אובמה: אסד יהיה חייב לפרוש; ארה"ב מחויבת להבסת דאע"ש

במסיבת עיתונאים לסיכום השנה בבית הלבן אמר הנשיא: ארה"ב לא חוללה את האביב הערבי; עמי ערב חוללו את התהליך הזה  ■ הדברים נאמרו בתשובה לשאלה האם לא היה מוטב להניח לשליטים עריצים במזה"ת להיאחז בשלטונם ולתרום ליציבות אזורית

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

במסיבת עיתונאים לסיכום השנה בבית הלבן, אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי בניגוד לתפיסה הרווחת, לא ארה"ב הפילה אתחוסני מובארק, הנשיא המודח של מצרים. העם המצרי הוא שהפילו. רק בשלב מאוחר יותר, כאשר הממשל נדרש לבחור בין שתי אופציות - להקל על תהליך חילופי השלטון במצרים או לתמוך במובארק ולהסתכן בשפיכות דמים גדולת ממדים, החליטה ארה"ב לבחור את האופציה הראשונה. ארה"ב לא חוללה את האביב הערבי; עמי ערב חוללו את התהליך הזה, אמר אובמה.

הדברים נאמרו בתשובה לשאלה האם לא היה מוטב להניח לשליטים עריצים במזה"ת להיאחז בשלטונם ולתרום ליציבות אזורית. לגבי לוב, אמר אובמה, כי הקהילה הבינלאומית כשלה מפני שהיא לא הניחה בזריזות את הבסיס לממשלה חדשה בטריפולי לאחר נפילתו של מועמר קדאפי,  וגם ארה"ב נושאת באחריות לכשל הזה.

בהתייחסו לסוריה אמר אובמה, כי ארה"ב לא היתה יכולה "לשבת בצד ולא לומר דבר" לנוכח שפיכות הדמים שחולל בשאר אסד. "התנהלות כזו מנוגדת לערכים האמריקאים", אמר הנשיא. הוא הדגיש, כי אסד יהיה חייב לפרוש, אם כי יהיה צורך להגן על האינטרסים של שתי התוככות העיקריות בו, רוסיה ואיראן, כדי לצרף אותן לקמפיין להרחקת אסד.

הוא שלל, פעם נוספת, מעורבות צבאית אמריקאית על הקרקע בסוריה, אך אמר, כי ממשלו דבק בהתחייבות להביס את דאע"ש.

על השאלה האם הממשל צריך לבדוק פוסטים במדיה החברתית של אנשים שמבקשים אשרות לארה"ב, השיב אובמה, כי פוסטים שמועלים לצריכה ציבורית נבדקים תמיד, אך המערכת הביטחונית אינה מסוגלת לבחון התכתבויות פרטיות, הן בגלל הקשיים הטכניים והן בגלל חשש לפגיעה בזכויות הפרט. 

קודם לכן, בשיחה עם בעלי טורים בעיתונים גדולים, נימק אובמה את התנגדותו למשלוח כוחות צבא גדולים לסוריה ועיראק. הוא אמר, כי בעימות בין כוח יבשתי גדול של ארה"ב לבין דאע"ש עלולים להיהרג 100 חיילים אמריקאים בחודש ו-500 עלולים להיפצע. כל חודש יעלה למשלמי המיסים בארה"ב 10 מיליארד דולר, לדבריו. איום הטרור של דאע"ש אינו מצדיק את המחיר הכבד הזה, אמר נשיא ארה"ב. הוא אמר, כי ישנה את החלטתו ויסכים לשלוח כוחות צבא גדולים לאזור רק אם תתרחש מתקפת טרור בממדים של קטסטרופה בארה"ב.

אובמה דיבר אוף דה רקורד, אך דבריו הודלפו לאחר שאחד מהמשתתפים פרסם את עיקרי הדברים בטור, בלי לייחס אותם לאובמה.