גרוניס על הפנסיה לשופטים: "15 אלף שקל? בושה וחרפה"

בהקלטה בלעדית שהגיעה לידי וואלה! NEWS נשמע נשיא העליון מסביר כי מוטב ששופט רע יישאר במערכת, על פני הדחתו בתנאי הפנסיה המוצעים לו: "המדינה תשלם מחיר כבד אם זה יימשך לאורך שנים"

השופט אשר גרוניס / צילום: שלומי יוסף
השופט אשר גרוניס / צילום: שלומי יוסף

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, טען בשבוע שעבר כי 15 אלף שקל לחודש אינם קצבת פנסיה מספקת עבור שופטים - כך ניתן לשמוע בהקלטה מתוך כנס סגור שנערך בתל-אביב על-ידי מועדון הבוגרים של הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית, אשר נחשפת היום (א') לראשונה בוואלה! NEWS.

גרוניס הוסיף כי לדעתו, הפנסיה הנמוכה היא הסיבה שבגללה קשה לשחרר שופטים שאינם עושים את עבודתם כראוי לפני גיל הפרישה המצוין בחוק.

האמירה המפתיעה הגיעה בעקבות שאלה של אחד הנוכחים, שרצה לדעת מדוע גרוניס מתנגד לעריכת משובים לשופטים שחלה ירידה משמעותית בתפקודם. גרוניס השיב בשאלה: "אדם מונה לשופט בגיל 40, ולאורך 15 שנים תפקד כשופט טוב. לאחר 15 שנים חלה ירידה בתפקוד שלו. מה עושים במצב כזה?".

הוא הציג לנוכחים את הלבטים הניצבים בפני שופט שמתלבט אם לפרוש מתפקידו. "קל מאוד לומר 'טוב, אנחנו צריכים להיפטר מאותו שופט או מאותה שופטת'. עד אז הם רכשו 10 עד 12 שנים של זכויות בפרקטיקה פרטית, ומדובר בגרושים", אמר. 

גרוניס הוסיף וטען כי "אחרי 15 שנה כשופט, המצב ביזיוני. כשאני פרשתי, פרשה איתי שופטת מסוימת, לאחר כהונה של עשור. היא מקבלת בפנסיה 7,000 שקל ברוטו בחודש".

לאחר מכן הפנה גרוניס עוד שאלה למחשבה לנוכחים: "תחשבו על זה, האם אנחנו רוצים ששופט בישראל יצא לפנסיה בגיל 55 או 60 עם פנסיה כזאת? או אפילו עם 10,000 או 15 אלף שקל? זו פשוט בושה וחרפה!". 

"משוב השופטים - בדיחה"

גרוניס תקף את הרעיון של משוב השופטים והגדיר אותו "בדיחה". הוא סיפר על הצעדים שנקטו בעבר נגד שופטים בעייתיים, וציין לדוגמה מקרים שבהם שופטים התבטאו בצורה קיצונית באולם בית המשפט. לדבריו, במקרים קשים היו מזמנים את השופטים לשיחה ו"מפעילים עליהם לחץ, שהביא לתוצאות יפות".

בנוסף לכך, נשיא העליון לשעבר ציין כי הוא עצמו זכה ליהנות מפנסיה תקציבית, אך לא כך השופטים החדשים. לטענתו, "החידוש ה'גאוני' הזה יקשה מאוד מאוד להביא לכך ששופט או שופטת יפרשו מרצונם".

גרוניס אף שיבח את פעילות הנציב לתלונות על שופטים, שלדבריו "פועל 'מתחת לראדר'", וחזר במהירות לנושא הפנסיה.

אי-הנוחות בקרב כמה מהנוכחים באולם נמשכה כאשר גרוניס השווה שופטים למפקדי גדודים בצה"ל. הוא אמר כי בצבא מצאו דרכים להתגבר על חוסר רצון להתפטר מחשש לפגיעה בפנסיה, והוסיף כי "מצאו לזה כל מיני פתרונות מתחת לאדמה".

עוד הוסיף גרוניס כי "זה בגלל שהבינו, ובצדק, שלא ייתכן שמג"ד בגולני ישתחרר מהצבא בגיל 45, עם קצבה של 10,000 שקל בחודש. זה אותו הדבר". לכן, לדעתו, "חייב לבוא שינוי בעניין הפנסיה".

"תזכרו את מה שאני אומר", ביקש גרוניס, "המדינה תשלם מחיר יקר מאוד אם המצב הנוכחי יימשך לאורך שנים".