מנקיינד: ההסכם עם סאנופי מבוטל; המניה צללה בכ-28%

חברת התרופות הבינלאומית הפסיקה את הסכם הרישוי הנוגע למוצר Afrezza שפיתחה מנקיינד ■ בעקבות ההודעה, מניית מנקיינד קורסת בכ-28% בבורסה בת"א ובשיעור דומה בוול סטריט

אלפרד מאן / צילום: בלומברג
אלפרד מאן / צילום: בלומברג

מאז שהצטרפה לבורסה המקומית ועד אתמול, מניית מנקיינד  צנחה ב-61%. היום (ג') היא קורסת בעוד כ-26% ובשיעור דומה במסחר בוול סטריט. זאת לאחר שהחשש המרכזי שנוגע לפעילותה התממש. חברת התרופות הבינלאומית סאנופי הפסיקה את הסכם הרישוי הנוגע למוצר Afrezza שפיתחה מנקיינד.

המוצר הוא משאף אינסולין המיועד לחולי סוכרת, ששיווקו החל לפני כשנה, אך המכירות שלו לא התרוממו. לאחרונה התפטר מנכ"ל מנקיינד, ככל הנראה על רקע כישלון השיווק של המוצר.

"מנקיינד באה לת"א במצוקה פיננסית ועם מוצר שצומח לאט"

לפי הודעת החברה, מנקיינד וסאנופי ייכנסו לדיונים ביניהן על-מנת להעביר את הזכויות על התרופה באופן חלק תוך 90-180 יום. בכל מקרה, סיום ההסכם יהיה לא יאוחר מיולי 2016.

מנקיינד, שנוסדה על-ידי המיליארדר אלפרד מאן, הייתה אחת ממספר חברות אמריקאיות מתחום מדעי החיים שניצלו פירצה מסוימת ונרשמו למסחר בת"א, על-מנת לנצל את הביקושים שנובעים מכניסתן למדדים בבורסה ולגייס מימון. מנקיינד הייתה הבולטת בין החברות, הן משום שהייתה גדולה יותר והן משום שהמצוקה הפיננסית שלה הייתה בולטת יותר בזמן שנרשמה למסחר פה, באוקטובר האחרון. לאחר שהתעוררה סערה החליטה הבורסה לשנות את הקריטריונים ולחסום את הפירצה, וכעת חברות שאין להן זיקה ישראלית אינן מצורפות למדדים באופן מיידי כמו קודם.

שני גופים מובילים, גולדמן זאקס ו-RBC, ממליצים על מניית מנקיינד בהמלצות שליליות ועם מחיר יעד של דולר אחד בלבד. עם פתיחת המסחר בוול סטריט, מניית מנקיינד מתקרבת למחיר היעד הזה, כשהחברה נסחרת כעת בשווי של 490 מיליון דולר בלבד.