כץ על דוח המבקר: "אורי יוגב מושחת ומנהל נגדי מסע ציד"

שר הרווחה חיים כץ התראיין לגל"צ ודחה את ההאשמות בדוח מבקר המדינה שפורסם אתמול ■ תקף את אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, שאחראי על תע"א

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

שר הרווחה חיים כץ דוחה היום (ה') את ההאשמות נגדו בדוח מבקר המדינה, שם נטען כי כץ רתם את התעשייה האווירית (תע"א) לטובת התמודדותו בפריימריז בליכוד. כץ דחה את הדברים וטען כי אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, רודף אותו.

מתוקף תפקידו, יוגב אחראי גם על תע"א, ומחובתו להתריע על שימוש בנכסיה שלא כראוי. כץ, כאמור, דוחה את ממצאי מבקר המדינה ואמר הבוקר בריאיון לגלי צה"ל כי יוגב הוא "מושחת" שמנהל נגדו "מסע ציד".

כץ המשיך לטעון שוב ושוב כי הוא חף לחלוטין, וכאשר נשאל בהמשך הריאיון על שווי המניות שהוא מחזיק בישראמקו, הוא השיב בגיחוך והתחמק מתשובה. בעבר דווח כי שווי מניות ישראמקו שבידי כץ מוערך בכ-50 מיליוני שקל, אך הוא הכחיש זאת.

בפרק שכותרתו "שימוש במשאבי התעשייה האווירית לצורך הבחירות המקדימות", מתייחס מבקר המדינה לשר חיים כץ ומסתמך על דוח רשות החברות הממשלתיות, הקובע כי בפריימריז של הליכוד נצפו עובדי התעשייה האווירית מגיעים לקלפיות בכלי רכב המוצמדים לעובדי החברה, בקבוצות קטנות של 10-5 עובדים.

לטענת המבקר, שתיים מתוך 115 קלפיות הפריימריז מוקמו בסמך למשרדי התעשייה האווירית ולמפעליה, ואליהן הגיעו רבים מעובדי תע"א. מתצפיות שערכו אנשי המשרד וכן משיחות שקיימו עובדי משרד מבקר המדינה עם חלק ממצביעים אלה, התברר כי הגעתם לקלפיות ממקום עבודתם הייתה מתוזמנת, וכי הסעתם לקלפיות והחזרתם לתע"א באמצעות כלי הרכב האמורים הוסדרו מראש. על חלק מכלי הרכב אף נתלו שלטים המציינים מספרים של "קווי הסעה".

עוד נצפו בקלפיות עובדים ששימשו "סדרנים" והנחו את המצביעים לכיוון ההסעות. כמה מהעובדים שהגיעו לקלפיות נצפו מחזיקים בידיהם רשימה מודפסת של מועמדים מומלצים.

עוד עולה מהבירור כי ביום הבחירות המקדימות אושרו לעובדים חופשות, ונרשמו להם היעדרויות חלקיות מיום העבודה בהיקפים העולים על המקובל ביום עבודה רגיל.

על-פי דוח רשות החברות, ביום הבחירות המקדימות בליכוד "יצאו 4,032 עובדים בהיעדרות של מעל חצי שעה וחתמו במחלקות (בדרך-כלל נרשמים 250 יציאות), באותו יום 1,010 איש שהו בחופשה, וזאת לעומת יום רגיל בו כ-670 עובדים שוהים בחופשה".

לטענת המבקר, מדובר בהתארגנות פסולה של עובדים לשם קידומו של חיים כץ, שהיה באותה העת יו"ר ועד העובדים בתע"א. כץ, יש לציין, נמצא עדיין בחל"ת (חופשה ללא תשלום) בתעשייה אווירית מזה כ-22 שנה.

מדיווחיו של כץ למבקר המדינה, הוצאותיו הסתכמו בכ-54 אלף שקל. לדבריו, לא היו לו הוצאות כלשהן בגין העסקת עובדים ופעילים ובגין ניהול מטה בחירות.

בתשובתו למשרד המבקר טען אתמול שר הרווחה: "פעולותיי הפרלמנטרית והציבורית רבות האיכות, ההיקף והשנים הן אלה שיביאו את הבוחר הנבון לתת לי את קולו, וזאת גם מבלי שאנהל קמפיין כמקובל. על יסוד תפיסה זו נמנעתי מלהקים מטה בחירות, לא גייסתי פעילי שטח, לא הפעלתי מתנדבים, לא פעלתי לגיוס תרומות, ואף לא ניהלתי קמפיין... לא ביצעתי אלא פעולות מעטות לפרסום, והוצאותיי המצטברות הסתכמו בסכום זעום... לא ארגנתי כל פעילות שטח בבחירות הללו...

"על כן אין בהחלט יסוד, לא כל שכן הצדקה, לייחס לי 'ארגון היסעים', ככל שבכלל התקיים דבר כזה. העובדה שכיהנתי כיו"ר ועד עובדי תע"א באותה עת בוודאי אין בה כשלעצמה לייחס לי את האמור... לעניין זה אזכירכם כי כל בוחר היה רשאי להצביע עבור 11 מתמודדים שונים יחד, ולא עבור מועמד אחד בלבד, כך שהמדובר בפעילות לטובת מתמודדים רבים ולא לטובתי דווקא".