גזית גלוב זכתה לביקוש גבוה של 970 מ' ש' במכרז המוסדי

החברה ביקשה לגייס כ-350 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור ■ בעקבות הביקוש הגבוה, החליטה החברה להרחיב את היקף ההנפקה, ותקצה למזמינים במכרז המוסדי מניות ב-600 מיליון שקל, לפי מחיר של 35.5 שקל למניה

חיים כצמן, יור גזית גלוב / צלם: גיל לביא
חיים כצמן, יור גזית גלוב / צלם: גיל לביא

ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל הבטיחה גיוס של 600 מיליון שקל במסגרת השלב המקדים של הנפקת המניות הציבורית. זאת, תודות להשתתפות ערה של שחקני נוסטרו וכמה מהגופים המוסדיים הגדולים. הערב אמורה החברה להשלים גם את השלב הציבורי בהנפקה, אולם סכום הגיוס בו צפוי להיות נמוך.

במסגרת השלב המוסדי, הגישו המשקיעים הרשאים להשתתף בו התחייבויות מוקדמות לרכישת מניות החברה ב-967 מיליון שקל. מתוך התחייבויות אלו, נענתה החברה לבקשות לרכוש 16.9 מיליון מניות תמורת כ-600 מיליון שקל, כאשר כמחצית הסכום (302 מיליון שקל) הגיע מהחברה האם של גזית גלוב, נורסטאר החזקות, שבשליטת כצמן וסגל.

הביקוש הגבוה גם אפשר לגזית גלוב לקבוע את מחיר ההנפקה על 35.5 שקל למניה, לעומת מחיר מינימום של 34.75 שקל למניה שהוצע במכרז המוסדי. עם זאת, למשתתפים במכרז המוסדי הובטחה עמלת השתתפות מוקדמת בשיעור של 2.5%, כך שהמחיר האפקטיבי אותו שילמו המשתתפים עמד על כ-34.6 שקל למניה.

את ההנפקה הובילו חברות החיתום לידר הנפקות וכלל פיננסים חיתום. היום נסחרה מניית גזית גלוב בבורסה סביב מחיר של 35 שקל למניה, שמצד אחד אפשר למשקיעים לרכוש מניות במחיר הנמוך ממחיר ההנפקה, אולם מצד שני אפשר לאלו שרכשו במכרז המוסדי (ונהנו מעמלת ההשתתפות המוקדמת) למכור חלק מהחזקתם ברווח מהיר של כ-0.5 שקל למניה. מחזור המסחר הגבוה במניה היום, כ-50 מיליון שקל, מעיד כי שני הצדדים ניצלו מצב זה.

עמלת ההשתתפות המוקדמת הגבוהה שהציעה החברה הפכה את המכרז המוסדי לכר פורה לרווחים אפשריים עבור חברות הנוסטרו הגדולות שפועלות בשוק. כך, למשל, שחקן הנוסטרו אייל בקשי רכש במכרז המוסדי מניות בהיקף של 43 מיליון שקל עבור שותפות אמטרין וחברת ברק קפיטל, שתיהן בשליטתו.

אל בקשי הצטרפו גופי מסחר נוספים כמו חברת דיסיליון של דוד אדרי, לשעבר סמנכ"ל הברוקראז' של פסגות, שרכשה מניות בסכום גבוה של 32 מיליון שקל, וכן ענבר נגזרים שבשליטת אמיר אלדר וגלי ליברמן, שרכשה מניות ב-26 מיליון שקל. משתתפות נוספות היו א.ס. ברטמן (21 מיליון שקל), אורקום אסטרטגיות (20 מיליון שקל), י.א.צ השקעות (11 מיליון שקל) ועוד. מונבז קפיטל של מנכ"ל טאו תשואות לשעבר יוסי ארד, שלאחרונה התפטר מדירקטוריון חברת כלכלית ירושלים, השתתפה אף היא בחגיגה ורכשה מניות ב-6 מיליון שקל.

גם המוסדיים בחגיגה

את רשימת הגופים המוסדיים שרכשו מניות בהנפקה מובילים קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים (30 מיליון שקל), ובתי ההשקעות פסגות (25 מיליון שקל) ומיטב-דש (16 מיליון שקל). קרנות הגידור של אלטשולר שחם (ינשוף ונץ) רכשו במשותף מניות בכ-7 מיליון שקל וסכום דומה השקיעה קרן הגידור טוליפ.

הנפקת המניות הגדולה של גזית גלוב תגדיל את ההון העצמי של חברת המרכזים המסחריים בכ-8.5%, לעומת זה שהוצג בסוף ספטמבר האחרון (7.1 מיליארד שקל) ובניכוי דיבידנד של 82 מיליון שקל ששילמה החברה אתמול. ההנפקה משתלבת עם האסטרטגיה של החברה לשנים הקרובות, להקטין את המינוף הפיננסי שלה, שעמד בסוף ספטמבר 2015 על 51.6%. בראיון ל"גלובס" הסבירה לאחרונה מנכ"לית החברה, רוחה לוין, כי המטרה היא לזכות בדירוג השקעה בינלאומי.

במסגרת זו השלימה גזית גלוב לפני כשבועיים מכירה של 3.7% ממניות החברה הבת האמריקאית אקוויטי וואן תמורת 125 מיליון דולר (486 מיליון שקל), וירדה להחזקה של 38.5% בה. נוסף על כך, דיווחה גזית גלוב בסוף השבוע האחרון על כוונתה להעמיד למכירה 2.9% ממניות החברה הבת הקנדית, פירסט קפיטל רילטי (FCR), בשווי נוכחי של 121 מיליון דולר קנדי (341 מיליון שקל). המהלך יצמצם את ההחזקה של גזית גלוב בחברה זו ל-39.3%.