גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מזדחלים לאיטנו

ישראל מזניחה בכוונה את התחבורה הציבורית. למה היא עושה את זה?

לפני ארבע שנים פורסם ב"גלובס" (על-ידי כותב שורות אלה), מאמר על הכשל המתמשך של משרד התחבורה בתכנון התחבורה הציבורית. זאת, לאחר הכאוס שהשתרר בתל-אביב כאשר שונו קווי האוטובוסים. אחת הסיבות העיקריות לכאוס הייתה שאיש לא שאל את ציבור הצרכנים מה הם צרכיו וציפיותיו מתחבורה ציבורית. ובלשון חדה יותר: משרד התחבורה אינו שואל את הצרכנים, ולכן אינו מודע לצרכים שלהם.

הדרך המקובלת לזהות ביקושים של ציבור היא באמצעות מחקרים איכותניים, כמו ראיונות עומק, קבוצות מיקוד, ו"חוכמת ההמונים" במדיה החברתית, כפי שמקובל במקומות רבים בעולם. מחקרים אלה מייצרים תובנות, חושפים משאלות-לב, חרדות וציפיות, המהווים בסיס לכל תוכנית הנוגעת לציבור. משרד התחבורה לא ערך מחקרים כאלה לפני ביצוע "הרפורמה" בקווי האוטובוסים בתל-אביב, והפך את ציבור הצרכנים לשקופים. נראה, כי גם כיום אין למתכננים מושג מה הם הצרכים האמיתיים של הציבור בתחום התחבורה, ובפועל אין להם עניין בצרכים אלה.

התוכנית "המערכת", בהנחיית מיקי חיימוביץ (ערוץ 2), הציגה החודש קונספט ברור המעדיף הקצאת תקציבי ענק לכבישים חדשים ולמחלפים, והזנחה קשה של התחבורה הציבורית, שעל-פי מומחים מפגרת ב-25 שנה אחר העולם המערבי.

עד כמה גישה מכוונת זו יצרה מציאות בלתי אפשרית עבור מיליוני נוסעים, ניתן ללמוד ממחקר השוואתי שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שפורסם בשנת 2013, על השקעות בתחבורה ציבורית בערים גדולות בעולם, לעומת תל-אביב:

מספר ק"מ של תחבורה ציבורית לתושב לשנה: בעולם 100 קילומטר, בתל-אביב 59 ק"מ.

מספר עליות נוסעים לכלי תחבורה ציבורית בשנה: בערים הגדולות בעולם 250, בתל-אביב 139.

חלקה של התחבורה הציבורית מכלל הנסיעות בערים הגדולות: בעולם 38%, בתל-אביב 23%.

היקף ההשקעה בתשתית תחבורה ציבורית לתושב: בעולם 10,000 יורו, בתל-אביב 1,400 יורו.

אורך נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית ל-1,000 תושבים: בעולם 150 מטר, בתל-אביב 14 מטר.

השקעות בתשתית כבישים לתושב: בעולם 188 דולר, בתל-אביב 234 דולר.

מקומות חניה במרכז העסקי לכל 1,000 מועסקים: בעולם 198 חניות, בתל-אביב 467 חניות.

משמעות נתונים אלה היא חדה וברורה: ישראל מעודדת שימוש ברכב פרטי על פני תחבורה ציבורית. והנתון הבא ממחיש זאת היטב: ההשקעה בתחבורה ציבורית בערים הגדולות בישראל היא 14%! בלבד מהממוצע העולמי.

נראה כי ישנה יד מכוונת להזנחת התחבורה הציבורית, גם על-פי הנוהל התמוה של ועדות התכנון, המקפידות כי לכל יחידת מגורים חדשה יוקצו 1.4 יחידות חניה, בשעה שנושא התחבורה הציבורית בשכונות ובערים חדשות, כמעט לא עולה על סדר-היום שלהן, ועקב כך בחלק מהן לא ניתן לשלב תחבורה ציבורית נגישה. כלומר, ציבור הצרכנים אינו קיים בשיקולי התחבורה הציבורית.

במאמר שחיבר כריסטופר לאבלוק, מבית-ספר למנהל-עסקים באוניברסיטת הרווארד, נבחן הקשר בין התחבורה האידיאלית בעיניו של הצרכן, לבין הפתרונות שהמערכת המתכננת מעמידה לרשותו. המסקנה החד-משמעית היא, כי קיים צורך ברור לשאול את הצרכן מה הן הציפיות שלו מתחבורה אידיאלית, ולהשתדל לתת לכך מענה ראוי.

ארה"ב נכנסת בשנים האחרונות למה שמוגדר כ"תקופת הרנסנס" של התחבורה הציבורית. מפגעים אקולוגיים וצפיפות-יתר מכתיבים גישה הנוגדת את קונספט הכבישים המהירים. הדגש הוא על גישה חדשה ומשופרת של שירותי אוטובוסים ורכבות, שפותחו בשנים האחרונות במספר רב של ערים בארה"ב.

ובישראל - משרד התחבורה אינו הגורם הבלעדי הגורם להזנחת התחבורה הציבורית, שכן גם העיריות והמועצות המקומיות שותפות לכך, כאשר חלקן מעדיפות להשתמש בתקציבים המיועדים לתחבורה ציבורית לתלמידי חטיבות-הביניים, לצרכים אחרים. וכך, תלמידים אלה, במספר ערים ניכר, תלויים בתחבורה ציבורית לקויה, המיועדת לכלל הציבור, במקום לקבל הסעה מסודרת אל בית-הספר וממנו.

אחת הטענות של המערכת היא כי הציבור הישראלי, בשונה מהאירופים ומהאמריקנים, מעדיף נסיעה במכונית פרטית על פני אוטובוס. אך זוהי בעצם טענת שווא, שכן הצרכן הישראלי נאלץ להשתמש במכונית הפרטית, בגלל שאין בארץ די שירותי תחבורה ציבורית נגישים וזמינים.

משפחות רבות בפריפריה ישמחו להיפטר מהנטל הכספי של החזקת מכונית שנייה, ולהשתמש בתחבורה ציבורית נאותה. עובדה, לפני שני עשורים ויותר, אמרו המומחים כי המנטליות הישראלית אינה מתאימה לנסיעה ברכבת, והנה כיום הרכבת משרתת מיליוני בני-אדם. בחודש נובמבר השנה לבדו, נרשמו 4.5 מיליון כניסות של נוסעים לרכבת ישראל.

בדומה לרוב הסוגיות הציבוריות, נדרשת הסתכלות רב-תחומית ולא ראייה צרה הרואה רק את הצרכים של מקבלי ההחלטות.

עוד כתבות

iPhone 17 Air / צילום: צילום מסך

הוזלה של מאות שקלים: כמה יעלה האייפון החדש?

בשבוע שעבר השיקה אפל את האייפון 17, וכעת חברת פלאפון מפרסמת את המחירון הצפוי ● הדגם הבסיסי יעלה כ-700 שקל פחות מהדגם המקביל באייפון 16, והמגמה זהה בכל הדגמים ● ומה עוד השתנה באייפון החדש?

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ההבטחה גדולה, הסיכוי נמוך: מאחורי היוזמה להכנסת אובר לישראל

מירי רגב מקדמת צוות לבחינת כניסת שירותי הנסיעות השיתופיות לישראל, בעוד נהגי המוניות, שטרפדו את היוזמה ב־2016, מאיימים בתגובה ● ההערכה: המהלך לא יגיע לקו הסיום עד הבחירות

המדינה המפתיעה שמתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תתקוף בכירי חמאס בטורקיה, מצרים פורסת מערכת הגנה סינית בגבול עם ישראל, יפן לא תכיר במדינה פלסטינית, ורשת SBS האוסטרלית מתנגדת להדחת ישראל מהאירוויזיון ● כותרות העיתונים בעולם 

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

נשיא סוריה אחמד א־שרע / צילום: ap, Stephanie Lecocq

נשיא סוריה: המו"מ עם ישראל יכול להוביל לתוצאות בקרוב

דרמר ושר החוץ הסורי נפגשו בפעם השלישית: הושגה התקדמות לקראת הסכם אפשרי ● בריטניה תכריז על הכרה במדינה פלסטינית בסוף השבוע - אחרי עזיבתו של טראמפ ● מטה משפחות החטופים: עשרות העבירו את הלילה במאהל בסמוך למעון רה"מ בירושלים ● ענת אנגרסט, אימו של מתן: "מטרת המלחמה היא כרגע כיבוש עזה ולא הצלת החטופים כמו שהוגדר" ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

לאחר שאיבדה 31% משוויה, מאנדיי תרכוש מניות של עצמה ב-870 מיליון דולר

הרכישה נועדה להצביע על אמון הדירקטוריון וההנהלה בכיוון החברה ולאותת לשוק שבחברה מאמינים שמחיר המניה מוערך בחסר ● החברה עורכת היום מפגש עם משקיעים בניו יורק, בו היא צפויה לספק מידע על החזון לעתיד על רקע ה-AI, על האסטרטגיה ועל יעדיה הפיננסיים

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

החיסכון שלנו עבר לידיים של המוסדיים בעקבות רפורמת בכר / איור: Shutterstock

השליטים החדשים של כספי הציבור: המוסדיים קיבלו ביצת זהב ומינפו אותה

לא סתם צבי סטפק ממיטב מכנה את רפורמת בכר "המפץ הגדול של שוק ההון". היא הפכה את חברות הביטוח ובתי ההשקעות למנהלים של טריליוני שקלים של הציבור בקופות גמל, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות ● הללו הפכו לקבוצה עם כוח עצום, ויש הטוענים שאף ריכוזית לא פחות מהבנקים ● אבל בשוק מסבירים: התחרות ללא ספק מגיעה גם לשם ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד 

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

מפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

היסטוריה: החל פינוי התעשייה המזהמת במפרץ חיפה

חברת תשתיות אנרגיה הממשלתית תפנה 9 מיכלי נפט שנמצאים היום ב"חוות דלק" הממוקמת ברצועה מדרום לשדרות דגניה בקריית חיים - כצעד ראשון ● הפינוי המלא ייקח כשנה וחצי, ובסופו תיפתח רצועה חדשה המובילה לחוף

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

פצצת MPR - 500 חודרת קירות בטון של אלביט / צילום: אלביט מערכות

"היינו צריכים מניות בשווי מיליארד שקל": למה הבורסה חיכתה שנתיים להשקת מדד ביטחוני?

מדד חדש שיושק בנובמבר יכלול כמה מהכוכבות הגדולות של הסקטור הביטחוני בבורסה בת"א - אלביט, נקסט ויז'ן וארית, שהניבו תשואה של מאות אחוזים ● בבורסה טוענים כי לא איחרו את הרכבת: "זה לא מדד ליום או יומיים. התפקיד שלו הוא לייצר מכשיר פיננסי בר מעקב"