נתניהו: "פיתוח הגז הטבעי חשוב גם לעניין העוני"

ראש הממשלה התייחס היום לראשונה לדוח העוני שפורסם בשבוע שעבר והצביע על מאות אלפי ילדים מתחת לקו העוני: "בשיעור המשפחות שנמצאות מתחת לעוני ומדד אי השיוויון, מאז 2009 חלו בעיקר ירידות"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בעקבות דוח העוני של הביטוח הלאומי שקבע כי יש מאות אלפי ילדים מתחת לקו העוני, נדרש היום ראש הממשלה בנימין נתניהו להתייחס לסוגיה במסגרת דיון 40 חתימות בכנסת. "העוני הוא דבר מר וקשה. העלתם סדר יום שבו השאלה מתי תתחיל המלחמה בעוני. יש לי חדשות בשבילכם. ככל שמדובר בכהונתי כרה"מ מאז 2009 המלחמה הזו החלה בזמן", אמר נתניהו.

לדבריו, בשני המדדים המרכזיים של העוני: שיעור המשפחות שנמצאות מתחת לעוני ומדד אי השיוויון, מאז 2009 חלו בעיקר ירידות.

"במדד הראשון יש ירידה ברורה בשיעור המשפחות עם עלייה קטנה, ובמדד הילדים יש ירידה עוד יותר משמעותית. במדד האי השיוויון יש ירידה ברורה ועקבית מאז 2009 עם עלייה קטנה ב-2014. הסיבה שזה בכלל יורד כי התל"ג לנפש עלה וכי יותר אנשים משתתפים בשוק העבודה. למה ב-2014 חלה עלייה? כי היה שינוי באותה שנה בקצבאות הילדים. לא אלו המסורתיות שבהן הילד השמיני קיבל 900 שקל. אני לא מתחרט על זה ולא משנה את זה אבל היה תיקון שעשינו, ואת זה הורדנו ב-2014 ואז חלה עלייה. זה השתנה זמנית, ואח"כ שינינו את זה. השינוי הקטן של שנה אחת עשה את ההבדל. עכשיו תיקנו את זה על ידי תיקון קצבאות הילדים על ידי שינוי אחד ענק: שמחצית התוספת לילדים ניתנת בחיסכון ארוך טווח. הביטוח הלאומי צופה שהדבר הזה יביא להמשך הירידה שנקטעה זמנית ב-2014. המשפחות הללו ירגישו את ההבדל בשנה הקרובה וכבר יש ירידה אבסולוטית במספר הילדים העניים", אמר נתניהו.

לדברי ראש הממשלה, הדרך הנוספת להילחם בעוני זה לפתח את הכלכלה. "אנחנו עושים הכל כדי להילחם ביוקר המחיה, מרפורמת השמיים הפתוחים ועד רפורמת הקורנפלקס. לוקסמבורג צרפת ספרד איטליה, כולנו מאחורינו במדד האו סי די. זה מוכיח בבירור שאנחנו צריכים להמשיך בזה. אנחנו יעדנו משאבים. נקבל הרבה משאבים שיעזרו לנו בחינוך ברווחה ובבריאות", המשיך ראש הממשלה.

נתניהו קשר גם בין מתווה הגז שעליו הוא צפוי לחתום מחר לסוגיית העוני ואמר כי "פיתוח הגז הטבעי חשוב בכל המובנים גם לעניין העוני. אסור שהגז ישאר בים, חייבים להוציא אותו מהאדמה. מתווה הגז יאפשר למצות את הפוטנציאל של האדמה שקיבלנו מהטבע. בלעדיו נשאר מונופול קטן. המתווה נותן סיכוי לפתח עוד שדות, להעביר עוד אסדות, לפתח תחרות, לספק את הצרכים של המשק. אין דרך לעשות את כל זה ללא המתווה. האפקט של יצור הגז למדינות אחרות ליוון לקפריסין וכמובן למצרים וטורקיה, דבר שאנחנו בודקים בימים אלה. ההכנסה הזו תלך לבריאות ולרווחה של אזרחי ישראל. לכן אימוץ המתווה חשוב ואתן את תשובתי מחר".

ראש הממשלה המשיך ואמר כי בחודש הבא ייפגש עם ראש ממשלת ונשיא קפריסין לפגישה משולשת. "נדבר על הגז, על המלחמה בטרור ועל האיסלאם הקיצוני. נדבר שם על השתפ הכלכלי בין המדינות. המגמה המסורתית שבאה לידי ביטוי ע"י האו"ם, הוועדה האירופית".

לדבריו, "בניגוד גמור להצגתה של ישראל כמבודדת בפורומים כמו האו"ם, היא מדינה מבוקשת רצויה ואף מחוזרת. ב-2013 פגשתי את נשיא סין ומאז הקשרים עם סין הולכים ומתהדקים. נפגשתי פעמיים את ראש ממשלת הודו, כולל עכשיו בפאריז וסיכמנו על הרחבת השת"פ. כך קרה גם עם ראש ממשלת יפן. הודו סין ויפן הן שלוש מדינות ענק שבהן חיה שליש מאוכלוסיית העולם. נפגשתי עם עשרות מנהיגים אחרים, ובהם פוטין. במקביל למדיניות המסורתית של ההצבעות נגד ישראל בפורומים הבינלאומיים יש התקרבות גדולה מאוד לישראל. אמרתי למנהיגים שנפגשתי איתם שאני מצפה שההתקרבות תבוא לידי ביטוי גם בהצבעות".