוב שנוצר, כאשר בכוונתנו להרחיב את שעות הפעילות של המרפאות ולעבות את מערך השירותים", נמסר. "אנו מצרים על כל פגיעה בשירות ובטיפול בלקוחות מכבידנט בעקבות השביתה עליה הכריזו ועד העובדים וההסתדרות הלאומית.

"הנהלת מכבידנט השקיעה מאמצים רבים בצמצום הפגיעה במטופלים במהלך השביתה, ובמסגרת זו פעלו כ-30 מרפאות של מכבידנט ברחבי הארץ והעניקו טיפולי עזרה ראשונה, ואף בחלק מהמרפאות ניתנו טיפולים מלאים. בנוסף, מוקד השירות של מכבידנט תוגבר ברופאים, ונעשו מאמצים רבים להציע פתרון לבעיות ספציפיות של מטופלים. כמו כן, מכבידנט נערכה להציע פתרונות גם באמצעות שיתוף-פעולה עם רופאי השיניים שבהסכם של חברת מגדל.

"מכבידנט תמשיך ותפעל כדי להעניק את הטיפול והשירות המיטבי, ובתוך זה, גם במקרים ספציפיים בהם מטופלים בחרו לוותר על הטיפול ולקבלו במקום אחר. אלה יקבלו החזר בעבור התשלום ששולם למכבידנט".