רשות ני"ע קנסה שותף במשרד ארנסט אנד יאנג ב-100 אלף שקל

זאת במסגרת הסדר אכיפה מינהלי בפרשת משיכות הכספים לחשבונותיו הפרטיים של בעל השליטה בכמיפל, ובהמשך לעיצומים הכספיים שהוטלו על בכירי כמיפל בסך כולל של 500 מיליון שקל

בהמשך לעיצומים הכספיים בהיקף כולל של חצי מיליון שקל שהוטלו על מנכ"ל כמיפל ובכירי החברה - במסגרת פרשת משיכות כספים של בעל השליטה בחברה, איתן גל, לחשבונותיו הפרטיים - הוטלעיצום כספי, בסך 100 אלף שקל, גם על רואה החשבון המבקר של החברה.

מותב ועדת האכיפה המינהלית, בראשות השופט בדימוס זאב המר, וחברי המותב עו"ד רוני טלמור ועו"ד (רו"ח) אייל נייגר, אישרו אתמול (ב') הסדר אכיפה מינהלי שהוגש לוועדה בין רשות ניירות ערך ובין רו"ח בנימין מוכתר, שותף בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל, הפירמה הגדולה והמובילה בארץ.

החלטה זו ניתנה יממה לאחר שאושר הסדר האכיפה עם בעל השליטה והמנכ"ל בחברת כמיפל, איתן גל; סמנכ"ל הכספים, מאיר רוקח; וסמנכ"ל הלוגיסטיקה, ניר שי; על-ידי וועדת האכיפה באותה פרשיה. במסגרת הסדר זה הוטלו עליהם סנקציות של מניעת כהונת נושאי משרה ועיצומים כספיים שהגיעו במצטבר ל-500 אלף שקל.

על-פי ההסדר שאושר, לרו"ח בנימין מוכתר ממשרד ממשרד ארנסט אנד יאנג מיוחסות 3 הפרות של הכללת פרטים מטעים ברשלנות בחוות-דעת רואה החשבון המבקר שצורפה לדוחות הכספיים השנתיים של כמיפל בין השנים 2010-2012, אודות משיכות כספים שביצע בעל השליטה מהחברה הציבורית.

מוכתר הודה במסגרת ההסדר בכל עובדות הרקע הכוללות את משיכות הכספים הבלתי מאושרות שנעשו על-ידי בעל השליטה בסיועם של הסמנכ"לים, אולם לא הודה בטיעוני הרשות כי דרך עריכת הביקורת על-ידו הייתה רשלנית ומהווה הפרות של הוראות חוק ניירות ערך.

מוכתר הסכים במסגרת ההסדר ליטול על עצמו עיצום כספי בסך 100 אלף שקל כאמור ועיצום כספי על-תנאי באותו סכום.

הבירור המינהלי בוצע על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך, והסדר האכיפה נחתם לאחר הגשת כתב טענות על-ידי מחלקת אכיפה מינהלית ברשות וניהול הליך מתקדם בפני מותב ועדת האכיפה המינהלית.

ד"ר אילנה מודעי, מנהלת האכיפה המינהלית, ייצגה את רשות ניירות ערך בהליך ובמשא-ומתן לכריתת ההסדר.

משיכות הכספים שלא הוצגו כראוי

חברת כמיפל היא חברה ציבורית העוסקת בהפצה, מכירה, יבוא ושיווק של תרופות ושל מוצרים אחרים בתחומי האביזרים ועזרים רפואיים ועוד.

במסגרת תפקידו כשותף במשרד ארנסט אנד יאנג ישראל, היה מוכתר אחראי על תיק הביקורת של חברת כמיפל מאז שנת 2008 ועד מועד הדוח השנתי לשנת 2013. מוכתר צירף חוות-דעת ביקורת של רואה החשבון לדוחות השנתיים של החברה בין השנים 2010-2012.

ברקע ההסדר עומדת פרשת משיכות כספים של בעל השליטה בכמיפל, איתן גל, לחשבונותיו הפרטיים. על-פי העובדות בהן הודה גל, הוא משך כספים מן החברה לצרכיו האישיים, ללא אישור של מוסדות החברה, ונהג להחזיר את הכספים ברבעון העוקב ועד תום כל שנה.

משיכות הכספים, הריבית שחויבה בגינם ויתרתם הגבוהה ביותר בכל שנה לא דווחו על-ידי החברה, לא בדוחות מיידים ולא בדוחות התקופתיים. משיכות אלה גם לא אושרו כעסקאות בעל שליטה לפי הוראות חוק החברות.

מבדיקת הרשות עלה כי על אף ליקויי הדיווח הכספי האמורים, חוות-דעת רואה החשבון המבקר נותרה בכל אחד מהדוחות הרלוונטיים חוות-דעת "חלקה", לפיה ערך את ביקורתו בהתאם לתקני ביקורת מקובלים, וכי לדעתו הדוחות משקפים באופן נאות מכל הבחינות המהותיות את המצב הכספי של החברה.

לדעת הרשות, רואה החשבון התרשל בכך שהוא וצוותו לא בצעו ביקורת נאותה בהתאם לתקנים החשבונאיים, שעה שלפי תקני ביקורת חשבונות היה אמור לאתר את הליקויים בדוחות ולהתייחס אליהם בחוות-דעת המבקר.

משיכות הכספים לא הוצגו בכרטיס הנהלת החשבונות של בעל השליטה אלא בכרטיס החו"ז של חברת לונדי יבוא ושיווק (1992) בע"מ - חברה שבעל השליטה החזיק בה שליש (33%) מהמניות - שהייתה לה מערכת יחסים מסחריים והתחשבנות שוטפת עם החברה, במסגרתה הייתה זכאית לתשלום מקדמות כל רבעון.

רישום זה היקשה על גילוי משיכות בעל השליטה, אם כי לדעת הרשות ניתן היה לגלותן בביקורת ראויה.

בעקבות גילוי המשיכות על-ידי רואה החשבון החיצוני של החברה במארס 2014, פנתה החברה ובעל השליטה גל לרשות ניירות ערך בגילוי עצמי, במסגרתו החזיר גל מיידית את יתרת חובו לחברה, והחברה פרסמה תיקון לדוחות הכספיים הכולל הצגה מחדש של ביאור יתרות בעלי עניין וצדדים קשורים.

המותב אישר את ההסדר וקבע כי ההפרות מצויות בלב-ליבו של עיקרון הגילוי הנאות בדיני ניירות ערך, ומדגישות את חשיבותה הגבוהה של חובת הגילוי הנוגעת לעסקאות עם בעל השליטה.

המותב קבע כי כגובהה של חובת הגילוי בהקשר זה - כך היקפה ועוצמתה של הביקורת הנדרשת מרואה החשבון המבקר, המשמש כשומר סף, לגבי הגילוי בסוגיה זו בדוחות הכספיים.