גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשובה מקבל החזר הוצאות, עובדי אמדוקס יוצאים להפגין

וגם: "מלך השלדים" ירון ייני מבקש פשיטת-רגל

יצחק תשובה מקבל החזר הוצאות

אסיפת בעלי המניות של קבוצת דלק אישרה תשלום החזר הוצאות לבעל השליטה יצחק תשובה, "המכהן כדירקטור בחברה, מעניק מעת לעת, בהתאם לדרישת הנהלת החברה, ייעוץ להנהלה, ותורם מזמנו ניסיונו וכישוריו הרבים לקידום ענייניה ועסקיה של החברה והחברות-הבנות בארץ ובחו"ל".

עוד הדגישו בדלק בזימון לאסיפה כי "תשובה לא קיבל ואינו מקבל כל שכר או תמורה בגין כהונתו כדירקטור ו/או בגין שירותיו לחברה כאמור לעיל, קרי, לא משולם לו שכר דירקטורים או כל שכר אחר".

מדובר בהוצאות בגין העמדת משרד וחניה במשרדי החברה; הוצאות בגין נסיעות לחו"ל; והוצאות שהייה, התניידות ואירוח בחו"ל - אשר הוצאו ויוצאו על-ידי תשובה במסגרת מתן ייעוץ על-ידיו להנהלת החברה, ולרבות בגין פעילות תאגידים בשליטת החברה. זאת, לתקופה של 3 שנים, רטרואקטיבית מתחילת 2015, וכנגד חשבוניות וללא תקרה לסכום ההוצאות. 

יצחק תשובה / צלם: בלומברג

המחאה החברתית של עובדי אמדוקס

עובדי ענקית התוכנה אמדוקס קיימו אתמול משמרת מחאה מול משרדי החברה ברעננה, על רקע סירובה של הנהלת החברה להכיר בנציגות ההסתדרות ובוועד העובדים ועל רקע מה שהאחרונים רואים כהתנהלות חד-צדדית של ההנהלה בנוגע לעתידם התעסוקתי של חלק מהעובדים. החברה מסרבת להכיר בוועד כנציג העובדים, שמעוניין לדון עמה על הסכם קיבוצי, שיסדיר את תנאי העסקתם.

הוויכוח בין הצדדים הוא אם הושג התנאי כך שהוועד יהיה נציג העובדים, כלומר שאכן מעל שליש מהעובדים התפקדו להסתדרות.

הרקע לדברים הוא גורלם הלוט בערפל של כ-100 מעובדיה, ששובצו על-ידי החברה לפרויקט בחברת סלקום. לדברי ההסתדרות, אמדוקס החלה להודיע לעובדים העומדים לקראת סיום הפרויקט כי באחריותם למצוא לעצמם תפקיד חלופי באמדוקס - אחרת העסקתם תופסק. 

עובדי אמדוקס מפגינים / צילום: דוברות ההסתדרות

העתיד של קוברינסקי

מאז הוקמה "יש עתיד", משמש הלל קוברינסקי כאחד מיועציו הקרובים של העומד בראשה, ח"כ יאיר לפיד. במקביל הוא המשיך לשמש כמנכ"ל חברת AT&T ישראל, תפקיד אותו מילא ב-8 השנים האחרונות. עתה הוא עוזב תפקיד זה.

קוברינסקי הוא מחבריו הוותיקים של לפיד, המוציא והמביא שלו, והוא גם זה שניהל עבורו את המשא-ומתן עם המועמדים לרשימה לכנסת.

בגזרת ההיי-טק זכה קוברינסקי לפרסום וממון, כשב-2007 עשה אקזיט, עת מכר יחד עם שותפו, היזם צבי פרנק, את חברת אינטרוויו לקונצרן התקשורת העולמי AT&T. לפי הערכות, קוברינסקי גרף בעסקה 8.5 מיליון שקל. מחליפו בניהול AT&T ישראל, יהיה ניר שלום, שמכהן בשנים האחרונות כמשנה למנכ"ל.

מרכז הפיתוח של AT&T מונה כ-500 עובדים בארץ ובחו"ל. 

הלל קוברינסקי/ צילום: רוני שיצר

דקירה קטנה במניה

על רקע המצב הביטחוני, חברת פמס פיתחה פטנט מעניין - אפוד להגנה מדקירות, שבשונה מאלה המוכרים מהצבא, הוא קל ואף אופנתי. הכול טוב ויפה, מה גם שהמניה של החברה עלתה בימים האחרונים, מאחר שמדובר בסחורה לוהטת. אם כך, מדוע שרק אנשי כוחות הביטחון ייעזרו בה ולא אזרחים?

