רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון, טוען כי הממשל הסיני יתערב בקרוב על מנת להרגיע את הרוחות, בעוד השווקים גועשים היום והבורסות נופלות ממזרח עד מערב. בסין נפלה הבורסה עד 8% ואז המסחר הופסק, באירופה נרשמות ירידות חדות של כ-4% ובארה"ב החוזים העתידיים נופלים כ-2%.

"סביר להניח כי הפוקוס של הממשל הסיני יעבור מרפורמות מבניות לשמירה על יציבות פיננסית במטרה להימנע ממשבר", אומר יונסיאן. "התנודות החריפות של היואן הסיני ונפילות בשוק המניות ככל הנראה יאלצו את הממשל לקחת צעד אחורה מהתכנית האסטרטגית לשקיפות ולפתיחת השווקים. הסינים חוששים מבריחת הון, ובצדק. צפו להתערבות מחודשת של הממשל הסיני בשווקים בשבועות ובחודשים הקרובים".

 

נתוני ייצור חדשים וסיום תקופת איסור על מכירת מניות ע"י בעלי עניין הצפוי בסוף השבוע "הובילו למכירת חיסול במניות הסיניות", מסביר יונסיאן. "הירידה ככל הנראה הייתה גבוהה יותר אלמלא הפסקת המסחר באמצעות מנגנון 'מנתק הזרם', החדש בבורסה הסינית".

בבנק ההשקעות גולדמן זאקס העריכו בעבר את השווי הכספי של המניות החסומות למכירה בסין בהיקף של 185 מיליארד דולר. לדברי יונסיאן, "סביר להניח שלפרט הטכני הזה יש אמנם משמעות רבה בטווח הקצר, אבל צריך לזכור שגם הבעיות בסין שנעלמו מהרדאר לאחרונה לא התאדו".

לדבריו, "בחודשים האחרונים נראה כי סין מתייצבת, ולמעט תנודות במטבע היא לא תפסה הרבה כותרות. המשקיעים תלו תקווה ברפורמות הסיניות שמטרתן מעבר מכלכלה מוטת ייצור לכלכלה מוטת צריכה ואמנם נעשתה התקדמות בחזית זו, אך ההתקדמות בצריכה לא מפצה על ההאטה העמוקה בייצור (חודש עשירי ברציפות של התכווצות), על בעיות עמוקות בסקטור הנדל"ן, ועל בנקאות הצללים הסינית".

גיא יהודה, כלכלן בכיר במערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות, אומר כי הדגש הוא על היואן, המטבע של סין: "טריגרים תמיד היו ויהיו; העניין הוא המטבע הסיני. המטבע הסיני חזק מדי ויש לו עוד כברת דרך לעבור עד שהוא יחזור קרוב יותר לשיווי המשקל שלו. הסינים מנסים לעשות זאת באופן מבוקר אבל זה לא כל כך הולך וכל עוד הפיחות יימשך בכאלה עוצמות סביר לוודאי שהתנודתיות בשווקים תישאר גבוהה יחסית.

"כך או כך, לסינים אין הרבה ברירות והיואן צריך לעבור פיחות לא קטן. המשמעות - עוד לחץ על מטבעות השווקים המתעוררים, עוד לחץ על מחירי הסחורות ועוד לחץ על סביבת המחירים בעולם.

"חשוב לציין, סין להערכתנו אינה הולכת לקראת מיתון או משבר כלכלי. המצב הכלכלי בסין דווקא משתפר מאוד לאחרונה וניכרת התייצבות מסוימת של ההאטה בכלכלה הסינית (הפיחות ביואן יעזור כמובן לעניין הזה), הסיכון ממהלכיה של סין הוא בעיקר לשותפות הסחר שלה ולמתחרות הסחר שלה ואם נהיה מדויקים יותר - השווקים המתעוררים שכבר כיום נמצאים במצב כלכלי יחסית מסוכן עם מחירי סחורות שיורדים ומטבעות שמפוחתים בעשרות אחוזים. מה שמתרחש החל מאמש רק ממחיש שהשנה אסטרטגיית ההשקעות צריכה להיות בררנית הרבה יותר בעיקר בכל הנוגע לשווקים המתעוררים".

 

ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות קרנות נאמנות, מציין כי "מספרים שהירידות בסין הן בגלל מדד מנהלי הרכש שפורסם והראה על התכווצות בפעילות היצרנית ועל רקע הכוונות של הבנק המרכזי בסין להמשיך להחליש את היואן. ובכן, כל מי שעוקב אחרי הכלכלה הסינית ממש לא מופתע לגלות את הנתונים הללו . הכלכלה הסינית נמצאת במעבר מכלכלת ייצור לכלכלת שירותים. אחד האתגרים המרכזיים של סין הוא לטפל בעודף כושרי הייצור שנוצרו אצלה בשנים האחרונות, במהלך הניסיון האגרסיבי לשמור על קצב צמיחה של 7%. ברור כי השינויים הללו יתנו את אותותיהם במהלך השנים הקרובות בכלכלה ויתבטאו בהאטה בצמיחה, כנראה מתחת ל-6%. גם ההקלה המוניטרית בסין צפויה להמשך בד בבד עם החלשה של המטבע".

לכן, אומר גרשוני, "נראה כי הירידות החדות היום הן יותר עניין מסחרי. נתון מדד מנהלי הרכש אמנם מראה על החלשות בפועל ויש בו משום "ציפייה שהתממשה", אך ספק שהוא נפל על מישהו מהסוחרים הראשיים בבורסה בהונג קונג כ"רעם ביום בהיר". הפתיחה הקשה של השנה בבורסות אסיה מזכירה לנו ש-2016 צפויה להיות תנודתית באופן חריג והעצבנות במסחר תהיה גבוהה, כאשר כל נתון מאקרו שייכנס עלול לשמש טריגר עבור הסוחרים לשנות פוזיציות באגרסיביות , גם בשווקים המפותחים. העדפתנו באלומות היא להיחשף לשווקי ארה"ב וישראל תוך בחירה של סקטורים ספציפיים".

אלעד שמש, סמנכ"ל הברוקראז' של קולמקס (Colmex), מוסיף כי "שנת 2016 נפתחת בלחץ מכירות מכיוון הבורסה הסינית. ברקע, ניתוק יחסי ערב הסעודית ואיראן במקביל לנתוני מקרו שליליים המאותתים על האטה נוספת בקצב הצמיחה של הכלכלה השנייה בעולם. ניתוק יחסי ערב הסעודית עם איראן צפוי מצד אחד לפגוע באופן ישיר בפעילות העסקית בין סין לאיראן עקב פרויקטים משותפים בין שלושת המדינות, בעיקר בסקטור התעשייה אשר תמך במחירי האנרגיה. אם ננתח היסטורית את תגובת הממשלה הסינית לירידות האחרונות בבורסה, ייתכן מאוד ונראה התערבות ממשלתית בטווח הקצר בבסיס הקצב באמצעות רכישות, שינויי ריבית או פעולות מוניטריות אחרות".

גם שמש מעריך שהממשל הסיני יתערב בקרוב כדי למתן את הירידות החדות ולמנוע מפולת. "כך או כך", הוא אומר, "אנו מקבלים פרומו לשנת 2016, אשר צפויה להיות תנודתית במיוחד. ודאו כי אתם מסוגלים לבצע פעולות מכירה בחסר (שורט); ככל הנראה תצטרכו את זה".