כך נכנעו עובדי EY לחיבוק הדב של ההסתדרות

רוצים ארגון עובדים עצמאי? מהרו להתאגד לפני שההסתדרות תבוא - כי אז כבר יהיה מאוחר מדי ■ ולא לשכוח: כל ארגון עצמאי שיקום כתגובת נגד להסתדרות, ייתקל בסירוב של בתי הדין להכיר בו כארגון יציג

משרדי ארנסט אנד יאנג ישראל / צילום: דוברות ההסתדרות
משרדי ארנסט אנד יאנג ישראל / צילום: דוברות ההסתדרות

לאחרונה פורסם כי התאגדות העובדים העצמאית בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג (להלן: EY) חברה להסתדרות הכללית, וכי ועד הפעולה של העובדים החל לפעול בגלוי.

נראה כי עובדי EY למדו מניסיונם של עובדי אמדוקס ומנורה, אשר נתקלו בקשיים רבים להקים ארגון עובדים עצמאי. אולם, ייתכן שבמקרה של EY ויתרו העובדים מהר מדי על הניסיון להקמת הוועד העצמאי. ייתכן שאם הם היו מתעקשים מספיק, הם היו מצליחים בכך ומשאירים את השליטה על ההחלטות והתקציבים בידיהם.

כדי להבין את המשמעות של ועד עובדים עצמאי שמצטרף לארגון כמו ההסתדרות, יש לחזור כמה חודשים אחורה לפסיקת בתי הדין לעבודה בנוגע לארגוני עובדים עצמאיים, שניתנה בעניין אמדוקס ומנורה.

בתי הדין העבירו מסר חשוב לעובדים המעוניינים להתאגד: ארגון עובדים עצמאי שיקום רק כדי למנוע התארגנות מסורתית בהסתדרות, לא יוכר כארגון עובדים. לכן, עובדים המעוניינים להתאגד באופן עצמאי צריכים לעשות זאת לפני שההסתדרות תתחיל לפעול במקום עבודתם. 

כדי שארגון עובדים ייחשב כארגון יציג, הוא זקוק להצטרפות של לפחות שליש מהעובדים, ומספר המצטרפים אליו צריך להיות יותר מאשר עובדים החברים בארגון אחר, אבל התנאי לכל זה הוא בראש ובראשונה הכרה כארגון עובדים מייצג.

במקרים של אמדוקס ומנורה, ההסתדרות הוכיחה כי ההתארגנות העצמאית קמה אך ורק במטרה למנוע התארגנות עובדים בהסתדרות. על יסוד עובדה זאת  נפסלה התארגנותם העצמאית, נאסר עליהם לנהל משא-ומתן קיבוצי עם המעסיק, ובכך נסללה את הדרך בפני ההסתדרות לחדור פנימה ולהפוך לארגון היציג בחברות אלה.

סימני ההיכר של ארגון עובדים נקבעו כבר בהרכב מורחב של 9 שופטים בעליון (בג"צ עמית), שם נידון עניינו של ארגון עובדים שהוקם על-ידי קופת-חולים מכבי וקרן מכבי. סימני היכר אלה נסקרו בפסקי הדין שנינו לאחרוני בעניין אמדוקס ומנורה:

1. מטרות הארגון הן מטרות ממשפט העבודה הקיבוצי.

2. הארגון מתקיים קיום של קבע.

3. יש לארגון תקנון.

4. החברות בארגון אישית ורצונית.

5. הארגון עצמאי.

6. הארגון דמוקרטי. 

7. הארגון אמיתי, במובן זה שהוא מטעם העובדים ולא מטעמו של המעסיק.

הקביעה של בתי הדין לעבודה שאין מדובר בארגון מטעם המעסיק, אינה מפתיעה. היכולת של ההסתדרות להוכיח באופן ישיר את העובדה שארגון עובדים עצמאי הוא "מטעם" המעסיק היא כמעט בלתי אפשרית. לכן, בית הדין עשה שימוש ב"ראיות נסיבתיות", כאשר קבע שאם הארגון העצמאי הוקם בנסיבות של התנגדות להתארגנות ראשונית של ההסתדרות, אזי לא מתקיימים בו סימני ההיכר של ארגון עובדים.

על יסוד כל אלה קיבל בית הדין לעבודה את טענות ההסתדרות לפיהן ארגון עובדי אמדוקס אינו ארגון עובדים אמיתי, שכן הוא נוצר ונועד כדי לחסום ארגון עובדים אחר.

התוצאה, כאמור, אינה מפתיעה. מעתה ואילך, כל ארגון עובדים עצמאי שיקום כתגובת נגד להסתדרות, ייתקל בסירוב של בתי הדין להכיר בו כארגון יציג. הסיכוי לשנות בערעור תוצאה כזאת הוא קטן מאוד.

בנסיבות אלה, הדרך היחידה העומדת בפני ארגון עובדים עצמאי היא לעשות אתחול מחדש ולייצר תהליך קיבוצי אמיתי ונכון, מנקודת מוצא אחרת.

דרך קלה יותר היא להתחיל לפעול לפני שההסתדרות מגיעה. מדובר בתהליך הדורש מנהיגות, נחישות ועקשנות. אבל אם התהליך מתחיל לפני שההסתדרות מתחילה לפעול, יש למהלך סיכוי טוב להצליח. שכן, כאמור, השאלה איננה האם ההסתדרות תגיע למקום עבודתכם - אלא מתי היא תגיע.

■ הכותב הוא מומחה לדיני עבודה ופנסיה, המייצג בין היתר ועדי עובדים.