כ-15,000 כלי רכב נגנבו בישראל ב-2015; בת"א הכי הרבה

פוינטר: 70% מהגניבות שנרשמו בשנת 2015 התבססו על שיטת תקיפה אלימה על הרכב והחלפת מחשב הרכב ■ 25% מגניבות הרכב - באזור גוש דן ■ רכבים פרטיים נגנבים הכי הרבה (44%)

גנב רכב  / צלם: פוטוס טו גו
גנב רכב / צלם: פוטוס טו גו

כ-15,000 כלי רכב נגנבו בישראל בשנת 2015 לפי הערכות. מנתוני חברת פוינטר ישראל, שעוסקת במיגון, ניהול ציי רכב, איתור, איכון והשבת רכב גנוב, ושבודקת את שיעור הגניבות של רכבים מחוייבי איתור על-פי חברות הביטוח, עולה כי נרשם גידול של כ-16% לעומת השנה הקודמת. 70% מגניבות הרכב שנרשמו בשנת 2015 התבססו על שיטת תקיפה אלימה על הרכב והחלפת מחשב הרכב.

עוד עולה מהנתונים כי נרשם בשנה החולפת גידול של 12% בגניבת מפתחות מבית הלקוח, והן מהוות 25% מסך הגניבות של כלי הרכב. 5% מהגניבות מתבצעות על-ידי שוד וגניבת רכב מונע או גרירה מהמקום בוא הוא חנה.

בפילוח לפי אזורים, האזור בארץ שבו נגנבים הכי הרבה רכבים הוא אזור גוש דן עם 25% מהגניבות, ירידה של 8% לעומת שנה שעברה; הגניבות באזור השרון מהוות 18% מהסך הכללי, לעומת 17% בשנת 2014; בירושלים - 12%, ירידה של 14% לעומת שנת 2014; אזור הצפון עם 14% כמו בשנה שעברה; השפלה 20%, גידול של 42% ביחס לשנה המקבילה אשתקד; ובאזור הדרום - 11%, ירידה של 8% לעומת שנה שעברה.

העיר עם הכי הרבה גניבות רכב היא תל-אביב עם 10% מגניבות הרכב. אחריה ירושלים עם 6%. פתח-תקווה התברגה במקום השלישי עם 3.5% מסך הגניבות, לפני כפר-סבא עם 2.5% מהסך הכללי.

בפילוח הגניבות לפי סוג רכב עולה כי רוב הרכבים שנגנבים הם רכבים פרטיים (44%), עלייה קטנה של 2% ביחס לשנה שעברה; רכבים מסחריים - 23%, עלייה של 3% ביחס לשנה שעברה; ג'יפים 4X4 - כ-7%, ירידה של 10% ביחס לשנה המקבילה אשתקד; טנדרים - 6.5%, גידול של 16% ביחס לשנה המקבילה אשתקד; משאיות - 17%, קיטון של 43%; וכלי צמ"ה - 2.5%, עלייה של 100%.

נציין כי לפי אתג"ר, היחידה במשטרת ישראל שאמונה על איתור ותפיסת גנבי רכב, כלי הרכב הכי גניב בישראל הוא בדרך-כלל קטנוע מדגם סאן יאנג וקטנועים אחרים. הנתונים של פוינטר, כאמור, מבוססים על גניבות כלי רכב יקרים יותר, שחברות הליסינג החליטו שהן רוצות לאתר כדי להפחית גניבות בצי שלהן.

בפוינטר מציינים כי רוב גניבות הרכב מתבצעות בשתי שיטות עיקריות: גניבת מפתחות מבית הלקוח (לרוב בית פרטי), כאשר קיים קשר ישיר בין בית הלקוח לרכב בחניה; וגניבה בידי מורשה: גניבה המתבצעת בדרך-כלל על-ידי הכנת מפתח/שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד, אם מבעל הרכב, ממוסך בו טופל הרכב, חניון, תחנת שטיפה ועוד.

בחלק מהמקרים התגלה כי שוכרי רכב שכפלו את מפתחות הרכב והחזירו אותו למטרת גניבתו מהשוכר הבא. במקרים אלה הרכב מגיע לשטחי הרשות הפלסטינית כשהוא מנוטרל באופן "חוקי" באמצעות מפתח הרכב, כשהרכב נוסע ומערכת המיגון מפורקת בשטחים.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר ישראל, מסר כי "הגידול בגניבת מפתח מבית הלקוחות לכדי רבע מגניבות הרכב הוא נתון מטריד. לקוחות חייבים להבין שבמסגרת המצב הביטחוני הכללי בישראל, ובמיוחד בתקופה האחרונה, חייבים להיזהר משנה זהירות".