מבחן ריטמן

האם המקרה של ניצב ריטמן עומד במבחן בוזגלו - או שנקבע כאן מבחן חדש?

ניצב רוני ריטמן / צילום: חטיבת דוברות המשטרה
ניצב רוני ריטמן / צילום: חטיבת דוברות המשטרה

3 שבועות וקצת אחרי שהכותרות בתקשורת בישרו על פתיחת חקירה בעניינו של ניצב רוני ריטמן, בישרו אותן כותרות על החלטת היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין לסגור את התיק, כי נסיבות המקרה בכללותן, כפי שהן עולות מהראיות, אינן מתאימות לניהול הליך פלילי.

במהלך אותם 3 שבועות התבטאו בכירים במערכת המשפטית, ובהם ראש מח"ש, כי קיימת תשתית ראייתית משמעותית לעבירות שיוחסו לו. הדלפות רבות מחומר החקירה הצביעו כי עניינו של ניצב ריטמן הוכרע כבר לחובתו. בין היתר נכפתה עליו יציאה לחופשה במהלך אותה התקופה, והתנהל סביבו מחול שדים.

3 שבועות ארך הליך הבדיקה בעניינו. 3 שבועות אינם זמן ארוך, אך בעיני ניצב ריטמן, שטען כל הזמן לחפותו, סביר שהם ארכו כנצח.

היום יש לברך את מערכת המשפט כי השכילה לברר את העובדות ולגבש מסקנותיה בפרק זמן קצר זה של שבועות אחדים. מנגד, יש להצר כי פרשיות אחרות, המערבות אף הן אישי ציבור ואשר אף בהן מתבטאים אנשי החוק בפסקנות, אינן מגיעות ככלל למיצוי מהיר כזה. התרגלנו במחוזותינו כי פרשיות המערבות אישי ציבור נגררות לעתים שנים ארוכות.

רוב חקירות המשטרה אורכות זמן רב. במהלך החקירות הציבור נחשף פעמים רבות להדלפות רבות מחדרי החקירות. לאחר סיכום החקירה (ובדרך-כלל פרסום המלצות המשטרה), גם הבירור בפרקליטות, ובהמשך על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, אורך אף הוא זמן רב עד להכרעה.

בסופו של דבר, אף במקום שבו מוחלט על סגירת התיק בעניינו של אותו איש ציבור, הרי שהפגיעה בתדמיתו, כמו גם הפגיעה הכלכלית והציבורית בו, והנזקים שנגרמו לו במהלך אותה תקופה ארוכה, לרוב אינם ניתנים עוד לשיקום.

בית המשפט העליון טבע לפני שנים ארוכות את "מבחן בוזגלו", כדי להבטיח כי מר בוזגלו והגברת כהן מחדרה יקבלו מרשויות החוק את אותו היחס כמו מי שנחשב ל"מקורב לאליטה", איש ציבור או ידוען.

נשאלת השאלה: האם המקרה של ניצב ריטמן עומד במבחן בוזגלו - או שמא נקבע כאן מבחן חדש שהוא "מבחן ריטמן". יש לקוות כי ריטמן לא זכה ליחס מיוחד בשל היותו חלק מגופי האכיפה ובשל קרבתו המקצועית הרבה, משך שנים בשל תפקידיו השונים במשטרה, לבכירי המערכת שדנו בעניינו.

יצוין כי ריטמן, שכיהן במשטרה כמפקד יחידת להב-433, הלוחמת בתופעות של פשיעה ושחיתות, בארץ ובעולם, היה חשוד בהטרדה מינית.

בטוחתני כי ההחלטה שנתקבלה בעניינו הייתה עניינית, שקולה ואחראית. השאלה המעניינת היא - האם הוא זכה ליחס מועדף בפרוצדורה? דומני, כי העובדות מדברות בעניין זה בעד עצמן. וכעת יש לקוות כי אותן אמות-מידה יחולו על כל אזרחי המדינה, לרבות אישי ציבור אחרים.

כמו כן, יש לקוות לא פחות כי ניצב ריטמן, אם וככל שישוב לתפקידו, יזכור את מקרהו של מר ריטמן ואת עוגמת-הנפש הגדולה שנגרמת לכל מי שמוחזק בגדר חשוד בישראל (אף אם חפותו עודנה עומדת לו), וידאג כי הגוף שבראשו הוא עומד יפעל למיצוי מהיר ויעיל של כלל החקירות המונחות לפתחו.

הכותב הוא עורך דין.