אם תשלם מעט, רמי לוי, לא נקנה אצלך גם במחיר נמוך

תדמיתו החברתית של רמי לוי נסדקת במאבק מול העובדים של "ביכורי השקמה", שבסך-הכול רוצים להתאגד ■ לוי מפספס כאן הזדמנות גדולה ללכת לקראת העובדים, להוביל ולהנהיג ■ דעה

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

מכתב ההתראה החמור שקיבל רמי לוי מההסתדרות, בטענה כי הוא מנסה למנוע את התאגדות עובדי "ביכורי השקמה" שפתחו בשביתה, אמור להיות אזעקה עולה ויורדת באוזני מדליק המשואה החברתי של מדינת ישראל.

לוי, שזימן את מובילי המאבק בחברת שיווק הירקות לשימוע לפני פיטורים, קיבל בינתיים את המלצת בית הדין לעבודה בבאר-שבע, בהנחיית השופט יוחנן כהן, וייפגש ביום חמישי הקרוב עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. במקביל, העובדים הודיעו כייחזרו לעבודה - אבל רצוי שלוי ייקח את האירועים כולם לתשומת-לבו, וברצינות.

בעימות מצולם עם השובתים, שפורסם ב"לילה כלכלי", נראים העובדים מנסים לברר מדוע רמי לוי נחוש לפטר ולקלוט אותם מחדש ב"שיווק השיקמה", תוך הרעת תנאי שכרם וזכויותיהם, בלי לנהל איתם משא-ומתן. הם מבקשים גם להבין למה לא קיבלו משכורת במשך חודשיים.

לוי, שקלט די מהר שמצלמים אותו, ניסה לשמור על רוגע, שהרי האיש מבין דבר או שניים בתקשורת - רק שבין לבין הוא איבד את זה וצעק על מישהי: "את שקרנית", הפטיר לכיוון כולם: "מי שלא רוצה - יכול ללכת הביתה" וגם: "לא פניתם בכלל".

רמי לוי, שיווק השקמה / צלם איל יצהר
 רמי לוי, שיווק השקמה / צלם איל יצהר

נראה כי לוי זקוק להסבר בסיסי: כשעובדים מתארגנים, יש להם ועד. כשמוכרז סכסוך עבודה, מנהלים משא-ומתן מסודר רק מול ועד העובדים.

הבאת עובדי קבלן במקום העובדים השובתים - זה לא מהלך מבריק במיוחד. לוי, יח"צן משופשף, היה אמור להבין את זה, בטח אם הוא זוכר את מה שעשתה התקשורת לגיל שרון, בתפקידו כמנכ"ל פלאפון, כשנאבק בדרכים כמעט אלימות בהתארגנות העובדים, חטף על הראש מכל עבר ובסוף חתם איתם על הסכם.

אבל העניין הוא לא רמי לוי ותדמיתו החברתית הנסדקת, אלא העיקרון הכלכלי השגוי שמוליך אותו. לוי ידוע כמי שמשלם לעובדיו את המינימום הקבוע בחוק, כי לשיטתו תקורה נמוכה תאפשר לו להיטיב עם הצרכנים ולהתחרות עם רשתות השיווק האחרות.

אלא שתשלום שכר הוגן לעובדים ברמות הנמוכות ביותר לא רק שלא יפגע בתחרות מול המתחרים, אלא אף ייטיב עם הצרכנים שלוי כל-כך חרד לארנקם. כשהוא חוסך על העובדים שלו בקופה, הצרכנים משלמים על זה בעקיפין ב"ספסרות השקופים" של אריה דרעי ודומיו, ולוי הופך, שלא בטובתו, לפרצוף המכוער שלה.

כשהנרי פורד רצה להפוך את המכונית שלו לעממית וזולה באמצעות הפעלת קווי ייצור, הוא השכיל להבין שאם הוא רוצה שתוכניתו תצא אל הפועל, הוא חייב לתגמל את עובדיו. חוץ מלהכפיל את שכרם, הוא העניק להם גם חופשת מחלה, ייצוג חינם על-ידי עורכי דין, הארכת הפסקת הצהריים ויום חופשי בשבוע. 

רמי לוי לא מוכן לא לתגמל את העובדים ולא לתת להם להתארגן. זו הטעות הגדולה שלו. כשחקן השני בגודלו בקמעונאות, הוא יכול להיות זה שיוביל את העלאת שכר העובדים בענף - לא מתוך נדבנות, גם פורד לא היה נדבן, אלא מתוך דאגה אמיתית לצרכנים, שיוכלו לחסוך באמת בתור לקופה ולא ישלמו על המחירים הנמוכים בריבית דה ריבית, קרי: בהנצחת העוני.

וכמו שפורד סחף אחריו את שאר המתחרים, שהחלו לשלם בעקבותיו תשלום גבוה לעובדיהם - כך גם שאר הרשתות ייאלצו ללכת בעקבות רמי לוי. זו ההזדמנות הגדולה שלו להוביל, להנהיג.