גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היכונו לעידן חדש בנדל"ן

2016 עשויה להביא איתה ירידת מחירים של עד 7.5%. אלה התרחישים האפשריים

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

בתקופת הזמן הקצרה שבה מכהנת כאן ממשלת נתניהו הרביעית, שמענו כבר על תוכניות רבות להורדת מחירי הדיור, הנושא שבראש סדר העדיפויות הכלכלי של הממשלה הנוכחית. התוכניות הללו יעמדו בשנה הקרובה למבחן קריטי המונח לפתחו של שר האוצר, משה כחלון, המחויב לעמוד בהבטחותיו לבוחריו. אלא שירידת המחירים, אם תבוא, לא תלויה לחלוטין בפוליטיקאים ובממשלה, אף שהשפעתם על המחירים בשוק הנדל"ן משמעותית.

הצעדים שננקטו עד כה בשנתה הראשונה של הממשלה, היו לא מעטים - "מחיר למשתכן", העלאת מס-הרכישה, פרויקטים של דירות להשכרה ארוכת טווח, עידוד המרת דירות משרדים לדירות למגורים, מסלול מקוצר לפיצול דירות להשכרה, קידום בנייה למגורים על קרקעות בייעוד ציבורי, עידוד פרויקטים של תמ"א 38 ועוד. אלא שהשפעת רוב התוכניות האלה, גם אם יצליחו להוריד את מחירי הדיור במידה ניכרת, תגיע רק בטווח הארוך. כך גם השפעתם של המאמצים להגדלת היצע הדיור, בהנחה שאכן יפחיתו משמעותית, כמובטח, את פרקי הזמן הנדרשים להשלמת פרויקטים, ישפיעו על הורדת המחירים בשוק רק בעוד מספר שנים.

ומה על הטווח הקצר? בניגוד למה שמאמינים רבים, תוכניות ומבצעי רכישה דוגמת "מחיר למשתכן" לא יוזילו באופן מהיר את הדיור, ואף ייתכן שיעשו את ההיפך: הביקוש לדירות ימשיך ויגדל, ההיצע לא יוכל להדביק את קצב הביקוש, ובאין שיווי-משקל, המחיר צפוי לעלות, שוב כלפי מעלה.

ובכל-זאת, מחירי הדיור כן צפויים לרדת ב-2016. זאת, על רקע התפתחויות שרובן אינן קשורות לפוליטיקאים ולמדיניות הממשלה. עליית הריביות בעולם כבר בפתח. השאלה היא עתה - מתי זה יקרה ובאיזה מהירות הריבית תעלה. העלאת הריבית בעולם תחייב העלאת ריבית מסוימת גם בישראל, שכן היכולת של בנק ישראל להתעלם משינויי השערים בעולם מוגבלת. שיעורי עליית הריביות ישפיעו על שתי שאלות-מפתח בנוגע לעתידו של שוק הנדל"ן הישראלי: מתי ייצאו מרבית המשקיעים מהשוק שכבר קצת פחות רותח; והאם בועת המשכנתאות תתפוצץ.

עליית הריבית תהפוך בהדרגה את אפיקי ההשקעה הסולידיים לאטרקטיביים יותר, ותוציא משוק הנדל"ן משקיעים רבים אשר מצויים בו, בהיעדר חלופות ובהיעדר ידע לגבי העתיד. בהינתן ההנחה שבנק ישראל לא ינקוט צעדים מלאכותיים דרסטיים לשימור שערי ריבית נמוכים, התפתחות זו תגדיל את ההיצע, ותגרום לירידת מחירים בשוק.

אל הקלחת הזו, הנמצאת בעיקר בשליטת בנק ישראל, צריך להוסיף שני פרמטרים נוספים העשויים לבלום את ירידת המחירים האפשרית: היקפי המיתון, ושיעורי האבטלה. ככל שהמיתון יעמיק ויתמשך, וככל ששיעורי האבטלה יעלו, בנק ישראל יתקשה להעלות את הריבית באופן משמעותי, ולהשפיע בעקיפין על מחירי הדיור, גם אם הריבית בעולם תעלה.

הסיבה העיקרית לאי-העלאת ריבית משמעותית היא הצורך לנטר ולפקח על מניעת פיצוץ בועת המשכנתאות. רוכש דיור נורמטיבי עם עבודה קבועה, שמתמודד עם יוקר מחיה גואה, ואפילו אדם ששכרו קוצץ ב-1,000 שקלים בחודש, ימשיך לשלם משכנתא גם בזמנים קשים. אך בן-אדם מובטל, לא יוכל לשלם. כך, בעלי דירות רבים מדי, שאיבדו את עבודתם ולא יעמדו בהחזרי המשכנתא, יביאו לערעור היציבות במשק, צעד שבנק ישראל יתקשה להתעלם ממנו.

קומבינציה של עליית שיעורי אבטלה ומיתון חד, לא תאפשר להעלות בחדות את הריביות בשוק המשפיע על שיעור עצום של נוטלי משכנתאות. במילים אחרות, שיפור במצב המשק, בעיקר ביצוא, ושימור אבטלה נמוכה, הכרחיים לניצול העלייה בריבית בעולם, לצינון מחירי הדירות בישראל.

נכון להיום, נראה שלזוגות הצעירים יש מקום למעט אופטימיות. בהיעדר אירועי קיצון, ההאטה במשק צפויה להימשך, אך בשיעור מתון, וכך גם שיעורי האבטלה ימשיכו להיות נמוכים. תחת התרחיש הזה, לצד צפי להעלאת ריבית מדורגת בעולם, קצב העלאת הריבית יכריע את שאלת ירידת מחירי הדיור בישראל.

הירידות האלו עשויות להיות חדות מהצפוי, כבר ב-2016, עם קצב ירידה מפתיע גם בשיעורים של 5%-7.5%. כבר כעת ניכרת בשוק האטה בביקושים, אך מבצעי ההנחות ותרגילי השיווק השונים, עדיין לא באו לידי ביטוי במספרים הרשמיים. העלאת שיעורי הריבית כן עשויים להביא כבר לקראת סוף 2016, לשינוי מגמה ברור יותר כלפי מטה.

הכותב, רו"ח ומשפטן, הוא יו"ר פירמת בייקר-טילי-ישראל

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרוייקטים של בניה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מהליך זה מדולל חנן מור, ושותפו מאור, לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ●  בית המשפט: "המרת החוב להון יאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים מחר - מה צפוי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" • מיטב: "ממליצים להגדיל חשיפה למניות אירופה על חשבון ארה"ב" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את הוראות רשות ניירות ערך, הכוללות הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

סיגריות / צילום: אייל פישר

העתירה למניעת עישון בבתי מגורים: האם שופטי בג"ץ יתערבו?

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; מדד הבנקים עולה ב-0.5%

מדד ת"א 90 יורד ב-0.5% • סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד לבין המנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"סופו של נסיך הכתר": כך סוקר מותו של נשיא איראן ברחבי העולם

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים