בקשה לייצוגית נגד חצי חינם: גבתה מע"מ מופרז?

לקוח הרשת טוען כי חויב במע"מ של 18% גם לאחר שהמע"מ ירד ל-17%

חצי חינם / צילום: תמר מצפי
חצי חינם / צילום: תמר מצפי

לפני כחודשיים נכנסה לתוקף החלטת הממשלה להוריד את שיעור המע"מ מ-18 ל-17%, אלא שכפי שפרסמנו במדור זה לא פעם, לא כל בתי העסק התאימו את עצמם לתקנות החדשות. בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה בעניין זה לאחרונה על-ידי לקוח הרשת חצי חינם, בטענה שחויב בסניף פתח תקווה של הרשת במע"מ בגובה 18% - ולא פעם אחת.

הצרכן, דני כהן, קנה בסניף אם המושבות בסוף נובמבר האחרון, מוצרים וגילה בחשבונית הקנייה שהמע"מ על הקנייה מגיע ל-18%. כהן בדק חשבונית משבוע קודם וגילה כי גם אז גבתה ממנו אותה רשת 18% מע"מ במקום 17%. משכך, הגיש לאחרונה בקשה לייצוגית נגד הרשת לבית המשפט המחוזי בת"א באמצעות עו"ד ברק אביבי ואסף נוי.

בבקשה נטען כי על אף החלטת ממשלה להורדת המע"מ, חויב לשלם שיעור של 18% מע"מ על הקניות שערך, במקום שיעור המע"מ המעודכן שעומד על 17%.

הקבוצה בשמה נתבעת הרשת כוללת כל צרכן אשר שילם את שיעור המע"מ הגבוה ברשת חצי חינם, החל מיום כניסת השיעור המעודכן לתוקף ב-1.10.15, ועד היום בו הרשת תוריד את המע"מ לשיעור של 17%.

בתביעה נטען כי הרשת פועלת בניגוד לחוק, תוך הפרה והתעלמות במכוון מהפחתת המע"מ שכל מטרתה הינה הקלה על השכבות החלשות. כמו כן עולה מהבקשה כי חצי חינם הפרה את סעיף 2 לחוק הגנת הצרכן לפיו לא יעשה עוסק מעשה או מחדל העלול להטעות צרכן. "המעשה הינו גזל, תרמית ורשלנות כפי שמוגדר בדיני נזיקין", צוין בבקשה.

בתביעה הייצוגית מבקשים עורכי הדין להורות על בדיקת הדוחות הכספיים של חצי חינם החל מ-1.10.15, להשיב את כל הכספים שנגבו ביתר, לחייב את הרשת להחיל באופן מיידי חיוב של 17% מע"מ ולפסוק למבקש ולבאי כוחו גמול הולם.

בית המשפט התבקש לחייב את הרשת להחזיר את כל הכספים שחויבו ביתר מיום הפחתת המע"מ ועד להפסקת החיוב.