אילן טוביהו מקים חברת רכש מדיה עצמאית

החברה של המשנה למנכ"ל רשת היוצא, "טוביהו All Media", גייסה תקציב ראשון - סרטי גולן, בהיקף של 25 מיליון שקל

אילן טוביהו / צילום: דני כהן
אילן טוביהו / צילום: דני כהן

עוד לא חלפו שבועיים מאז שאילן טוביהו פינה באופן רשמי את כיסא המשנה למנכ"ל בזכיינית ערוץ 2 רשת, והתחנה הבאה שלו הולכת ומתבררת: ל"גלובס" נודע כי טוביהו מקים חברת רכש מדיה עצמאית בבעלותו.

החברה, שתיקרא "טוביהו All Media", תעסוק ברכש מדיה בכל אמצעי המדיה ולא רק בטלוויזיה - מדיה שבה התמחה טוביהו בשנים האחרונות. טוביהו כבר שכר משרדים ברמת-החי"ל, והחברה החלה לפעול מתחילת החודש.

משהו על סוג התקציבים אשר אליהם מכוון טוביהו ניתן אולי ללמוד מהלקוח הראשון שהוא הצליח לגייס. ל"גלובס" נודע, כי טוביהו ירכוש את המדיה עבור פרסום גולן - משרד שמרכז את תקציבי הפרסום של סרטי הקולנוע שמופצים בישראל. מדובר אמנם בתקציב נכבד, כ-25 מיליון שקל בשנה, אך עד עתה הוא לא טופל באמצעות חברת מדיה כלשהי, ורכישת המדיה נעשתה באופו עצמאי.

טוביהו, שנחשב לאיש מדיה מנוסה, מזהה ואקום מסוים בתחום רכש המדיה. אמנם בשוק יש מספר שחקנים, אך רובם ככולם שייכים לקבוצות מדיה, ואין גורם דומיננטי שעובד עצמאי לחלוטין.

הגוף היחיד המשחק בקטגוריה זאת הוא יוניון - חברת המדיה השנייה בגודלה - שרשמית אמנם שייכת לקבוצת WPP, אך בפועל היא מנוהלת באופן עצמאי לחלוטין על-ידי אורן יוניוב, המצוי בימים אלה בהליכי בוררות מול הקבוצה הבינלאומית.

חזית מול חברות מדיה?

בעבר היווה חוסר השקיפות בנושא העמלות כר פורה להתעצמות חברות מדיה עצמאיות. חברות כמו פרו מדיה, קראט ואחרות נחשבו לגופים בעלי כוח לא מבוטל.

בהמשך הבינו משרדי הפרסום כי מדובר באיום קיומי עבורם, חברו לגושי מדיה גדולים ובעלי כוח, יצרו הסכמי הסכמים על החזרי עמלה ושאבו אליהם בחזרה את מרבית תקציבי המדיה.

עם זאת, בשוק ישנם רק 2-3 שחקנים חזקים - מה שמותיר די מקום למי שמעוניין להיות גורם דומיננטי.

התקציב הראשון שגייס טוביהו שומר לו לכאורה על שקט תעשייתי, כי הוא לא דורך על אצבעות של אף חברה אחרת. יש להניח כי מצב זה לא יוכל להימשך לאורך זמן, וטוביהו ייאלץ לבחור מול מי הוא פותח חזיתות. ניתן רק לשער כי בשלב הראשון לא יהיו אלה מובילי השוק.

מעניין יהיה לראות גם כיצד טוביהו יפעל מול זכייני טלוויזיה אחרים, כמו קשת או ערוץ 10, אשר מולם הוא התמודד עד לפני כמה חודשים, ועתה הוא אמור לעבוד עימם יחד.

כזכור, טוביהו שימש במשך כ-10 שנים בתפקיד המשנה למנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת לענייני שיווק, דיגיטל וסחר. הוא הצטרף לזכיינית לפני כעשור, לאחר שהחל את דרכו בטלוויזיה המסחרית כחלק מצוות ההקמה של ערוץ 2 בכלל ושל הזכיינית טלעד בפרט, אותה ניהל בסוף ימיה. כמו כן הוא שימש בעבר כמנכ"ל ערוץ 9 דובר הרוסית.