הרצליה: ביום ג' ייחתם הסכם גג לשיווק של 8,000 דירות חדשות

בהסכם הגג בין המדינה לעירייה יכללו דירות בגליל ים, אפולוניה וקרית השחקים ■ נכון להיום כל יחידות הדיור מתוכננות להיכלל במכרזי מחיר למשתכן ■ העירייה תקבל שטחי מסחר ותעסוקה, כמו גם מימון להקמת שני מחלפים במאות מיליוני שקלים

הפרחים 6, הרצליה / צילום: תמר מצפי
הפרחים 6, הרצליה / צילום: תמר מצפי

לאחר חתימת 8 הסכמי גג בין המדינה לבין הערים ראש העין, מודיעין-מכבים-רעות, קרית גת, קרית ביאליק, רמלה, ראשון לציון באר שבע ואשקלון, הסכם גג תשיעי במספר צפוי להיחתם ביום ג' הקרוב בין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי והשיכון, לבין עיריית הרצליה.

הסכם הגג מול עיריית הרצליה עתיד לאפשר שיווק של כ-8,000 יחידות דיור בעיר, כולן ככל הנראה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. הסכם הגג מתייחס לשלוש מתחמים בעיר - גליל ים, אפולוניה וקרית השחקים כאשר השיווק הקרוב ביותר הצפוי לצאת למכרז הוא בגליל ים שם מדובר על בין 1,700 ל-2,700 יחידות דיור חדשות במסגרת מחיר למשתכן.

עוד במסגרת הסכם הגג, הוחלט גם על שילוב בנייה להשכרה בחלק מהמתחמים, ומימון בניית שני מחלפי ענק על ידי המדינה בעיר - מחלק אפולוניה שעלותו נאמדת בכ-300 מיליון שקל ומחלף הרב מכר שעלותו נאמדת בכ-410 מיליון שקל. עוד על פי הסכם הגג, ישווקו בתחום העיר גם שטחי מסחר ותעסוקה נוספים בהיקף של כ-250 אלף מ"ר.

הסכם הגג בין הרצליה למדינה היה אמור להיחתם כבר לפני זמן רב אולם בעירייה, ברמ"י ובאוצר התקשו להגיע להסכמות לגבי סוגיות שונות. כעת, כאשר הושג נוסח מוסכם על הצדדים וההסכם הובא לאישור מועצת העיר, נסללה הדרך לחתימה על ההסכם.

נזכיר, כי תוכנית הסכמי הגג קובעת כי המדינה תממן תשתיות ותתחייב להעביר תקצוב מתאים לשכונות חדשות כדי להימנע ממצב בו שכונות חדשות מוקמות עוד לפני שהתשתיות מוכנות או שכונות שבנייתן מתעכבת בשל עיכוב בעבודות הפיתוח. העיריות מצידן התחייבו לקדם את התוכניות ולהעניק היתרי בנייה תוך שלושה חודשים בלבד.

מדובר בתוכנית שהחלה לפעול עוד בימי הממשלה הקודמת בהובלתו של מי שהיה מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן יחד עם שרי האוצר והבינוי דאז, יאיר לפיד ואורי אריאל. הממשלה הנוכחית החליטה להמשיך ולקדם את התוכנית.

היעד של הסכמי הגג לשנים 2014-2015 עמד על כ-100 אלף יחידות דיור, ובישיבת קבינט הדיור האחרונה, שהתקיימה לפני כשבועיים, אישר קבינט הדיור בראשותו של שר האוצר משה כחלון יעד חדש להסכמי הגג בשנתיים הקרובות - 2016-2017 - שיעמוד על כ-75 אלף יחידות דיור. במקרים רבים מדובר בתוכניות שלא הצליחו להתקדם וכעת המטרה בהסכמי הגג היא לקדם אותן בהליך מהיר עם התחייבות העיריות שאיתן נחתם הסכם הגג למתן היתרים והסרת התנגדויות.