דלהי נלחמת בזיהום האוויר: תתיר כניסת כלי רכב רק בחלק מהימים

בירת הודו היא העיר המזוהמת ביותר בעולם ■ בסוף השבוע השווה בית המשפט הגבוה של העיר את החיים בה ל"חיים בתא גזים" והורה על נקיטת צעדים לתיקון המצב ■ ניסיונות קודמים של ממשלת מחוז דלהי לטפל בזיהום הסביבתי כשלו

רחוב בדלהי / צילום: רויטרס
רחוב בדלהי / צילום: רויטרס

דלהי, בירת הודו, היא המטרופולין האחרון שהחליט להטיל מגבלות דרסטיות על כלי רכב כדי לצמצם את זיהום האוויר. החל ב-1 בינואר יוכלו כלי רכב לנוע ברחובות העיר הגדולה ביותר בהודו לסירוגין, בימים זוגיים או אי-זוגיים על פי מספר הרכב.

ההחלטה התקבלה שלשום (ו') בישיבת חירום שכינס מושל הטריטוריה דלהי, ארבינד קג'ריוואל, לאחר שיום קודם לכן השווה בית המשפט הגבוה של דלהי את החיים בבירת הודו ל"חיים בתא גזים", והורה על נקיטת צעדים לתיקון המצב.

ערים אחרות בעולם, כולל לגוס, אתונה, מנילה ובייג'ין, כבר הטילו מגבלות דומות על תנועת רכב בשטחן, אך אחת התוצאות השליליות של צעד זה הייתה לעודד את העשירים לרכוש מכוניות נוספות. אם לאחת המכוניות יש היתר לנוע בעיר רק בימים זוגיים, משתמשים הבעלים בימים הלא-זוגיים במכונית השנייה.

בארבעת השבועות האחרונים אפופה הודו בענן מסוכן של ערפיח שמכיל חלקיקים מפליטות דיזל ומתחנות חשמל פחמיות, וכן אבק מאתרי בנייה, מזהמים משריפת יבול ומזהמים מצואת פרות המשמשת להבערת מדורות לבישול.

בדרך כלל הזיהום בבירת הודו גבוה פי עשרה מהרמה הנחשבת לבטוחה על פי הקריטריונים הבינלאומיים. בימים גרועים עולה מספר החולים המתאשפזים בבתי החולים בגין גידול בתחלואה של דרכי הנשימה.

על פי קריטריונים מסוימים, האוויר בדלהי הוא המזוהם ביותר מבין כל הערים בעולם, כולל בייג'ין. לדברי ארגון הבריאות העולמי, בהודו נמצאות 13 מ-20 הערים בעלות השיעור הגבוה ביותר של אבק המורכב מחלקיקים זעירים ומסרטנים בשם PM2.5.

"מדי שנה עולה רמת הזיהום בחורף", אמר המזכיר הראשי של דלהי, ק. ק שארמה. "מ-1 בינואר 2016 יותר לכלי רכב לנוע לסירוגין רק בימים זוגיים או אי-זוגיים, בהתאם למספרם. כמו כן יינקטו צעדים נוספים לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית".

איכות האוויר בדלהי השתפרה משמעותית לאחר 2001, כתוצאה מהחלפת מנועי כלי הרכב הציבוריים למנועי גפ"מ במקום דיזל. אך איכות האוויר הידרדרה שוב במהירות לאחר שאלפי כלי מכוניות ומשאיות פרטיות בעלי מנועי דיזל הצטרפו לכלי הרכב שכבר נעו בכבישים. מגבלות התנועה החדשות לא יחולו על אוטובוסים, מוניות ו"מכוניות" בעלות שלושה גלגלים לשימוש הציבור.

קרוב ל-9 מיליון כלי רכב, ששליש מהם מכוניות פרטיות, רשומות בדלהי, שאוכלוסייתה עולה על 18 מיליון. האזור המטרופוליטני של דלהי רבתי הוא אחד מאגדי הערים הגדולים ביותר בעולם, ואוכלוסייתו מונה 25 מיליון.

תושבי דלהי הגיבו בספקנות באשר לסיכוי שממשלת דלהי תצליח לאכוף את תקנות התנועה המחמירות. הממשלה כבר נכשלה במאמציה לשים קץ לזיהום בנהר ימונה, הנשפך לנהר הגנגס. איסור השימוש בשקיות פלסטיק, שעליו הכריזה אחת הממשלות הקודמות של דלהי לפני שלוש שנים, לא נשא שום פרי.

הערים המזוהמות ביותר
 הערים המזוהמות ביותר