המוצר כבר היה בדרך לסיבוב יחסי ציבור נוסף, כשכתב הערוץ הראשון, איתם לחובר, הגיע לחברה, שם הציעו לו לנסות אותו "על רטוב", כלומר לנסות לדקור אותו.

אלא שפה הכול השתבש. הסכין פצעה את לחובר, והוא פונה לבית החולים לאחר שקיבל טיפול עזרה ראשונה מאנשי פמס.

בתגובה, מניית פמס צנחה אתמול ב-5%. היום היא שינתה כיוון, ועלתה בכ-2%.

מחברת פמס נמסר: "הסכין לא חדרה את המיגון. הכתב זז בעת ההדגמה, ו'הדוקר' פספס את המיגון, ולכן הכתב נדקר קלות בחלק העליון מעל המיגון. החומר שלנו נבדק במעבדות בכל העולם ונמצא עומד בכל התקנים המחמירים ביותר, הרבה מעבר לדקירה של אדם". 

ימות המשיח ב"יש עתיד"

מפלגת "יש עתיד" ושר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן, לא היו ידועים כחבריו הטובים של המגזר החרדי בכנסת הקודמת. כהן עצמו סיפק מספר ציטוטים נשחיזקו עמדה זו: "אני לא צריך לדאוג למי שלא שולח את חבריו לצבא", אמר פעם בביקור בבית-שאן. בפעם אחרת, בוועידת ישראל לרפואה, הכריז כי "עני חרדי חי יותר מעני בציבור הכללי", ובעוד הזדמנות אמר כי "החרדים אינם אחים שלי", כנראה בימים שנפתלי בנט עוד היה "אח" של אנשי המפלגה.

אבל מסתמן שהעתיד יהיה שונה. כהן סייר במרפאת עמותת "בית חם" במודיעין ועמד מקרוב אחר שרותי בריאות הנפש המוענקים במגזר החרדי, עם כניסתה של הרפורמה בבריאות הנפש לתוקפה.

אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם", הפגיש את ח"כ כהן עם רופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שהם חלק מהצוות המקצועי במרפאה, והציג בפניו את מערך השירותים המקצועיים שמספקת העמותה לכ-60 אלף מטופלים מדי שנה.

ח"כ כהן ציין כי מה שמתחולל במגזר החרדי בתחום זה הוא בגדר מהפכה, וכי הוא יפעל במסגרת ועדת העבודה והרווחה בכנסת לחיזוק עמותות כגון עמותת "בית חם". עם אידיליה כזו, אפשר לקוות גם לשלום עם הפלסטינים. 

"מלך השלדים" ירון ייני מבקש פשיטת-רגל

עסקי השלדים הבורסאיים של ירון ייני כבר לא מספקים את הסחורה. לפני כשבועיים וחצי הגיש איש העסקים בקשה למתן צו כינוס והכרזה עליו כפושט-רגל, לאחר שצבר חובות של יותר מ-20 מיליון שקל ל-10 נושים שונים.

הנושה הגדול ביותר הוא חברת איי. איי. איתמר השקעות, לה הוא חייב 7.3 מיליון שקל. ייני חייב גם 4 מיליון שקל לגדי אלמליח, 2.5 מיליון שקל ליוחאי תירוש, 700 אלף שקל לחברת אדר סחר, קרוב ל-700 שקל למע"מ וכן סכומים קטנים יותר לבנק לאומי, בנק המזרחי, עדי צים, דב גולדשטיין ונושים אחרים.

בבקשה כותב ייני, באמצעות עורך דינו שאול קוטלר, כי "מיציתי את יכולתי הכלכלית. במהלך הניסיונות להציל את החברות בהן האמנתי, הזרמתי את כל חסכונותיי וכספיי הפרטיים, ואף חתמתי על ערבויות אישיות משמעותיות. בנסיבות אלה נותרתי ללא הכנסה".

עוד הוא הוסיף כי "הגעתי לקצה, לא נותרו לי חסכונות, כספים או רכוש. אינני מצליח למצוא עבודה או לחילופין ליזום דבר. זאת בעקבות השם הרע שהוצא לי בכוונת מכוון בכל מדיה אפשרית. עד היום נתמכתי על-ידי משפחתי, אולם הגעתי עד קצה גבול יכולתם לעזור, ומכאן מוגשת בקשה זו, תוך מצוקה אישית גדולה".

ייני מתאר שם גם כי המצב הביא לפרידה מאשתו מזה 22 שנה, וכיום הוא גר בשכירות, לבדו.

