מה יש בשופטת בדימוס הילה גרסטל שהתסיס את המערכת נגדה?

מארגון הפרקליטים שקיבל בעוינות את מינויה לנציבת הביקורת על הפרקליטות וניהל קמפיין (שהצליח) נגד מועמדותה ליועמ"ש, ועד לכתף הקרה ולהידרדרות היחסים עם יהודה וינשטיין ועם שי ניצן ■ ניתוח G

הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

בראשית השבוע תם עוד פרק במאבק הייצרי שמנהלים בחודשים האחרונים אנשי הפרקליטות כנגד השופטת בדימוס הילה גרסטל, נציבת הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (נבת"מ). לא במקרה נכתב כאן כי המאבק הוא נגד גרסטל, לשעבר נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, ולא כנגד הנציבות בכלל.

האסטרטגיה "ללכת על ראשה" של מי שעומדת בראש הנציבות ונחשבת לרוח החיה מאחוריה, מובילה את הקמפיין של ארגון הפרקליטים זה תקופה ארוכה. כנראה מתוך מחשבה שהתקשורת אוהבת מאבקים פרסונליים, ומאבק בגוף עם שם כל-כך ארוך ומייגע מצטייר כהרבה פחות אטרקטיבי ממאבק באישה בעלת פנים ושם מוכרים יחסית, שעד השבוע גם נמנתה עם המועמדים הבולטים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - מה שכמובן רק העלה את מדד העניין בה.

אלא שביום ראשון השבוע הודיעה ועדת האיתור לבחירת היועץ המשפטי לממשלה כי היא ממליצה (ברוב של 4 מתוך 5 חברי הוועדה) על מועמד אחד בלבד: מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, והצדדים במלחמת הפרקליטות מול הנציבות יצטרכו מעתה לחשב מסלול מחדש.

גרסטל כבר לא תוצנח מלמעלה כדי לעמוד בראש הפירמידה ולסגור חשבון עם מי שנלחם נגדה מתוך הפרקליטות - ניסוח שמשפטנים המקורבים לה מתנגדים לו כמובן בתוקף, בנימוק שהיא הייתה יודעת להתעלות מעל המחלוקות, לו הייתה מקבלת את התפקיד. אבל גם הישארותה בנציבות רחוקה מלשמח את אנשי הפרקליטות, ששרפו בחודשים האחרונים כמעט כל גשר אפשרי במאבק מולה.

הקמפיין השלילי שניהלו גורמים המעורבים במאבק נגד מינויה של גרסטל לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה היה אמוציונלי מאוד. הם לא הסתפקו בדה-לגיטימציה שעשו לנציבות ולכל רעיון הביקורת הפרטנית, אלא פנו בשבועות האחרונים לכמה כלי תקשורת בהצעה לכתוב על גרסטל כמי שמחוברת למוקדי כוח שמטילים צל על מינויה לתפקיד. אולי מתוך תקווה שהתקשרות בעייתית עם אחד הגורמים, תשחיר אותה באופן שירחיק אותה לא רק מלשכת היועץ אלא גם ממשרדי הנציבות.

אלא שבדיקת השמות לא הביאה למסקנה שמדובר בקשרים בעייתיים, והתחקירים ירדו מעל הפרק, מותירים את מערכת היחסים העכורה בין הצדדים לבעבע ביתר שאת.