נובמבר בתיקים המנוהלים: המשקיעים ציפו להחלטת הפד

במהלך החודש האחרון נסוגו שוקי המניות בארץ ובעולם, בעקבות הערכות בהסתברות של 70% למהלך של העלאת ריבית לפחות ■ בינתיים, התשואות מתחילת השנה עדיין חיוביות, למרות חודשי הקיץ הקשים

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

שוקי ההון התנהלו בנובמבר תוך המתנה מתוחה להחלטת הריבית של הפדרל ריזרב. שיחות עם מנהלי השקעות מובילים בניו יורק בשבוע האחרון מלמדות כי הקונצנזוס צופה שריבית הפד תעלה ב-0.25%, והשווקים ממתינים לכך בפיקחון, אך ייתכן גם כי לפנינו שקט שלפני סערה.

תיקי ההשקעות של הציבור - כמו גם שוקי ההון בארץ ובעולם - התנהלו בחודש נובמבר בציפייה דרוכה ובירידות, כך לפי מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל-90% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים.

המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדים לביצועי התיקים בפרופילים אלו.

שוקי המניות נסוגו במהלך החודש בארץ ובעולם, עקב ציפייה מתוחה של המשקיעים למהלך העלאת הריבית של הפד, אשר מעריכים בהסתברות של 70% (לפי בלומברג) כי הוא אכן יתרחש. במקביל, רוב אפיקי איגרות החוב נמצאו בטריטוריה שלילית, ובאג"ח הממשלתיות - ככל שהאיגרת הייתה ארוכה יותר, כך מחירה ירד יותר.

במחירי האג"ח הקונצרניות בארץ לא היה שינוי מהותי לעומת חודש קודם. הדולר עלה מתחילת החודש מול השקל בכ-0.3%, אולם האירו ומטבעות נוספים דווקא נחלשו החודש מול השקל, בשיעורים של עד 3.5%, והדבר השליך על החזקות התיקים בהשקעות במט"ח, למרות שבמקרים רבים מנהלי התיקים בוחרים לגדר את ההשקעה באפיקי חו"ל, ולנהל אותה באמצעות מכשיר שקלי, לרוב בתעודות סל.

שחיקת תיקים בהמתנה להחלטה

כאמור, השווקים המתינו בנובמבר להחלטת הריבית הדרמטית של הבנק הפדרלי של ארה"ב, הפד. ההמתנה היתה מתוחה, והיא הביאה לשחיקה איטית אך ממושכת לאורך כל החודש בשוקי ההון, ובהתאם לכך גם בתיקי ההשקעות. התיק המנייתי ירד בשיעור של 1.14%, תיק האג"ח ללא מניות רשם ירידה של 0.35% ואילו התיק הנפוץ, המכיל עד 20% מניות, ירד בשיעור של 0.5%.

בבחינת התשואות מתחילת השנה, התמונה עדיין חיובית, למרות חודשי הקיץ הקשים שעברו על שוקי ההון בארץ ובעולם. התיק המנייתי עלה מתחילת השנה בשיעור של 1.08%, התיק המורכב מאג"ח בלבד וללא מניות עלה בשיעור של 1.31%, ואילו תיק ה-20:80 עלה בשיעור של 1.36%. כל שנותר לשאוף לו בשלב זה הוא לחודש דצמבר יציב, אשר ישאיר את השנה בטריטוריה של תשואות חיוביות, שאיפה לא צנועה בהתייחס לתנודות והרעשים שהיו בשווקים במהלך השנה.

בשבוע האחרון נפגשתי עם מנהלי השקעות מובילים בארה"ב, לשיחות על החלטת הריבית הקרובה בפרט, ולקראת 2016 בכלל. לאחר שביטחון המשקיעים התערער בחודשים האחרונים, וקרנות וגופי השקעה רבים בעולם רשמו הפסדי עתק, הציפייה של השווקים היא דרוכה ומתוחה.

ההחלטה מקפלת בתוכה סערה

נראה כי משקיעים מבינים את העתיד לבוא, ומצפים לו בהבנה, אך יחד עם זאת נראה כי החלטת הריבית של הפד מקפלת בתוכה סערה, אשר אם היא תתפרץ היא עלולה לטלטל את השווקים, אולי לתקופה ממושכת.

מדוע? העלאת הריבית, לראשונה זה כמעט עשר שנים, תשנה את ההתייחסות והתמחור הישיר והעקיף של הסיכונים בשווקים השונים. תמחור חדש עלול ליצור תנועת משקיעים והתאמה במחירים, ובכך להוציא אותם מאיזון. השינוי בריבית עלול ליצור נקודת חיכוך כזו, ולהפר את האיזון לא רק בשוקי האג"ח, אלא גם בשוקי המניות, במחירי הסחורות ובשערי המטבעות.

העלאת ריבית זו נעשית אמנם בסביבה של אינפלציה מתונה בארה"ב, והפד מבקש לאותת כי לא יבואו בעקבותיה העלאות ריבית נוספות או מהירות, אך את זאת לא ניתן להבטיח. הרבה דברים יכולים להשתבש כבר בתחילתו של המהלך לגמילת השווקים מהמדיניות המוניטרית המאוד מרחיבה שננקטה על-ידי בנקים מרכזיים השנים האחרונות.

ואם הריבית לא תעלה? נראה כי גם זו עלולה להיות חוויה לא נוחה לשווקים, מכיוון שהמשקיעים מעוניינים לסיים את תקופת חוסר הוודאות ולראות את השינוי המיוחל בריבית בארה"ב.

אם שינוי זה לא יתקיים בנקודת הזמן הנוכחית, הוא עלול להתקיים בעתיד בתנאים לא נוחים, ותחת לחץ, ובכך עלול להיות נזק גדול אולי אף יותר.

כך או אחרת, רצוי להתכונן לסערה, לקפל מפרשים, לאטום את הפתחים ולצמצם פרופיל. עבור המשקיע הסולידי, צעדי זהירות שכאלו הם מתבקשים, גם אם הסערה לא תבוא והצעדים יתבררו כבלתי נחוצים בדיעבד.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושרמשפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אגיו
 מדדי אגיו