ייני, 53, התפרסם בשוק ההון כ"מלך השלדים", בשל פעילות סחר ערה של קנייה ומכירה של שלדים בורסאיים, קרי חברות ללא פעילות עסקית משמעותית שמניותיהן רשומות למסחר.

המודל שלפיו פעל ייני הוא השתלטות על חברה בורסאית שהגיעה לסוף דרכה, רכישת השלד הבורסאי שלה, "ניקוי" הפעילות הקודמת, אם יש כזו, ומציאת רוכש שימזג פעילות חדשה לתוך השלד. ברקורד של ייני עשרות עסקאות בשלדים בורסאיים.

ייני נודע כאיש עסקים כריזמטי ומתוחכם, פעלולן פיננסי, שדרך הפעולה שלו קנתה לו יריבים בשוק ההון. העיקרי שבהם הוא יוסף גורביץ', אשר הפסיד לייני את השליטה באולטרה אקוויטי ומאז ניהל מולו מאבק מתמשך.

לדברי ייני, מה שהביא אותו למצב הנוכחי הוא השקעות שביצע בחברת אולטרה אקוויטי (לשעבר אולטרא שייפ), באמצעותה שלט בשורה ארוכה של שלדים בורסאיים ובחברת יעד לטיהור שפכים, שהסבו לו הפסדים כבדים. לגבי יעד, ייני טוען כי השקיע בה 15 מיליון שקל, אבל בגלל קשיי נזילות הוא נפרד מהשקעה זו תמורת סכום זעום.

בדרך למטה, ייני מתאר מה שנראה כמעט כקונספרציה להפלתו, כשהוא מכוון במרומז לגורביץ': "בשל סכסוך עסקי עם מתחרה שניסה לרכוש חברה אותה רכשנו, הוכרזה עליי מלחמה אישית, אשר עוצמתה הייתה חסרת תקדים, והושקעו בה מיליוני שקל רבים, כאשר אני מותקף בכל חזית אפשרית. בין היתר באמצעות רכישת מניות ואג"חים בחברותיי, צעדים משפטיים הגבילו את פעילותי והמדיה סיקרה בהתעניינות רבה את ההכפשות כנגדי, כל זאת על-מנת לקחת את השליטה בחברה מידיי ולפגוע בי".

את המסלול המקצועי שלו החל ייני כסטאז'ר בשלוחה של משרד רואי החשבון קסלמן בחיפה, שם גם עבד כמה שנים, שלאחריהם הקים משרד עצמאי שטיפל בהנפקות של חברות עם בעלי שליטה חיפאים - אנגל, מושקוביץ', באומל ומירג' של גד זאבי. בהמשך שימש ייני כסמנכ"ל הכספים של חברת הבנייה ג'נסיס, שהייתה בשליטת משה שנפ. זה האחרון עזב את הארץ מאימת נושיו, לאחר ניסיון נפל לרכוש את השליטה בחברת גרנית הכרמל.

אל התודעה של שוק ההון המקומי חדר ייני כאשר רכש את השלד הבורסאי של חברת קווי אשראי, שהייתה קודם לכן בשליטת הפיננסייר המיתולוגי יובל רן, שבדומה לשנפ נמלט מהארץ, לאחר שהחברה קרסה בשנת 1997 והותירה אחריה חובות כבדים של מאות מיליוני שקלים.

עורכי הדין קוטלר ויונת מאיר, באי-כוחו של ייני, מסרו היום כי "ייני פעל בצורה האחראית והנכונה ופנה לבית המשפט למינוי נאמן והסדרת חובותיו. מדובר באיש עסקים שידע גם הצלחות רבות. בעסקים לעיתים מרוויחים ולעיתים מפסידים, וצריך לדעת לעמוד מול התוצאות בעיניים פקוחות, ואת זה עושה ייני בצורה אחראית ושקולה".

לדבריהם, "העובדה כי ייני חתם על ערבויות אישיות ולכן נמצא כיום בקשיים פיננסיים, מראה כי הוא לא בחר להסתתר מאחורי חברות ותאגידים וקיבל אחריות מלאה על התוצאות העסקיות של פעולותיו. בכוונתו לפעול בשיתוף-פעולה מלא מול כל נאמן שימונה על-ידי בית המשפט ולפעול להסדרת החובות במהירות, על-מנת לאפשר לו ולנושים להותיר פרשה זו מאחוריהם מהר ככל שניתן ובהליך מוצלח ככל שאפשר". 

לירון ייני / איור גיל ג'בלי

 

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק