מפרץ חיפה: ירידה של 11% בזיהום האוויר שמקורו בתעשייה

זאת ב-2015 ■ לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, ירד זיהום האוויר במפרץ חיפה ב-65% מאז 2009 ■ המשרד: הורחב הפיקוח על המפעלים המזהמים

מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

בשנת 2015 חלה ירידה של 11% בזיהום האוויר במפרץ חיפה שמקורו בתעשייה, ומאז שנת 2009 חלה ירידה של 65% ברמת זיהום האוויר במפרץ - כך נמסר היום (ג') מהמשרד להגנת הסביבה.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ומנכ"ל משרדו, ישראל דנציגר, חשפו היום את נתוני זיהום האוויר העדכניים במפרץ חיפה, במסגרת דיווח רבעוני על פעילות התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ. הדוח התפרסם היום לראשונה, לאחר שהתכונית הושקה לפני כ-4 חודשים, והיקפה הוא כ-330 מיליון שקל ל-5 השנים הבאות.

ברבעון האחרון של 2015, כך על פי דיווח המשרד להגנת הסביבה, הורחבו משמעותית מלאכת הפיקוח והאכיפה במפעלים. במשרד אמרו כי נציגיו עשו באותם חודשים 27 בדיקות פתע בארובות, ובדיקות נוספות לחשיפת דליפות בלתי מוקדיות ממפעלים. בשנה האחרונה ננקטו הליכי אכיפה נגד 11 מפעלים, בחלקם כבר נמסרה הודעה למפעלים על הכוונה לקנוס אותם במיליוני שקלים על פעולות שזיהמו את הסביבה. בין המפעלים שנגדם נפתחו הליכים גם בזן, גדיב, חיפה כימיקלים וחברת נמל חיפה.

המשרד להגנת הסביבה, מסר כי ב-4 מפעלים במפרץ חיפה הוטמעו בשנה האחרונה טכנולוגיות ייחודיות לצמצום הפליטות המזהמות וזאת, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. עוד אמרו במשרד כי מספר תחנות ומכשירי הניטור למעקב אחר רמת הפליטות ממתקנים תעשייתיים הוכפל, ועומד על 75. הנתונים שנאספים מרוב מכשירי הניטור משודרים כל העת לציבור ברשת האינטרנט.

בכוונת המשרד להגנת הסביבה לפרסם מדי רבעון דוח אודות מצב איכות האוויר במפרץ חיפה, וזאת כחלק מהתוכנית הלאומית לצמצום הזיהום באזור זה. לדברי השר להגנת הסביבה, גבאי התוכנית הלאומית כבר נושאת תוצאות אך עם זאת, לפני משרדו עוד מלאכה רבה: "יש לפנינו עוד הרבה עבודה ונפעל במרץ לצמצום זיהום האוויר בחיפה ובקריות שמקורו בתעשייה ובתחבורה וזאת תוך הגברת האכיפה והפיקוח והרחבת פעולות הניטור והדיגום. נוודא שאיכות החיים של תושבי חיפה והקריות תשתפר דרמטית", אמר.

החל מהיום חלות הגבלות על כניסה של משאיות בשעות השיא לעיר התחתית בחיפה במסגרת ההכרזה על אזור זה כ"אזור אוויר נקי", שבו ננקטות פעולות להפחתת פליטות מתחבורה.

במשרד להגנת הסביבה קראו לנהגי המשאיות לעשות שימוש במנהרות הכרמל, לאחר שמחיר הנסיעה בהן סובסד וחלה בו הוזלה בשיעור של 40%. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי נסיעת משאיות דרך מנהרות הכרמל עשויה להפחית ב-98% את חשיפת האוכלוסייה לזיהום שמקורו בכלי רכב. זאת, לצד הוראה שניתנה לשני ציי אוטובוסים להטמיע אמצעי הנעה שמפחיתים את פליטות המזהמים.