הבזבזניות של קיץ 2015 - יחגגו בקיץ 2016?

האם המועדונים שהשקיעו הכי הרבה כסף ברכש שחקנים בחלון ההעברות האחרון ממנפים את זה להצלחה מקצועית? לפעמים כן, לפעמים לא, לפעמים בערך

ארתורו וידאל, באיירן מינכן / צלם: רויטרס

כמדי שנה, גם בקיץ 2015 בזבזו קבוצות הכדורגל באירופה מיליארדי אירו בחידוש סגלי השחקנים שלהן. אך האם הכסף הגדול מוביל להצלחה מקצועית מיידית? רגע לפני שבמרבית המקומות נכנסים אל פגרת חג המולד (מלבד בפרמיירליג), בדקנו את הביצועים על הדשא של המועדונים שהשקיעו את הסכומים הגדולים ביותר בכל אחת מחמש הליגות הבכירות בחלון ההעברות האחרון. מסקנת הביניים: השפעתם של המזומנים היא אמביוולנטית לחלוטין.

יש לציין כי המספרים המצוינים כאן מגלמים הוצאות "נטו" בשוק - הכסף שיצא על רכש שחקנים חדשים, בקיזוז זה שנכנס ממכירות; הנתונים הם מאתר transfermarkt.de.

* פרמיירליג (אנגליה): הבעלים מהמפרץ של מנצ'סטר סיטי, אחרי אובדן האליפות לצ'לסי אשתקד, פתחו שוב את הכיס ושפכו בחלון 135.7 מיליון אירו "נטו" על רכש - כאשר השחקן היקר ביותר שהגיע הוא קווין דה ברוינה הבלגי (תמורת 74 מיליון אירו מוולפסבורג הגרמנית). בעוד בצ'מפיונס ליג העניינים הלכו חלק ל"סיטיזנס" (עלו מהמקום הראשון בבית עם יובנטוס, סביליה ומנשנגלאדבך) - הרי שבליגה המקומית התחרות היא קשה: לקבוצה 66.6% הצלחה, והיא מדורגת שנייה עם 32 נק' ביחד הפתעת העונה לסטר (ארסנל בפסגה עם 33 נק').

לה ליגה (ספרד): לא ריאל, לא ברצלונה, אפילו לא אתלטיקו - באופן מפתיע, דווקא ולנסיה היא הקבוצה הספרדית שהוציאה הכי הרבה כסף "נטו" בשוק הקיץ - 91.6 מיליון אירו, מסע רכש שביצעה בהובלתו של הבעלים החדש, המיליארדר הסינגפורי פטר לים. על הדשא זה לא ממש עובד: הקבוצה מדורגת שמינית בלבד בספרד, במרחק 14 נקודות מהפסגה ושבע נקודות מהמקום שמוביל להשתתפות במוקדמות הצ'מפיונס ליג בעונה הבאה. בשל הכישלון, הקבוצה פיטרה לאחרונה את מאמנה הפורטוגלי נונו, ומינתה במקומו את גארי נוויל, שחקן העבר האנגלי שעבד בשנים האחרונות כפרשן טלוויזיה. בצ'מפיונס ליג לא הצליחה לעבור בית שכלל את זניט, גנט וליון - ונשרה אל הליגה האירופית.

בונדסליגה (גרמניה): הקבוצה העשירה ביותר, באיירן מינכן, כרגיל הייתה זו שהוציאה הכי הרבה כסף בשוק - 54.5 מיליון אירו "נטו", כולל 37 מיליון על כוכב יובנטוס ארתורו וידאל - והתוצאות אצלה מרשימות מתמיד: מקום ראשון בבונדסליגה (עם מאזן מדהים של 14 ניצחונות, תיקו אחד והפסד אחד) במרחק חמש נקודות מהסגנית דורטמונד. את הבית שלה בצ'מפיונס עם ארסנל, אולימפיאקוס ודינמו זאגרב עברה הקבוצה של פפ גווארדיולה בצורה חלקה, מהמקום הראשון.

סרייה A (איטליה): האימפריה השוקעת של סילביו ברלוסקוני, מילאן, שסיימה בשנתיים האחרונות במקומות 8 ו-10 באיטליה - השקיעה 79.8 מיליון אירו הקיץ כדי לחזור לצמרת (הרכש היקר ביותר שלה היה החלוץ הקולומביאני קרלוס באקה, שהגיע מסביליה עבור 30 מיליון אירו). אך גם הפעם הדברים לא נדבקים על המגרש ל"רוסונרי": הקבוצה רק במקום השביעי, במרחק שבע נקודות מהעפלה לליגת האלופות ו-11 מהפסגה.

ליג 1 (צרפת): הכסף הקטארי של פ.ס.ז' ממשיך לפרק את הליגה הצרפתית לגורמים. בקיץ המועדון מעיר האורות שמר על כוחו באמצעות השקעה "נטו" של 98.7 מיליון אירו ברכש, כולל אנחל די מאריה שהגיע תמורת 63 מיליון אירו ממנצ'סטר יונייטד - והמקום ראשון בצרפת, עם מרחק ביטחון של 17 נקודות - ממחיש את הנקודה. גם בצ'מפיונס לא נתקלה הקבוצה בבעיות מיוחדות בהעפלה לשלבי הנוקאאוט, מבית שכלל את ריאל מדריד, שחטאר ומאלמו.