הפסד לקואליציה: נפלה הצעת החוק להוריד את גיל העבודה ל-13

יחימוביץ' לשאשא-ביטון: "זו המפלגה החברתית שלכם? תנו לילדים להיות ילדים, אל תשלחו אותם לעבוד ולפרנס משפחות. בואו נחסוך לעצמו את ההשפלה"

יפעת שאשא ביטון ומשה כחלון/צילום: תמיר ברגיג
יפעת שאשא ביטון ומשה כחלון/צילום: תמיר ברגיג

הצעת החוק להוריד את גיל העבודה מ-14 ל-13 בחופשת הקיץ לא עברה היום (ד') במליאת הכנסת, כשמספר המתנגדים ומספר התומכים עמד על 43 לכל צד, למרות שההצעה זכתה לתמיכת הממשלה.

בדברי ההסבר להצעה, של ח"כ יפעת שאשא-ביטון, נכתב כי "ישנה חשיבות רבה לעבודת בני הנוער בחופשה, שכן הם נתרמים רבות מהשתלבותם בעבודה הן ברמה האישית והן ברמה החינוכית וזו יכולה להוות עבורם חוויה חיובית ומתגמלת בכל המובנים. מלבד זאת, במצב הכלכלי הנוכחי נדרשים בני נוער רבים לצאת לעבוד, בין אם כדי לסייע להוריהם ובין אם כדי לחסוך ולממן מאוויים וצרכים אישיים".

שאשא-ביטון אמרה בדיון כי "בעבודה יש גם ערך חינוכי. במרבית המדינות המפותחות גיל התעסוקה הוא 12 ו-13. בשביל לעשות שינוי צריך לפעול והיום יש לנו הזדמנות לפעול. אני לא אקדם את החוק הזה אם הוא לא יכלול מנגנונים ברורים של פיקוח".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "אם החוק הזה יגיע לכי חקיקה זה יהיה אחד הרגעים המבישים בתולדות הכנסת. לא יאמן שב-2015 מדינה מערבית רוצה לחוקק חוק כזה. חלק מהקדמה הנאורות וההשכלה היה חילוץ הילדים מעולם העבודה ואתם מקצרים בחזרה את גיל הילדות. זה בסיס מוסרי של מדינה מערבית. פשוט חרפה, בהתחלה חשבתי שמישהו צוחק כאן. מי ילך לעבוד בגיל 13? הילדים העניים יכלו לעבוד בגיל 13 כדי לעזור במשק-הבית. במקום להעלות את גיל העבודה אתם מורידים אותו? זו המפלגה החברתית שלכם? תנו לילדים להיות ילדים, אל תשלחו אותם לעבוד ולפרנס משפחות. בואו נחסוך לעצמו את ההשפלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב בדיון ואמר: "קיבלתי חוות-דעת שיצחק קדמן יו"ר המועצה לשלום הילד תומך בחוק. מנגד אני שומע את הטענות של חברי הכנסת. אני חושב שהדבר הנכון הוא להעביר את זה ולהמשיך לדון בטענות במסגרת הוועדה".